تاریخ انتشار :شنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۰۷
عربستان قصد دارد ایران را وارد بازی خود کند که در راستای ایران هراسی در سطح منطقه و عرصه بین المللی آن را طراحی کرده است. بر همین اساس در چند سال اخیر شاهد اقدامات خارج از عرفی از طرف این کشور همسایه بوده ایم.
امید واهی آل سعود به انزوای ایران / دست و پا زدن عربستان برای نزدیک شدن به اهداف اسرائیل در منطقه

به گزارش حدید نیوز؛ نشست سران سازمان همکاری اسلامی در حالی در استانبول برگزار شد که همراه با حاشیه های فراوانی بود. در این نشست چهار بیانیه ضد ایرانی قرائت شد و رئیس جمهور و وزیر خارجه ایران در اعتراض به بیانیه مذکور، در اختتامیه نشست حاضر نشدند.

سعودی‌ها چهار بند علیه ایران و حزب‌الله، در بیانیه رسمی سیزدهمین دوره اجلاس سازمان همکاری اسلامی گنجانده بودند؛ بندهایی که به گفته سید عباس عراقچی، معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه با وجود آنکه با مخالفت ایران و گروهی از کشور‌ها همراه شده، رئیس این دوره از اجلاس و همچنین کشورهای همراه با عربستان، این بیانیه را تصویب شده قلمداد می‌کردند.

قرائت بند های ضد ایرانی نشان از ادامه تلاش های عربستان سعودی برای تحریک جمهوری اسلامی است. پیش از این نیز عربستان با اعدام شیخ نمر و اتفاقات سفارت عربستان در ایران که منجر به قطع همکاری دیپلماتیک این دو کشور شد، سعی در ایجاد بحران بین روابط دو کشور را داشته است.

عربستان قصد دارد ایران را وارد بازی خود کند که در راستای ایران هراسی در سطح منطقه و عرصه بین المللی آن را طراحی کرده است. بر همین اساس در چند سال اخیر شاهد اقدامات خارج از عرفی از طرف این کشور همسایه بوده ایم.

سه کشور ترکیه و مصر و عربستان که از هم پیمانان آمریکا هستند در تلاشند که ایران را به دخالت در امور کشورهای همسایه و حمایت از تروریسم متهم کنند. این در حالی است که موشک های عربستان سعودی مردم بی دفاع یمن را نشانه گرفته و از طرفی ترکیه نیز بارها برای ضربه زدن به سوریه، حمایت خود را از گروه تروریستی داعش اعلام کرده است.

این در حالی است که برگزاری انتخابات پارلمانی در سوریه و مشارکت مردم نوعی شکست برای مخالفان بشار اسد بود. عربستان سعودی با هزینه کردن میلیاردها دلار سعی در سرنگون کردن حکومتی در سوریه دارد که یکی از بزرگترین و مهم ترین هم پیمانان جمهوری اسلامی ایران است.

در واقع عربستان سعودی از هموار شدن روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه بیم فراوان دارد. با تصویب برجام نیز این ترس در وجود سران سعودی بیشتر شد زیرا عربستان این تصور را دارد که ممکن است آمریکا به عنوان مهم ترین و اصلی ترین پشتوانه اش به آنها پشت کند وشاید پشت عربستان را خالی کند.

تنش میان ایران و عربستان نه تنها استراتژیک بلکه ایدئولوژیک نیز هست. عربستان مذهب شیعه را بزرگترین تهدید علیه خود قلمداد می کند. این نکته را می توان در حمله این کشور به یمن دید. یمن کشوری است با جمعیتی حدود 23 میلیون نفر، که حدود 40 درصد آن شیعیان و 60 درصد نیز مسلمانان سنی هستند، بنابراین، نقش مهمی به لحاظ ایدئولوژیک در رقابت ایران و عربستان ایفا می­کند. وجود 40 درصد شیعه در این کشور برای جمهوری اسلامی می­تواند پتانسیل مهمی در راستای صدور اندیشه­های انقلاب اسلامی باشد.

یکی از فرصت هایی که جمهوری اسلامی ایران در مقابل تهدیدات ال سعود دارد حضور حجاج ایرانی در این کشور است. هرچند عربستان با کارشکنی هایی که در قبال حجاج ایرانی و مخصوصا شیعیان دارد سعی در جلوگیری از ورود شیعیان و حجاج ایرانی به کشورش را دارد. چراکه شیعیان را به عنوان عنصری تحریک آمیز در قیام علیه خودشان می دانند.

جمهوری اسلامی نیز این نکته را به خوبی پی برده است و با دیپلماسی مناسب سعی دارد جایگاه حجاج ایرانی در این کشور را حفظ کند. حضور انبوهی از حجاج ایرانی در مراسم حج یک امتیاز مثبت و فرصت برای جمهوری اسلامی است.

در همین حال روزنامه الجزیره عربستان نوشت: سخنگوی وزارت حج عربستان اعلام کرد که وزیر حج این کشور در دیدار با هیئتی از ایران بر ممنوعیت تجمعات و سر دادن شعار در حین مراسم حج تاکید کرده است. در این دیدار وزیر حج عربستان بر ممنوعیت سر دادن شعار در حین قرائت دعا تاکید کرده است. وزیر حج عربستان ادعا کرده است که سر دادن شعار مزاحم دیگر حجاج می شود.

مخالفت سعودی ها با شعار دادن حجاج ایرانی در مراسم برائت از مشرکین، نشان دهنده همگرایی عربستان با سیاست های آمریکا و اسرائیل است چرا که هر ساله در مراسم حج مسلمانان علیه این دو کشور و سیاست های خصمانه ی آنها شعار می دهند و شعار دادن آنها هیچ ارتباطی با دولتمردان سعودی و مزاحمت برای سایر حجاج ندارد.

امام خمینی (ره)  نیز در خصوص برپایی مراسم اعلام برائت از مشرکین به صورت تظاهرات و راهپیمایی تأکید فرموده اند: «اعلان برائت از مشرکان که از ارکان توحیدی و واجبات سیاسی حج است، باید در ایام حج به صورت تظاهرات و راهپیمایی  باصلابت و شکوه هرچه بیشتر و بهتر برگزار شود»

ایشان در یکی از پیام های خود در سال 1366 خطاب به مسلمانان تاکید می کنند: «فریاد برائت ما، فریاد برائت مردم لبنان و فلسطین و همه ملتها و کشورهاى دیگرى است که ابرقدرتهاى شرق و غرب، خصوصاً امریکا و اسرائیل به آنان چشم طمع دوخته‏اند و سرمایه آنان را به غارت برده‏اند و نوکران و سرسپردگان خود را به آنان تحمیل نموده‏اند و از فواصل هزاران کیلومتر راه به سرزمینهاى آنان چنگ انداخته و مرزهاى آبى و خاکى کشورشان را اشغال کرده‏اند»

اکنون با توجه به مخالفت عربستان با مراسم برائت از مشرکین می توان دریافت، برائت از مشرکین به شدت با سیاست های آل سعود و هم پیمانانش تعارض دارد و اینکه مسلمانان هر ساله در خاک عربستان جمع شوند و علیه سیاست های آنها شعار دهند بسیار آزار دهنده است و تمام تلاش خود را می کنند تا به هر بهانه که شده مانع تجمع و وحدت مسلمانان بشوند. این موضوع خود گواهی است بر اینکه بیانیه ضدایرانی که در سیزدهمین دوره اجلاس سازمان همکاری اسلامی با نفوذ و فشار عربستان قرائت شد، برگرفته و به دستور همان مشرکانی است که حجاج ایرانی در حج، علیه آنان شعار می دهند و از آنان برائت می جویند. در واقع این بیانیه تلاش دیگری بود از سوی عربستان برای نزدیک شدن به آمریکا و اسرائیل تا در توهم قدرت منطقه ای که پیدا کرده، بتواند بقای خود را تضمین کند و به خیال خود تکیه گاه محکمی برای خود داشته باشد.

http://hadidnews.com/vdcjxoet.uqet8zsffu.html
منبع : تهران پرس
نام شما
آدرس ايميل شما