تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۵۹
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با بیان اینکه برخی از حوادث تاریخی که دارای مضامین عمیق هستند و پیام های بلندی را به نسل های بعد می رسانند، فرمودند: نباید بگذاریم غبار فرموشی روی این حوادث بزرگ بنشیند و حادثه 19 دی از همین قبیل است.
نباید غبار فراموشی بر حوادث عظیمی چون 19 دی بنشیند
سخنرانی رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به مناسبت سالروز قیام تاریخی مردم قم در 19 دی سال 56 از لحظاتی قبل آغاز شد.

این سخنان همزمان از شبکه اول و خبر سیما و رادیو ایران و نیز صفحات مجازی رهبر انقلاب پخش می‌شود.

گزیده بیانات رهبر انقلاب بدین شرح است:

- برخی از حوادث تاریخی که دارای مضامین عمیق هستند و پیام های بلندی را به مردم نسل های بعد می رسانند. باید این ها زنده بمانند و درباره این ها باید حرف زده شود و صحبت شود و نباید بگذاریم غبار فرموشی روی این حوادث بزرگ بنشیند و حادثه 19 دی از همین قبیل است.

- این حادثه و دنباله های آن نشانه عمیق اعتقاد دینی است و جزو واضحات و بیّنات انقلاب است منتها برای برخی که کینه انقلاب در دل آن ها است موجب می شود بینات انقلاب هم برای آن ها مورد تردید قرار گیرد.

- حادثه 19 دی و دنباله های آن نشان دهنده عمق اعتقاد دینی مردم است و ربط یک حادثه به یک مرجع تقلید این حادثه را به وجود آورد. اگر محور این حادثه امام نبود از قبال این حادثه اتفاقی رخ نمی داد. هیچ شخص یا جریان دیگری نمی توانست چنین وضعی را در یک شهر ایجاد کند.

- اغلب قضایای مهمی که در150 سال اخیر واقع شده است از این دست است و حوادث تاریخی و اجتماعی و انقلابی که مردم وارد شدند و کاری را انجام دادند تا جایی که من در ذه نم هست پای یک مرجع دینی ، مبارز، عالم و سیاست شناس در میان است.

- در قضیه تنباکو میرزای شیرازی، در مشروطه مراجع نجف و علمای تهران و تبریز و اصفهان، در حادثه مهم مسئله گوهرشاد حاج آقا محسن قمی و علمای مشهد، در 30 تیز آیت الله کاشانی، 15 خرداد امام بزرگوار و علمای دیگر و یک روحانی شجاع و مبارز در همه این حوادث حضور دارد و این حضور اوست که سرمنشاء تحرک مردمی است.

- از اینجا می شود راز دشمنی قدرت های مستکبر عالم را با علمای دین و سیاسی و دین سیاسی و فقه سیاسی و عالم سیاسی می توان فهمید که چرا دشمن هستند چون حضور این ها ضد استعماری و استکباری است و به این دلیل باعالم و مرجع سیاسی و فقه سیاسی و اسلام سیاسی صریحا می گویند مخالفند و این حقیقتی است که باید توجه داشت.

- نقش غیرت دینی مردم را در این قضیه نباید نادیده گرفت. دلیل تکیه ام بر این موضوع این است که تبلیغ می شود و تلاش فرهنگی وسیعی انجام می گیرد برای اینکه چیزهایی که ناشی از غیرت دینی است را متهم به خشونت های بی منطق کنند. نهان قضیه اینطور نیست و هر جا غیرت دینی هست همراه با عقلانیت است. غیرت دینی ناشی از بصیرت است و بصیرت شعبه ای از عقلانیت و نشان دهنده عمق دینداری است.

- بسیاری از کسانی که غیرت دینی دارند از عقلانیت بالایی برخوردارند و نمونه آن امام راحل بود و ندیدیم کسی مانند ایشان باشد اما در اوج عقلانیت بود، خردمند، عاقل و دانشمند بود. آیت الله مصباح یزدی هم که شاگرد امام بودند چنین بودند.

- قیام 19 دی ترکیب درخشانی از غیرت و عقلانیت است. طاغوت هدفش این بود و مسئله نوشتن آن مقاله در روزنامه اطلاعات یک موضوع دفعی و آنی نبود و هدف بزرگی را تعقیب می کرد. هدف این بود که قدسیّت امام را بشکنند و آن عظمتی که امام در چشم مردم داشت و مردم بر اساس آن حرکت می کردند را بشکنند. آنها می خواستند جایگاه امام را بین مردم تنزل دهند. اگر در روز 19دی آن مشت محکم به دهان طاغوت زده نمی شد این روند ادامه پیدا می‌کرد تا اینکه جایگاه امام را در چشم مردم تنزل دهند و مرکزیت نهضت را از بین ببرند.
http://hadidnews.com/vdcfcydm.w6deeagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما