تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۳۵
بر اساس آمار بانک مرکزی، حجم نقدینگی از انتهای مردادماه سال گذشته تا انتهای خرداد سال جاری بیش از ۱۲۶ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.
بانک مرکزی گزارش داد:پولهای سرگردان به کجا می‌رود؟/ نقدینگی ۱۰ ماه اخیر معادل ۴ سال دولت نهم
به گزارش حدیدنیوز، بر اساس آمار بانک مرکزی، حجم نقدینگی از انتهای مردادماه سال گذشته تا انتهای خرداد سال جاری بیش از ۱۲۶ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. در خرداد ماه امسال حجم اسکناس و مسکوک در دست اشخاص ۲۹ هزار و ۸۲ میلیارد تومان، پول ۱۱۴ هزار و ۳۷۴ میلیارد تومان، شبه پول ۵۰۳ هزار و ۷۱۱ میلیارد تومان و حجم کل نقدینگی ۶۱۸ هزار و ۸۵ میلیارد تومان بالغ شده است.


طبق این آمار، حجم نقدینگی در انتهای مردادماه سال گذشته ۴۹۱ هزار و ۸۲۴ میلیارد تومان بود که طی یک دوره ۱۰ ماهه یعنی تا انتهای خردادماه امسال با رشد بی سابقه به ۶۱۸ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

رشد ۱۲۶ هزار میلیارد تومانی نقدینگی در ۱۰ ماه اخیر معادل میزان افزایش نقدینگی در طول ۴ سال دولت نهم است.

بر اساس آمار بانک مرکزی، در ابتدای دولت نهم یعنی مردادماه ۱۳۸۴ حجم نقدینگی ۷۶ هزار و ۷۲۷ میلیارد تومان بود که طی حدود ۴ سال تقریبا معادل حجم نقدینگی افزوده شده در ۴ ماه اخیر، رشد کرد. در انتهای تیرماه سال ۱۳۸۸، حجم نقدینگی به ۲۰۲ هزار و ۴۱۵ میلیارد تومان رسید که بیانگر رشد حدودا ۱۲۶ هزار میلیارد تومانی نقدینگی در ۴ سال دولت نهم (حدود ۴۷ ماه) است.

بر اساس گزارش بانک مرکزی، در پایان خرداد ماه امسال مجموع اسکناس و مسکوک در دست اشخاص به ۲۹ هزار و ۸۲ میلیارد تومان رسید که در مقایسه با اسفند سال گذشته ۱۳.۳ درصد کاهش نشان می‌دهد.


حجم اسکناس و مسکوک در دست اشخاص نسبت به خرداد سال گذشته، ۴.۵ درصد رشد داشته است.


حجم پول ۱۱۴ هزار و ۳۷۴ میلیارد تومان است که ۴.۵ درصد افزایش نسبت به اسفند و ۶.۸ درصد افزایش نسبت به خرداد سال ۹۲ داشته است.


شبه پول ۵۰۳ هزار و ۷۱۱ میلیارد تومان و حجم کل نقدینگی ۶۱۸ هزار و ۸۵ میلیارد تومان است. رشد شبه پول و نقدینگی در بهار امسال به ترتیب ۵.۹ درصد و ۳.۹ درصد بوده است.


البته رشد نقدینگی در ۱۲ ماه منتهی به خرداد ماه امسال ۳۰.۷ درصد و رشد شبه پول ۳۷.۷ درصد بوده است.


براساس این گزارش، در پایان آبان ماه سال گذشته به علت تلفیق صورت‌های مالی تعاونی‌های اعتبار صالحین، پیشگامان و آتی در بانک آینده، آمار مربوط به این موسسات در محاسبه نقدینگی و اجزای تشکیل دهنده آن لحاظ شده است. همچنین در پایان آذر ماه آمار پنج بانک ایران زمین، قرض‌الحسنه رسالت، خاورمیانه، بین‌المللی کیش و ایران و ونزوئلا به آمار سیستم بانکی کشور اضافه شده است. http://hadidnews.com/vdcjtmet.uqeyozsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما