تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۱۹
توصیه به ۷ بانک و ۷ هلدینگ برای جذب نقدینگی

رشد بیش از حد برخی سهام نگران‌کننده است

جریان ایجاد شده در سال جاری تا حدودی ناشی از اثرات تورم و قیمت دلار بوده
رشد بیش از حد برخی سهام نگران‌کننده است
به گزارش حدیدنیوز، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس با بیان اینکه بازار شایعات داغ شده تا مسیر سرمایه‌ها را به سمت و سویی تغییر دهند، گفت: سهامداران نسبت به این موضوع هشیارانه عمل کنند.


محمودرضا خواجه‌نصیری با اشاره به اینکه بازار سهام طی ماه‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته است، اظهارداشت: شاخص‌ها و ارزش معاملات نیز به واسطه حضور بسیاری از سرمایه‌گذاران رو به افزایش است.



وی با بیان اینکه اتفاقات حوزه سیاست خارجی و تغییرات در شرایط عمومی، این رشد را توجیه‌پذیر می‌کند، ادامه داد: یکی از دلایل دیگر رشد بازار ناشی از گردش سرمایه‌ها در بورس ارزیابی می‌شود. در حقیقت عدم بازدهی بازارهای رقیب موجب تشدید روند رشد بورس شده است.



خواجه نصیری با تاکید بر اینکه آمار و ارقام نشان از رشد قیمتی سهام برخی شرکت‌ها بیش از سودآوری آنان دارد، گفت: جریان ایجاد شده در سال جاری هم تا حدودی ناشی از اثرات تورم و قیمت دلار بوده و خوشبینی نسبت به آینده بازدهی قابل توجهی را به وجود آورده است.



مدیر نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه این بازدهی، در نتیجه ورود بسیاری از سهامداران ارائه شده است، گفت: جریان نقدینگی در بازار همراه با رشد شاخص، تضمین‌ کننده تداوم رشد بازار نخواهد بود.



وی گفت: رشد کمی و کیفی بازار سرمایه از برنامه‌های اصلی حوزه مدیریتی متولی این بازار است اما همزمان نگرانی‌هایی برای مدیریت بازار ایجاد شده و به دنبال آن هستیم که این افزایش قیمت برای بهبود شرایط تبدیل به فرصت شود.



خواجه‌نصیری با تاکید بر اینکه ذاتاً افزایش قیمت برای تامین مالی شرکت‌ها است، گفت: در صورت عدم استفاده از ظرفیت ایجاد شده موجب ثروتمند شدن سرمایه‌گذاران قبلی می‌شود، چراکه کمتر موجب بهبود بنگاه‌ها خواهد شد. در این شرایط بهترین فرصت برای جذب نقدینگی‌های لازم از بازار است.



مدیر نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: در این میان رویکرد اشخاص حقوقی در این بازار قابل توجه است به طوریکه با توجه به در اختیار داشتن بخش عمده‌ای از سهام شرکت‌ها، در شرایط مطلوب حاضر، عکس‌العمل سریع و منطقی برای جذب نقدینگی صورت نمی‌گیرد.



وی با بیان اینکه انتظار داریم سهامداران برای جذب منابع، عرضه سهام را مورد توجه قرار دهند،گفت: هم‌اکنون بسیاری از شرکت‌ها، هلدینگ‌ها، و نهادهای مالی بزرگ مازاد بر کنترل سهام مجموعه‌های خود، سهام دارند و باید با منابع ایجاد شده پروژه‌های خود را، تامین مالی کنند.



خواجه‌نصیری تاکید کرد: متاسفانه برخی حقوقی‌ها، قصد تامین سهام شناور خود را ندارند و بخش عمده‌ای از آنان منابع خود را در بورس برای خرید و فروش سهام سرمایه‌گذاری می‌کنند تا از این طریق بخشی از EPS خود را تامین کنند.



وی بانک‌ها را یکی از این نوع شرکت‌ها در بورس عنوان کرد و گفت: با هدف کوتاه مدت این شرکت‌ها از طریق سرمایه‌گذاری در بورس EPS خود را تا حدی پوشش می‌دهند؛ تمام این موارد مزید بر علت می‌شود تا تقاضا در بازار افزایش یابد که این اقدام عملاً درست نیست.



وی با اشاره به آخرین جلسه هیئت وزیران برای عرضه سهام خورد و بلوک تصریح کرد: از طریق عرضه‌ها که طی روزهای گذشته آغاز شده است، منابع مالی خوبی برای دولت تامین خواهد شد و از این طریق بخش عمده‌ای از تقاضای بازار کنترل می‌شود.



مدیر نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار شرایط فعلی را فرصتی بی نظیر برای تامین نقدینگی شرکت‌ها دانست و گفت: اگر بخش حقوقی داعیه این را دارند که نیازمند منابع مالی هستند تا کسب و کار در حوزه صنعت رونق یابد، هم‌اکنون زمان استفاده از این فرصت است.



خواجه‌نصیری با بیان اینکه طبق تحقیقات بعمل آمده چیزی بالغ بر ۱۵ هزار میلیارد تومان امکان جذب نقدینگی توسط ۲۰ شرکت بزرگ و هلدینگ در بورس وجود دارد، گفت: این هلدینگ‌ها بدون آنکه سهام مدیریتی خود را از دست بدهند، چیزی بالغ بر ۱۵ هزار میلیارد تومان منابع در اختیار خواهند گرفت.



وی ادامه داد: از این شرکت‌ها و نهادهای حقوقی، ۷ بانک، ۷ شرکت هلدینگ اصلی، صندوق‌های بازنشستگی و سایر نهادها هستند که کافی است با عرضه ۱۵ درصد از پورتفوی خود، بالغ بر ۱۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی جذب کنند.



* توصیه به سرمایه‌گذاران و عدم تضمین برای تداوم رشد بازار در سه ماهه پایانی سال



خواجه‌نصیری با تاکید بر اینکه ضمانتی برای تداوم رشد بازار در ۳ ماهه پایان سال وجود ندارد به سرمایه‌گذاران توصیه کرد: تحلیل‌ها نشان می‌دهد که امکان تداوم این روند بازار سهام که طی ۹ ماه گذشته طی شده، وجود نداشته باشد.



وی تاکید کرد: هم‌اکنون بازار شایعات داغ شده تا مسیر سرمایه‌ها را به سمت و سویی تغییر دهند بنابراین شایعات نباید بر تصمیم‌گیری‌ها دخیل باشد.



مدیر نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاران باید از وضعیت صنعت و به طور خاص سهام شرکت مطمئن باشند، گفت: هم‌اکنون نگرانی‌هایی با توجه به افزایش بیش از حد قیمت برخی صنایع وجود دارد بنابراین روند سرمایه‌گذاری دقت بیشتری را می‌طلبد.



وی سرمایه گذاری کورکورانه و روش‌های گله‌واری در بازار بسیار خطرآفرین توصیف کرد و گفت: پیروی سرمایه‌گذاران از صف‌های خرید، منجر به شکست آنان در کوتاه مدت می‌شود. رفتار هیجانی سرمایه‌گذاران به هیچ عنوان توجیه پذیر نیست.



خواجه‌نصیر با تاکید بر اینکه وضعیت بورس نسبت به گذشته تغییر کرده است، گفت: امروز نهادهای مالی تخصصی از جمله سبدگردان‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری ETF ها تشکیل‌شده‌اند که در شرایط فعلی برای سرمایه‌گذاری مطمئن توصیه می‌شوند.



وی افزود: با وجود چنین نهادهای تخصصی با مدیران حرفه‌ای که کاملاً نسبت به روند بازار آشنایی دارند، سرمایه‌گذاری مستقیم برای تازه وارد‌ها به صلاح نیست. http://hadidnews.com/vdcjive8.uqeoxzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما