تاریخ انتشار :شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۲۶
افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی، بی‌اعتنایی بیشتر برخی بانک‌ها به بسته سیاستی ـ نظارتی بانک مرکزی را در پی داشته است و آن گونه که وزیر اقتصاد هم عنوان کرده تخلفاتی در این زمینه به وجود آمده است.
مارپیج تورم و نرخ سود تمام مي شود؟
به گزارش حدیدنیوز، با تغییر بسته پولی بانک مرکزی، تعیین نرخ سود سپرده‌ها به عهده بانک‌ها گذاشته شده اما این موضوع بعضا رقابت ناسالمی را بین بانک‌ها برقرار کرده است و شاهد اراده پیشنهاد نرخ سودهایی هستیم که خارج از توافق شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و کانون بانک‌های خصوصی بوده است.

با وجود اعلام بانك مركزي مبني بر كاهش نرخ تورم و لزوم تبعيت بانك ها از اين مقوله و كاهش نرخ سود،باز شاهديم كه بانك ها و موسسات همچنان با طرح هاي رنگارنگ در پي كسب سپرده هستند.

در اين شرايط از مردم عادي تا توليد كننده از نرخ سود هاي بالا براي تسهيلات نيز شاكي هستند.

خبرنگار اخبار بانک مطلع شد یکی از بانک‌ها برای جبران وضعیت نقدینگی خود در ایام پایانی سال به یکی از سپرده‌گذاران بزرگ خود برای رقمی بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان پیشنهاد سود ۲۹ درصدی داده است.

چنین نرخ کم‌سابقه‌ای عطش نظام بانکی کشور را برای جذب منابعی که در طول سال ۹۰ به دلیل پایین بودن نرخ سود از دست داده بود نشان می‌دهد.

با این حال كارشناسان اقتصادي پیش از این از مارپیج تورم ـ نرخ سود سخن گفته بود. هر سال با افزایش تورم، نظام بانکی خواستار افزایش نرخ سود می‌شود و به تبع این افزایش، دوباره تورم افزایش پیدا می کند و این دور باطل در اقتصاد ایران تکرار می‌شود. به اذعان كارشناسان این مارپیچی باید در جایی بشکند.

گويا باكاهش تورم در سال جاري اين مارپيچ شكسته شود و بانك ها دست از بازي نرخ سود بردارند.چنانكه سيف رئيس كل بانك مركزي نيز از بانك ها و موسسات خواسته بود كه دست از رقابت بر نرخ سود بكشند.

مسوولان بانك مركزي علاوه بر اعلام نارضایتی خود از افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی، به موضوع تخلفات برخی بانک‌ها در ارائه نرخ سودهای بالاتر از حد مجاز هم اشاره می‌کند و مدعي اند‌: "پرونده چندين بانك متخلف اكنون در هيات انتظامي در حال بررسي است".

برخی بانک‌ها و موسسات نرخ ۲۸ درصدی برای سود سپرده تعیین کرده‌اند که به این ترتیب باید ۳۲ درصد نرخ سود تسهیلات دریافت کنند که این مسئله به ضرر بخش تولید است." http://hadidnews.com/vdcgx39w.ak9qn4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما