تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۴۲
قابلیت‌ها و ظرفیت‌های اقتصادی بی‌شماری در خلیج فارس وجود دارد که باید به منظور جهش تولید با مشارکت مردم از این فرصت‌ها و پتانسیل‌ها به خوبی استفاده شود.
خلیج فارس؛ نماد اقتدار، افتخار و بالندگی
به گزارش حدیدنیوز؛ خلیج فارس نماد اقتدار و افتخار ایرانیان از گذشته‌های دور تا کنون بوده و صحنه رشادت و دلیرمردی مردان و زنانی از این آب و خاک بوده است.

روز دهم اردیبهشت‌ماه سالروز اخراج پرتغالی‌ها به نام روز ملی خلیج فارس نام‌گذاری شده است تا هم این نام در تاریخ زنده بماند و هم اینکه این روز بیانگر برگی از تاریخ پرافتخار مقاومت و پایمردی مردم ایران اسلامی باشد.

خلیج فارس خاطرات گرانبهایی را از مقاومت مردم در مقابل بیگانگان در دل خود جای داده است؛ از اخراج پرتغالی‌ها از خلیج فارس و رشادت‌های رئیس علی دلواری و یارانش در مقابل انگلیسی‌ها گرفته تا حماسه‌های شهید نادر مهدوی در مقابل آمریکایی‌ها در دوران دفاع مقدس و تا امروز که شاهد به ذلت کشیدن اتحاد مدعیان ابرقدرتی در دنیا هستیم.

خلیج فارس یکی از ارزشمندترین و با ظرفیت‌ترین آبراه‌های جهان است که نعمتی بزرگ برای ما به عنوان همسایه همیشگی آن محسوب می‌شود. خلیج فارس دارای ظرفیت‌های بزرگی از جمله حمل و نقل دریایی، گردشگری دریایی، صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، انرژی اتمی، تولید غذا و داروهای دریایی، صید و پرورش آبزیان، تجارت و بازرگانی، مراودات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و … است که تاکنون به خوبی مورد استفاده قرار نگرفته است.

اقتصاد دریای پایه یکی از مهمترین بخش‌های اقتصاد است که در کشور ما مغفول مانده است و نیاز است که با برنامه‌ریزی و توجه ویژه به این بخش، زمینه افزایش سهم ما از اقتصاد کرانه‌ای در ساحل و فراساحل فراهم شود.

باید از ظرفیت دریا برای تأمین انرژی، آب شرب و کشاورزی، تولید غذا و دارو، گردشگری و دریانوردی، تجارت و بازرگانی به شکل علمی و دانش‌بنیان استفاده کنیم و سیاست‌گذاری‌ها و ارائه تسهیلات و حمایت‌ها به گونه‌ای باشد که سرمایه‌گذاری‌ها به سمت بهره‌مندی از مواهب دریا برود.

فرصت‌های خلیج فارس باید استفاده شود

رئیس مجمع نمایندگان استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: همجواری با خلیج فارس فرصت و موهبتی بزرگ برای ما است که باید از این فرصت به خوبی استفاده کنیم.

در سالی که مزین به نام سال تولید با مشارکت مردم است باید زمینه افزایش نقش‌آفرینی مردم در تولید از دریا فراهم شود و استان بوشهر با داشتن بیشترین میزان سواحل با خلیج فارس می‌تواند نقش اساسی در این زمینه داشته باشدابراهیم رضایی به برخی از ظرفیت‌ها و فرصت‌های خلیج فارس اشاره کرد و ادامه داد: از خلیج فارس می‌توان استفاده‌های بزرگی برای تولید و اشتغال و ارزآوری برای کشور کرد.

وی افزود: در سالی که مزین به نام سال تولید با مشارکت مردم است باید زمینه افزایش نقش‌آفرینی مردم در تولید از دریا فراهم شود و استان بوشهر با داشتن بیشترین میزان سواحل با خلیج فارس می‌تواند نقش اساسی در این زمینه داشته باشد.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با تکیه بر ظرفیت‌های خلیج فارس می‌توانیم در کنار عبور از وابستگی به واردات، به قطب تولید محصولاتی تبدیل شویم که همه کشورهای جهان مجبور به واردات کالا به ویژه در زمینه غذا و دارو از کشور ما باشند.

اقدامات خوبی در استان بوشهر برای توسعه آبزی پروری صورت گرفته است ولی همچنان اول راه هستیم و میزان پرورش ماهی در دریا و ساحل ما بسیار پایین است که باید با حمایت از بخش خصوصی و وارد کردن مردم به این حوزه زمینه افزایش تولید در این بخش فراهم شود.

بخش عمده تمرکز ما بر مواهب خلیج فارس محدود به تجارت و مبادلات دریایی و استخراج نفت و گاز بوده است و باید به سمت استفاده از ظرفیت‌های دریا برای تولید انواع غذا و دارو برویم؛ ظرفیتی که علاوه بر ایجاد اشتغال و افزایش ظرفیت تولید، می‌تواند در صادرات و ارزآوری برای کشور نقش اساسی داشته باشد.

توسعه تولید با تکیه بر ظرفیت خلیج فارس

استاندار بوشهر نیز اظهار کرد: تلاش‌های گسترده‌ای به منظور توسعه اقتصاد کرانه‌ای در استان بوشهر صورت گرفته و طرح‌های بسیار مهمی را در این زمینه مد نظر داریم.

احمد محمدی‌زاده اضافه کرد: علاوه بر استفاده برای صنایع انرژی و صنعت نفت، گاز و پتروشیمی، خلیج فارس در عرصه بازرگانی نیز برای ما اهمیت بسیار زیادی دارد.

وی بیان کرد: صید و صیادی از مشاغل قدیمی مردم ساحل نشین استان بوشهر بوده است که اکنون نیز زمینه ساز اشتغال افراد بسیار زیادی در شهرها و روستاهای استان به ویژه در نقاط ساحلی است.

استاندار بوشهر از توسعه آبزی‌پروری با تکیه بر ظرفیت‌های خلیج فارس خبر داد و افزود: بوشهر قطب پرورش میگوی کشور است و با اضافه شدن اراضی پرورشی جدید شاهد ثبت رکوردهای جدیدی در تولید میگو خواهیم بود.

وی بیان کرد: توسعه پرورش ماهی در قفس به عنوان یک اولویت مهم برای سرمایه‌گذاری در استان مد نظر است و در این راستا طرح‌های مهمی در دست اجرا است که ظرفیت تولید را افزایش می‌دهد.

محمدی زاده افزود: راه‌اندازی مجتمع پرورش جلبک دامی و تکمیل زنجیره ارزش محصول در حوزه فرآوری و بازار و …مورد تاکید است و مدیریت استان در این راستا از همه توان خود بهره می‌برد.

با توجه به اینکه امسال به نام جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری شده است، انتظار می‌رود که مسؤولان همه ظرفیت‌ها برای تحقق این شعار به ویژه با استفاده از ظرفیت خلیج فارس به کار بگیرند.


منبع: مهر
http://hadidnews.com/vdcdf90s.yt0j96a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما