تاریخ انتشار :يکشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۵۶
یک رسانه ترکیه ای به جزییات فعالیت شبکه وابسته به القاعده در ترکیه در زمینه تهیه و ارسال مواد شیمیایی برای گروه های مسلح در سوریه پرداخته است.
به گزارش حدیدنیوز، تسنیم پایگاه اطلاع رسانی صول ترکیه نوشت: در گزارشی به دخالت دولت رجب طیب اردوغان در ورود سلاح شیمیایی به سوریه و به کارگیری آن از سوی گروه های مسلح پرداخته و آورده است: جزئیات مربوط به اعضای وابسته به شبکه القاعده که در انتقال سلاح شیمیایی دست داشته اند دخالت ترکیه در این زمینه و عدم واکنش مناسب در کشف این شبکه و  ارتباطات آن در داخل ترکیه را نشان می دهد.



در این گزارش بیان شده است: هیثم قصاب یکی از خطرناکترین اسامی در عملیات انتقال گاز سارین اعتراف کرده است که عضو یکی از تشکلات مسلح در سوریه به نام لواء الاسلام است و این مجموعه دارای گردان ویژه سلاح شیمیایی است که به احتمال زیاد عامل حمله شیمیایی در حومه دمشق در ۲۱ آگوست گذشته بوده است.



صول گزارش داد: براساس اطلاعات واصله هثیم قصاب متولد شهر حمص سوریه شبکه گسترده ای برای تامین مواد شیمیایی برای تولید سلاح شیمیایی از ترکیه در اختیار دارد و نام برخی از موسسات امنیتی ترکیه در این شبکه با وجود آگاهی آنها از این اقدام غیر قانونی وجود دارد.



صول در گزارش خود آورده است: قصاب از طریق ارتباط با شخصی به نام ناصر اردوغان در اسکندرون تامین مواد شیمیایی و قاچاق آن به شکل غیر قانونی را برای گروه های مسلح را برعهده داشته است.وی با شخصی به نام "رائف ای" که صاحب یک شرکت باربری به نام "جم ای" -بزرگترین شرکت باربری در شهر اسکندرون- در ژانویه سال ۲۰۱۳ تماس می گیرد و از وی درخواست تامین مواد شیمیایی می کند و فهرست ۶ ماده شیمیایی که باید تامین شود به وی داده می شود و "رائف ای" از طریق "بوراک ای" پسر عموی خود که در دانشگاه چوکورووا در اضنه ترکیه و در بخش شیمی آن فعالیت می کند به دنبال مواد مورد نظر می رود.



این پایگاه می افزاید: به غیر از چهار ماده شیمیایی دو ماده شیمیایی دیگر که یکی از آنها ماده فسفر سفید است و به کارگیری آن جنایت جنگی محسوب می شود حتما مجوز موسسه شیمی ومهندسی میکانیکی را نیاز دارد.



صول گزارش داد: با وجود هشدار "بوراک ای" به پسر عمویش "رائف ای" درباره قطع همکاری با هیثم قصاب وی همچنان به همکاری خود ادامه می دهد و همکاری "رائف ای" با قصاب به تامین مواد شیمیایی محدود نمی شود بلکه در تامین ماده الکروم که در ساخت گلوله های خمپاره به کار می رود نیزهمکاری گسترده ای با هم برقرار می کنند.



این پایگاه در ادامه می نویسد: "رائف ای" در نشست امنیتی دولتی که در شهر الریحانیه پس از انفجارهای این شهر برگزار می شود، شرکت می کند.



صول گزارش داد: هرچند که "رائف ای" هر گونه ارتباط خود را پس از آگاهی از اهداف هیثم قصاب وابسته به جبهه النصره  در زمینه تهیه این مواد شیمیایی انکار کرده است اما شواهد از روابط قوی وی با القاعده حکایت دارد. http://hadidnews.com/vdcco4qi.2bqpo8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما