تاریخ انتشار :شنبه ۶ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۷
نرخ سود یکی از ابزارهای بانک مرکزی برای کنترل و هدایت پول

نرخ سود بانکی و کنترل تورم

یک استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی گفت: دستکاری نرخ سود میان بانک ها و به تبع آن نرخ سود ابزارهایی برای کنترل تورم هستند.
نرخ سود بانکی و کنترل تورم
به گزارش حدیدنیوز، عباس هشی با اعلام این مطلب افزود: افزایش نرخ سود سپرده امری عادی است. زیرا بانک ها هم چاره ای ندارند و باید جواب صاحب سپرده را بدهند.

وی افزود: به دلیل وجود اقتصاد زیر زمینی ممکن است مردم سرمایه های خود در جاهایی که پولشان از بین برود سرمایه گذاری کنند. درنتیجه بانک مرکزی مجبور است تا از بانک های مجاز حمایت کند تا بمانند و حداقل بخشی از پول مردم که به سمت آن ها می روند از خطر به دور باشد.

وی توضیح داد: یکی از ابزارهای بانک مرکزی برای کنترل و هدایت پول تعیین نرخ سود میان بانک هاست. به تبع آن هر بانکی می تواند متناسب با عرضه و تقاضا نرخ سود بر روی سپرده ها را اعلام کند و با توجه به بهای تمام شده برایش نرخ بهره تسهیلات اعطایی بدهد.

وی افزود: زمانی که بازاری جذابیت خود را از دست دهد بازار دیگری برای سرمایه گذاران جذاب می شود. پولی که در بانک قرار دارد ریسک کمتری دارد و نرخ سودش معمولا کمتر از نرخ بازده بازار سهام است زیرا بازار سهام ریسک بیشتری دارد. در نتیجه سود مورد نیاز هم به تبع آن بیشتر است.

این کارشناس اقتصاد با اشاره به اثرات افزایش نرخ سود سپرده اظهار کرد: بانک تمام پول های سپرده مردم را صرف وام نمی کند. بخشی از آن به عنوان سپرده قانونی در پیش بانک مرکزی است. مثلا از هر ۱۰۰ تومان، ۸۳ تومان آن را وام دهد. حال اگر بخواهد ۲۲ درصد سود بر روی پول ها بدهد هنگام دادن وام از محل آن پول باید سود آن را ۲۸ درصد حساب کند.

وی افزود: بنابراین شیوه افزایش نرخ سپرده به این معناست که افزایش هزینه سود برای تولید و قیمت تمام شده تولید بالا می رود. در این زمان است که به علت افزایش هزینه های مالی سود کمتری خواهند داشت. http://hadidnews.com/vdcamane.49n6y15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما