تاریخ انتشار :جمعه ۵ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۲۲:۳۸
اظهارات جان کری، اشتون و ویلیام هیگ :

نتایج اولیه مذاکرات؛ متفاوت، شاداب و جدی!

وزرای خارجه ۱+۵ و ایران شب گذشته در نیویورک دیدار و گفت‌وگو کردند.
نتایج اولیه مذاکرات؛ متفاوت، شاداب و جدی!
در این میان سیاستمداران و یا تحلیلگرانی که با بدبینی اوضاع را رصد می‌کنند و معتقدند این آغاز چنان شکننده است که به راحتی می‌تواند هرآنچه بدست آمده به سرعت از دست برود

24 سال پیش هنگامی که ابراهیم یزدی وزیر خارجه دولت بازرگان و سایروس ونس وزیر خارجه دولت جیمی کار‌تر با یکدیگر دیدار می‌کردند شاید کسی تصور نمی‌کرد که زمان دیدار بعدی در این سطح بیش از سه دهه به طول بینجامد.

 وزرای خارجه ۱+۵ و ایران شب گذشته در نیویورک دیدار و گفت‌وگو کردند، دیداری که تفاوت‌های بسیاری با دیدارهای دیگر درباره پرونده هسته‌ای ایران داشت، از یک سو اینبار به جای سعید جلیلی، جواد ظریف با رویکردی کاملاً متفاوت به دیپلماسی در برابر ۱+۵ قرار می‌گرفت و از سوی دیگر جان کری وزیر امور خارجه آمریکا شخصاً در این گفت‌و‌گو‌ها حاضر شده بود.

دیدار شب گذشته همانطور که محمدجواد ظریف نیز پیش از این در صفحه فیس بوکش گفت دیداری بسیار فشرده بوده است چرا که بنا به گفته ظریف آنقدر برنامه دیدار‌ها فشرده است که وزرای امور خارجه فرصت چندانی برای صحبت با یکدیگر ندارند.
اما گفته‌های دوطرف پس از دیدار شب گذشته نشان داد در همین فرصت اندک هم علائم و صحبت‌های مثبتی میان دوطرف رد و بدل شده است.

وزیر امورخارجه ایران، جان کری را بسیار مثبت ارزیابی کرد و وزیر امورخارجه آمریکا نیز گفت همه ما بسیار خوشحال بودیم که جواد ظریف در این نشست حاضر می‌شود، لحن و فضای مذاکرات نسبت به گذشته تفاوت بسیاری کرده بود.

وزیر امورخارجه انگلیس گفت‌و‌گوی شب گذشته را متفاوت و بسیار مثبت ارزیابی کرد و کا‌ترین اشتون نیز گفت: حضور آقای ظریف در مذاکرات جو گفت‌و‌گو‌ها را بسیار شاداب و جدی کرده است، گفت‌و‌گوهایی که ادامه آن به ۲۳ و ۲۴ مهرماه موکول شد.

به نظر می‌رسد زمستان روابط ایران و آمریکا اندک اندک رو به پایان گذاشته است تغییر لحن در تهران و واشنگتن آشکارا احساس می‌شود هرچند هستند در این میان سیاستمداران و یا تحلیلگرانی که با بدبینی اوضاع را رصد می‌کنند و معتقدند این آغاز چنان شکننده است که به راحتی می‌تواند هرآنچه بدست آمده به سرعت از دست برود اما از سوی دیگر مسئولان سیاست خارجی دو کشور نیز برای ترمیم روابط مصمم به نظر می‌رسند.

دولت اوباما علاقه‌مند است موضوع ایران را در زمان خود حل و فصل کند و حسن روحانی نیز نیازمند آن است که به سرعت راهی برای پایان دادن به تحریم‌ها بیابد. اینک موضوعاتی مانند پرونده هسته‌ای، بحران سوریه و تحریم‌ها می‌تواند نقطه آغازین مذاکرات میان دوکشور باشد. مذاکراتی که باید منتظر ماند و نتیجه آن را در آینده مشاهده کرد. http://hadidnews.com/vdchvzni.23n-wdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما