تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۷ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۱۱
رانت در حوزه دفاع مقدس بیداد می‌کند و تنها افراد خاصی هستند که باید تولید دفاع مقدسی داشته باشند.
رانت‌خواری بلای جان سینمای دفاع مقدس است
به گزارش حدیدنیوز به نقل از سراج۲۴ سینمای دفاع مقدس یکی از حوزه هایی است که پرداختن به آن بیش از آنکه به نگاه مادی و اقتصادی محتاج باشد به نگاه اعتقادی نیازمند است.

هرچند در این حوزه آثار بسیار ارزشمند و فاخری چون لیلی و مجنون، تولید شده است اما برای ۸ سال که بعنوان یک مدال افتخار بر گردن ملت ایران و تاریخ آنها آویخته شده، بسیار کم است.

برای بررسی چرایی کمبود تولید در حوزه دفاع مقدس به سراغ سیدضیاء الدین درّی رفتیم که هم اکنون سریال کلاه پهلوی را از شبکه یک سیما در حال پخش دارد.

درّی معتقد است سینمای دفاع مقدس انحصاری شده و این انصار رکود فعلی سینمای دفاع مقدس را به بار آورده است.

کار گردان کلاه پهلوی به «سراج۲۴»گفت: «سینمای دفاع مقدس انحصاری شده است و این انحصار به رکود رسیده است. این مساله باعث می شود که به مرور علاوه بر رکود به افراد جدید اجازه نمی دهند وارد شوند زیرا احساس می کنند سینمای دفاع مقدس یک عرصه حساسی است و به هر فردی اعتماد نمی کنند که در این حوزه ورود کند»

سیدضیاءالدین درّی از رانت در سینمای دفاع مقدس خبر می دهد و می گوید: متاسفانه رانت در این حوزه بیداد می کند و افرادی خاصی هستند که باید تولید دفاع مقدسی داشته باشند و به افراد جدید اجازه تولید نمی دهد. حاضر نیستند فرد دیگری کنارشان قرار بگیرد زیرا می ترسند جایشان را بگیرند در حالیکه در هنر هفتم اصلا چنین چیزی نیست. چون هیچ فردی نمی تواند مانند من فیلم بسازد همانطور که من نمی توانم مانند فلان فیلمساز دیگر فیلم بسازم. یکی از جذابیت های هنر هفتم و سینما منحصر بفرد بودن آن است مانند مسابقات فوتبال. شما هیچ مسابقه فوتبالی را نمی توانید پیدا کنید که مثل هم باشند.

درّی معتقد است در فیلمهای مناسبتی باید نگاه اقتصادی را کنار بگذاریم و با نگاه اعتقادی به موضوعات بپردازیم.

وی در این رابطه به خبرنگار آوینی فیلم گفت: «برای نمونه در موضوع ایرباس ایرانی و حمله موشک های آمریکایی. یک فردی آمد و این کار را انجام داد و مدال هم گرفت. ما باید بدانیم می خواهیم با این موضوع چه کنیم. آنها نگاه ما تنها باید اقتصادی باشد و به این فکر کنیم که یک فیلمی بسازیم و در کنارش سود هم داشته باشیم. ما باید در چنین فیلمهایی چنان جذابیتی به خرج دهیم که نفس مخاطب گرفته شود. باید آن حسی که یک هواپیما در آسمان منفجر می شود و تکه تکه هایش بر روی دریا معلق می ماند راب ه مخاطب القا کنیم.

این کارگردان سینما ادامه می دهد: باید قصه ای داشته باشیم که آنقدر جذاب و تاثیرگذار باشد که لحظه ای که موشک به هواپیما برخورد می کند و در دریا می افتد، مخاطب را تا یک ماه با خودش درگیر کند و این صحنه ها هیچگاه از ذهنش پاک نشود.

سیدضیاءالدین درّی در پایان با انتقاد از نگاه نادرست در چنین حوزه هایی یادآور شد: «در چنین پروژه هایی که تنها چیزی به ذهن می آید هزینه های کلانی است که باید خرج شود در حالیکه پروژه ای مانند ایرباس اتفاقا اصلا گران نیست و ارزان است. چه لزومی دارد برای به تصویر کشیدن صحنه شکار ایرباس یک هواپیمای واقعی باشد که هزینه ای کلان بعهده تهیه کننده بگذارد. مهم این در این حوزه ها به جای آنکه به فرع بپردازیم اصل داستان را پرورش دهیم و از آنها غافل نشویم. در حوزه دفاع مقدس هم همین است که بعد از رانت های موجود در این عرصه یکی از دلایل عدم موفقیتش در چند سال اخیر بوده ایم. http://hadidnews.com/vdchwwni.23ni-dftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما