تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۰۵
یکی از بزرگ ترین ظلم های استعماری در حق مردم آفریقا ، کاشتن بذر فساد اقتصادی در بدنه دستگاه اداری و دیوانی کشورهای وابسته بود .
استعمار اروپایی ؛ میراث شوم غارت ، پولشویی و فقر اقتصادی در قاره سیاه
به گزارش حدیدنیوز؛ تاریخ اقتصاد آفریقا نماد ده ها سال استعمار و غارت منابع مردمانش توسط قدرت های استکباری است . علی مارال دو پژوهشگر فرهنگ و تاریخ اهل سودان در گفتگویی گفت : تاریخ اقتصادی آفریقا نشان از هیچگونه استقلال مالی و پولی به مثابه یک کشور واحد و آزاد را ندارد . کشورهای آفریقایی سال ها تحت ظلم و انقیاد کشورهای استعمارگر بودند و در این راه منابع مالی این کشورها به طرز وحشتناکی غارت شد .

این کارشناس سودانی الاصل در ادامه گفت : یکی از بزرگ ترین ظلم های استعماری در حق مردم آفریقا ، کاشتن بذر فساد اقتصادی در بدنه دستگاه اداری و دیوانی کشورهای وابسته بود . امروز هم آفریقا از گسترش فساد اقتصادی در سطوح مختلف خود رنج می برد .

وی همچنین گفت : اخیرا گزارشی می خواندم که بیان دوباره آن شاید خوب باشد . در این گزارش نوشته شده بود که فساد مالی مانع سرمایه گذاری خصوصی شده، رشد اقتصادی را کاهش می‌دهد و هزینه انجام کسب و کار را افزایش داده و موجب بی‌ثباتی سیاسی می‌شود اما در کشورهای در حال توسعه فساد مالی قاتل است و زمانیکه دولت‌های این کشور از منابعشان برای سرمایه گذاری در مراقبت بهداشتی، امنیت غذایی یا زیرساخت اساسی محروم می‌شوند، به بهای زندگی افراد تمام می‌شود و در این بین بزرگ‌ترین صدمه بر کودکان وارد می‌شود . اگر فساد در جنوب صحرای آفریقا ریشه کن شود، آموزش سالانه برای ۱۰ میلیون کودک دیگر فراهم و منبع پرداخت پول ۵۰۰ هزار معلم مدرسه ابتدایی تامین می‌شود و همچنین داروهای لازم برای بیش از ۱۱ میلیون فرد مبتلا به اچ آی وی و ایدز فراهم خواهد شد.

مارال دو در ادامه گفت : امروز اقتصاد آفریقا به فساد آغشته شده و راهکار مبارزه با این چالش بزرگ ، جهاد فرهنگی و سیاسی نخبگان مسلمان آفریقایی است که با ورود خود به حوزه های سیاسی و اقتصادی ملی کشورهای خود ، نظم جدید را برپا کنند .

وی در پایان گفت : استفاده از الگوی سیاسی و اقتصادی انقلاب اسلامی در ایران و بهره مندی از آن در ساخت و استقرار نظام های جدید سیاسی در آفریقا می تواند راهگشای بسیاری از دردهای بی درمان اقتصاد و سیاست امرز آفریقا باشد . http://hadidnews.com/vdcjxvet.uqevvzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما