تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۲۶
بانک مرکزی باید بخشنامه و دستورالعمل رسیدگی به شکایت مشتریان از بانک ها و موسسات اعتباری را به کلیه مشتریان شبکه بانکی ابلاغ می کرد.
شکایت از بانک ها را به مشتریان ابلاغ کنید!
بانک مرکزی در جدید ترین بخشنامه خود به شبکه بانکی از آنها خواسته به شکایت های مشتریان خود رسیدگی کنند.

صدور چنین بخشنامه هرچند بسیار دیر اما نیک و خجسته است اما می توان نکاتی را در باب ابلاغ این بخشنامه و دستورالعمل به شبکه بانکی به مسئولان متذکر شویم.

ابلاغ این بخشنامه با چنین ادبیاتی به نظر مي رسد به كار همان مدیران بانک ها و موسسات اعتباری می آيد و بعيد است گره‌ای از کار شهروندان و بخصوص مشتریان بانک ها باز نخواهد کرد.

علت ذکر چنین مساله ای طولانی بودن این بخشنامه و نحوه عمل آن می باشد که مثلا مشتریان بانک ها و موسسات اعتباری ابتدا شکایت خود از بانک را باید به واحد مربوط در بانک که می بایست تشکیل شود ارائه دهند.

واحد رسیدگی به شکایت از بانک ها می بایست ظرف مدت ۳۰ روز به این شکایت پاسخ دهد و اگر مشتری قانع نشد به بانک مرکزی ارجاع داده شود تا پس از ده روز نظر بانک مرکزی به هر دو طرف (بانک و مشتری) ابلاغ و لازم الاجراست.

حال تصور کنید یک مشتری با کلی دغدغه و مشکلات روزمره زندگی بخواهد از یک خدمت بانک و موسسه اعتباری رضایت نداشته باشد و به واحد مربوطه شکایت برد تا واحد مربوطه پس از ۳۰ روز !! پاسخ مشتری را بدهد!!

حل مشکلات مشتریان با بانک ها و موسسات اعتباری اقدامی پسندیده است اما بسیار بهتر بود که واحد مربوط به شکایت از بانک ها و موسسات اعتباری در بانک مرکزی تشکیل می شد تا مشتری مستقیما با بانک مرکزی در ارتباط باشد.

در غیر این صورت پیشتر واحد بازرسی در بانک ها و موسسات اعتباری وظیفه حل مشکلات بین مشتری و شعبات بانک را داشته و اکثر اوقات نیز طرف بانک مطبوع خود را می گیرد! (اگر الزاما چنین نباشد، این دیدگاه در بین مشتریان وجود دارد)

نکته دیگری که به نظر حائز اهمیت است این است که بانک مرکزی می بایست نصب چنین بخشنامه ای که حکایت از پیگیری شکایت می بادشد را در معرض دید مشتریان بانک ها الزامی کند.

در غیر این صورت این بخشنامه نیز همانند سایر بخشنامه ها به زودی به بایگانی سپرده می شود و مشتریان اطلاع چندانی از چنین حق و حقوق خود درباره رسیدگی به شکایت از بانک ها و موسسات ندارند. http://hadidnews.com/vdcjvtet.uqe8vzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما