تاریخ انتشار :سه شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۲۵
باوجود کفایت تولید داخلی مرغ گوشتی در کشور و تامین نیاز داخل و حتی توانایی در صادرات، از گوشه کنار زمزمه‌هایی مبنی بر کمبود این محصول در کشور به گوش می‌رسد.
سودجویان در پی ضربه زدن به تولید داخل/چه کسی از واردات مرغ سود می‌برد
به گزارش حدیدنیوز، در هفته پیش از داخل وزارت صنعت، معدن و تجارت سخنانی به گوش می‌رسید مبنی بر اینکه به دلیل کمبود نهاده‌های دامی، تولید گوشت مرغ با کاهش روبه رو شده است و احتمالا در اعیاد قربان و مبعث با مشکلاتی همچون افزایش قیمت مواجه خواهیم شد.

در روزهای ابتدایی سال نیز چنین زمزمه‌هایی به گوش می‌رسید که موجب شد واردات مرغ افزایش یابد.

با افزایش مرغ  در بازار، نظام عرضه و تقاظا در این حوزه به هم خورد و به دلیل وفور و فراوانی مرغ قیمت آن کاهش پیدا کرد.

این امر موجب شد که تولیدکنندگان این محصول که با هزینه بالا مرغ تولید کرده بودند نتوانند محصول خود را با سود مناسب در بازار به فروش برسانند و در بسیاری موارد مجبور بودند تا محصول را به قیمتی کمتر از هزینه‌های تولید و با ضرر به فروش برسانند.

در این میان برخی از تولیدکنندگان که اقدام به تولید انبوه مرغ گوشتی کرده بودند با مشکلات عدیده مواجه گردیدند و بعضا برشکسته نیز شدند.

اما سئوال اینجاست که این گونه شایعات که باعث متضرر شدن تولید داخل می‌شود از کجا آب می‌خورد؟

پیگیری‌های خبرنگار ما نشان می‌دهد که برخی از واردکنندگان مرغ که بعضا نفوذ زیادی در وزارت صنعت دارند برای سود و منفعت شخصی خود از جو روانی جامعه سوء استفاده کرده و شایعه پراکنی می‌کنند و وزارت صنعت را مجاب به افزایش واردات این محصول می‌کنند.

به نظر می‌رسد اینبار هم این اتفاق در حال وقوع است و باوجود اینکه وضعیت تولید مرغ در کشور در شرایط مناسبی به سر می‌برد و ما حتی می‌توانیم مازاد تولید را صادر کنیم، عده‌ای سودجو قصد برهم زدن بازار و تامین منافع خود را دارند.

محمد یوسفی، رئیس اتحادیه پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی در گفتگو با «سراج۲۴» و در خصوص وضعیت تولید مرغ در کشور و شرایط افزایش قیمت آن اظهار داشت: با توجه با فرارسیدن اعیاد غدیر و قربان و بازگشت حجاج از سفر معنوی حج، در بازار گوشت مرغ هیچگونه کمبودی وجود ندارد.

وی ادامه داد: تولید مرغ به حدی بالاست که بعید است شرکت پشتیبانی دام تا ماه اسفند مجبور به استفاده از ذخایر خود کند.

محمد یوسفی خاطر نشان ساخت: گرانی مرغ به دو صورت رخ می‌دهد، یکی وقتی که تعادل عرضه و تقاضا در بازار به هم بخورد و دیگری وقتی که قیمت تمام شده افزایش پیدا کند، بنابر این گرانی ناشی از عرضه در کشور رخ نمی‌دهد اما به دلیل تصمیم دولت قبل مبنی بر پرداخت ارز مبادله ای به تمام تولیدکنندگان و واردکنندگان، افزایش هزینه تولید اجتناب‌ناپذیر است و بنابراین افزایش قیمت حتما رخ می‌دهد.

رئیس اتحادیه پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی در خاتمه گفت: هم‌اکنون قیمت مرغ درب دامداری ۴۴۰۰ تومان است که در بازار ۶۴۵۰ تومان معامله می‌شود اما در برخی مناطق تا ۷۰۰۰ تومان هم بالا رفته است.

در هر صورت انتظار می‌رود وزارت صنعت، معدن و تجارت اینبار هوشیار تر از گذشته عمل کند و متضرر شدن تولیدکنندگان داخلی جلوگیری نماید.

  http://hadidnews.com/vdcjtoe8.uqemvzsffu.html
منبع : سراج24
نام شما
آدرس ايميل شما