تاریخ انتشار :سه شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۱۳
به حتم برخورد شرکت‌های وصول مطالبات با این دو گروه متفاوت است؛ این شرکت‌ها در مرحله اول برخورد با هر دو گروه پای میز مذاکره می‌نشینند و حتی حاضر می‌شوند به بدهکاران بانکی کمک کنند.
برخورد شرکت‌های وصول مطالبات با بدهکاران چگونه است؟/ وصول صد ها میلیارد با نگاه حرفه‌ای و علمی
به گزارش حدیدنیوز حجم بالای معوقات بانکی به طوری که برخی رقم آن را ۱۰۰ هزار میلیارد تومان عنوان می‌کنند سبب شده تا دستگاه‌های مسئول و بانک‌ها دست به کار شده تا چاره‌ای برای رهایی از این معضل بیابند.

هرچند که حجت الاسلام اژه‌ای معاون اول دستگاه قضا از عزم جزم قوه قضائیه در برخورد با بانک‌ها سخن گفته و بانک‌ها نیز اعلام کرده‌اند که مصرانه به دنبال وصول معوقات بانکی هستند اما در مقابل هستند افرادی که علاقه‌ای برای وصول معوقات بانکی در آنها دیده نمی‌شود چرا که این اقدام رسوایی‌هایی را می‌تواند به همراه داشته باشد!

عزم جزم بانک‌ها در وصول معوقات بانکی آنجا نمود پیدا می‌کند که برخی از بانک‌ها با تاسیس شرکت‌های وصول مطالبات به دنبال آن هستند تا به صورت تخصصی و علمی تسهیلاتی را که در دست افراد بلوکه شده و علاقه‌ای به بازگشت منابع ندارند، وصول کرده و مجدداً به بانک بازگردانند تا بتوان از این منابع بار دیگر استفاده کرد.

اما تاسیس شرکت‌های وصول مطالبات سبب شد تا مخالفت‌هایی با کارکرد این شرکت‌ها به وجود آید؛ مخالفت‌هایی که همگی به یک شکل بود به طوری که از شرکت‌های وصول مطالبات به عنوان شرخر یاد می‌شد!

باید به این نکته توجه داشت که شرخری به فعالیتی گفته می‌شود که که افراد با استفاده از زور به دنبال بازپس‌گیری طلب باشند این در حالی است که شرکت‌های وصول مطالبات موظف هستند در چارچوب قانون این کار را انجام دهند.

هرچند عده‌ای بر این باورند که شرکت‌های وصول مطالبات شرخرهایی بیش نیستند اما باید به این نکته توجه داشت که نوع برخورد این شرکت‌ها با افراد رانت‌خوار که دارای تمکن مالی هستند اما علاقه‌ای به بازپرداخت منابعی که به عنوان تسهیلات دریافت کرده‌اند، ندارند با تولیدکننده‌ای که به دلیل تورم، رکود اقتصادی، نوسانات ارزی، مشکلات بازار و مواردی از این قبیل نتوانسته‌اند تسهیلات دریافتی از بانک را بازپرداخت کنند، متقاوت است.

برخی افراد به دلیل بالا بودن نرخ تورم و تفاوت فاحش آن با نرخ تسهیلات، منابع بانک را به انحراف کشانده‌اند به طوری که تسهیلات را در جایی غیر از جای اعلامی هزینه و سرمایه‌گذاری کرده‌اند که در واقع به سرمایه‌گذاری‌ در بازارهای سیاه دست زده‌اند.

این افراد نه تنها از منابع بانکی سودهای هنگفتی به دست آورده‌اند اما علی‌رغم وجود خسارت دیرکرد و سود بانکی، باز هم علاقه‌ای برای بازپرداخت تسهیلات خود ندارد.

در مقابل عده‌ای هستند که به دلیل رکود اقتصادی و مشکلات پیش آمده برای سرمایه‌گذاری و تولید که بخشی از آن نیز ناشی از تحریم و نوسانات ارزی می‌باشد، در بازپرداخت تسهیلات با مشکل مواجه شده‌اند.

به حتم برخورد شرکت‌های وصول مطالبات با این دو گروه متفاوت است؛ این شرکت‌ها در مرحله اول برخورد با هر دو گروه پای میز مذاکره می‌نشینند و حتی حاضر می‌شوند به بدهکاران بانکی کمک کنند.

بعد از این مرحله است که نوع برخورد با بدهکاران بانکی مشخص می‌شود؛ با دسته اول که با داشتن تمکن مالی علاقه‌ای به بازپرداخت تسهیلات ندارند، از طریق قانونی و قضایی برخورد می‌شود و با دسته دوم نیز که به دلیل مشکلات اقتصادی نتوانسته‌اند تسهیلات خود را بازپرداخت کنند، به صورت حمایتی و هدایتی برخورد می‌شود.

باید به این نکته توجه داشت که شرکت‌های وصول مطالبات به دلیل نگاه حرفه‌ای و علمی به این موضع تاکنون توانسته‌اند صدها میلیارد تومان از منابع بانک‌ها را به چرخه اقتصادی باز گردانند و شرخر یاد کردن از آنها جفا در حق زحمت‌کشان این صنعت و اقتصاد کشور است. http://hadidnews.com/vdcjhvet.uqe8izsffu.html
منبع : رویکرد
نام شما
آدرس ايميل شما