تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۴۶
با وجود اعلام بازبینی نرخ‌ها رخ داد؛

آغاز فروش نقدی خودروسازان با قیمت‌های جدید

با وجود آنکه چندروز پیش سخنگوی دولت از «مکدر»بودن رییس‌جمهور از قیمت‌های جدید خودرو خبر داد اما...
آغاز فروش نقدی خودروسازان با قیمت‌های جدید
با وجود آنکه چندروز پیش سخنگوی دولت از «مکدر»بودن رییس‌جمهور از قیمت‌های جدید خودرو خبر داد و خواستار بازبینی قیمت‌ها شد اما خودروسازان فروش نقدی خود را از امروز، به‌طور رسمی آغاز کردند.

به گزارش حدیدنیوز، با وجود آنکه چندروز پیش سخنگوی دولت از «مکدر»بودن رییس‌جمهور از قیمت‌های جدید خودرو خبر داد و خواستار بازبینی قیمت‌ها شد اما خودروسازان فروش نقدی خود را که در ماه‌های گذشته به امید افزایش قیمت‌ها مسکوت نگه داشته بودند، از امروز، به‌طور رسمی آغاز کردند. خودروسازان هرماه باید ۲۰درصد از تولیدات خود را به صورت فروش نقدی به بازار عرضه کنند تا حاشیه بازار از بین برود و قیمت با افزایش عرضه، تعادل را در پیش گیرد. این ماه نیز مطابق ماه‌های گذشته، برنامه فروش نقدی از سوی خودروسازان کلید خورد اما این فروش دیرهنگام که اکنون با گذشت ۲۰روز از ماه تازه شروع شده است، ابهام قیمتی دارد و برای مردم مشخص نیست که بالاخره چه اتفاقی برای قیمت خودرو در روزهای آتی رخ خواهد داد.

البته خودروسازان به این نکته اشاره می‌کنند که طبق تعهدات، باید هرماه ۲۰درصد از فروش خود را به بازار به صورت نقدی و تحویل فوری عرضه کنند، در حالی که در این تعهد ذکری از تاریخ نشده و مهم این است که هرماه این میزان از تولید، عرضه می‌شود. نکته حایزاهمیت در این میان، تاکید خودروسازان در آگهی فروش نقدی خود است که بر این موضوع پافشاری شده که فروش‌های نقدی، بر اساس قیمت‌های اعلامی شورای رقابت صورت خواهد گرفت و حتما همین قیمت‌ها اعمال خواهد شد. اما این تصمیم تنها از جانب عرضه خودرو در بازار است، در حالی که مشخص نیست طرف دیگر که تقاضای مردم است، باز هم استقبالی از خرید خودروها به صورت نقدی صورت خواهد داد یا دست نگه می‌دارد تا ببیند شورای رقابت به تکدرخاطر رییس‌جمهور از قیمت‌های جدید خودرو، واکنشی نشان خواهد داد یا خیر؟


سندسازی در خودروسازی

این درحالی است که عضو ناظر شورای رقابت از بررسی مجدد قیمت‌گذاری خودرو در این شورا خبر داد و به فارس گفت: خودروسازان به‌دنبال سند‌سازی و پنهانکاری هستند. عیسی امامی در واکنش به اعلام قیمت‌های جدید خودرو از سوی شورای رقابت و نارضایتی مردم، مجلس و دولت از این قیمت‌ها اظهار کرد: با توجه به اعتراض مجلس، دولت و مردم، حتما در جلسه بعدی شورای رقابت موضوع قیمت‌گذاری جدید خودروها را مطرح خواهیم کرد.

او با بیان اینکه موضوع قیمت جدید خودروها در شورای رقابت پیگیری خواهد شد، گفت: در فرمول قیمت‌گذاری خودرو که توسط شورای رقابت تدوین شده، موضوع آپشن‌های خودرو نیز مطرح شده است، ولی باید دید آیا خودروهای تولیدی به استانداردهای لازم رسیده‌اند، یا خیر و علاوه بر این، ارایه خدمات پس از فروش این خودروها در چه سطحی قرار دارد.



عرضه خودرو با آپشن‌هایی خارج از مصوبه شورای رقابت

در این شرایط برخی خودروها در حالی از سوی شرکت‌ها با افزایش قیمت به فروش گذاشته شده که نرخی برای این خودروها از سوی شورای رقابت اعلام نشده بود. در عین حال، شیوا، رییس شورای رقابت از برخورد با خودروسازان متخلف و متجاوز از قیمت‌های تعیین‌شده‌ از سوی این شورا خبر داده بود که باید دید چه کنترلی از سوی شورای رقابت بر عرضه شرکت‌های خودروساز صورت می‌گیرد تا به هر بهانه‌ای شاهد افزایش چشمگیر قیمت‌ها نباشیم و بابت نصب آپشن‌هایی مانند هشدار‌دهنده دنده‌عقب که قیمت ناچیزی دارد، هزینه‌های دومیلیون‌تومانی از مردم دریافت نشود.


جلو افزایش قیمت را می‌گیریم

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در این‌باره با اشاره به مخالفت مجلس با افزایش قیمت خودرو از سوی شورای رقابت به ایسنا گفت: مجلس از طرق قانونی جلو این افزایش قیمت را می‌گیرد. رضا رحمانی توضیح داد: موضوع افزایش قیمت خودرو از سوی شورای رقابت در یکی از جلسات کمیسیون صنایع مطرح شد و مورد مخالفت اعضا قرار گرفت. اعضای کمیسیون صنایع به اتفاق آرا، افزایش قیمت را در شرایط فعلی غیرقابل‌قبول می‌دانستند و معتقد بودند نباید این گرانی اتفاق می‌افتاد.


بررسی قیمت در مجلس با حضور وزیر صنعت

نماینده مردم تبریز در مجلس با بیان اینکه نمایندگان مجلس عضو شورای رقابت با افزایش قیمت خودرو موافق نبوده‌اند، ادامه داد: ما از وزیر صنعت نیز درباره افزایش قیمت خودرو توضیح خواستیم که البته ایشان گفت در جریان این موضوع نیست. قرار است رییس شورای رقابت و وزیر صنعت در یکی از جلسات هفته آینده کمیسیون صنایع حضور یابند و موضوع افزایش قیمت خودرو مورد بررسی قرار گیرد. http://hadidnews.com/vdchwwni.23nwwdftt2.html
منبع : شرق
نام شما
آدرس ايميل شما