تاریخ انتشار :شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۳۰
به گفته بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه با توجه به پیش بینی رکود در بازار مسکن، طلا، ارز، بازار پول در این روزها به یک رقیب جدی برای جذب سرمایه سرمایه‌گذاران بدل شده است. اما با توجه به واقعیت ‌سنجی پتانسیل بورس، کماکان فرصت سرمایه‌گذاری اول برای سال ۹۳ بازار سرمایه خواهد بود.
کم ریسک ترین سهام های این روزهای بازار کدامند؟/پیش بینی بازدهی بازار سرمایه در سال ۹۳
به گزارش حدیدنیوز، ضوابط معاملاتی مربوط به سقف فروش، از امروز پایان یافت. با توجه به مقطعی بودن این ضوابط و پدیدار شدن نشانه هایی از متعادل شدن بازار، با هماهنگی سازمان بورس و اوراق بهادار، ضوابط معاملاتی مربوط به سقف فروش که از ۲۶ بهمن ۹۲ در بازار به اجرا گذاشته شده بود، از امروز ۲۴ اسفند ۹۲ لغو شده و کلیه ضوابط معاملاتی به شرایط قبل از اجرای این مقررات بر می گرد.

به گفته بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه با توجه به پیش بینی رکود در بازار مسکن، طلا، ارز، بازار پول در این روزها به یک رقیب جدی برای جذب سرمایه سرمایه‌گذاران بدل شده است. اما با توجه به واقعیت ‌سنجی پتانسیل بورس، کماکان فرصت سرمایه‌گذاری اول برای سال ۹۳ بازار سرمایه خواهد بود.

همچنین امروز بسیاری از سهام ها به انتشار گزارش مالی سال ۹۳ پرداختند که در ادامه مشاهده می فرمائید.


سهام وبانک

بودجه سال ۹۳ را ۱۳۰۷ ریال برآورد نموده که انتظار میرود در سال ۹۳ به واسطه افزایش سود شرکت های نظیر شازند ، خارک و ... به سود ی بالغ بر۱۵۰ تومان دست یابد این در شرایطی است که ارزش خالص دارایی وبانک در آخر بهمن ماه ۱۰۳۰ تومان به ازای هر سهم تخمین زده میشود و قیمت سهم در حال حاضر۶۶ درصد nav در حال معامله شدن میباشد .



سهام شرانل و شپاس

سودسال ۹۳ را ۲۷۰تومان اعلام نمود وانتظارمیرود سود ۱۸۰تومان را در میان سهامداران در مجمع ۹۲ تقسیم کند که با این حساب پی به ای ۴.۵ بعد ازمجمع قیمت های فعلی را قیمت های حداقلی نماد نشان میدهد.نفت پاسارگاد دیگر نمادی میباشد که میتواند در سال ۹۳ مورد توجه قرار گیرد ، پاسارگاد با توان صادرات خود و برنامه افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی از پتانسیل تعدیل برخوردار است . پاسارگاد در مجمع ۹۲ حداقل ۳۵۰تومان تقسیم میکند و با توجه به برآورد بودجه ۵۲۲ تومانی سال ۹۳ پی به ای بعد از مجمع ۴.۶ تخمین زده میشود .


خراسان

با دید حضور در مجمع گزینه مناسبی میباشد. خراسان در مجمع ۹۲ معادل ۱۹۰تومان تقسیم خواهد کرد ، و با توجه به اعلام سود ۱۸۱ تومانی سال ۹۳ از پی به ای ۴ برخوردار خواهد بود



پالایشی ها

روز چهارشنیه اعلام نمودیم که با افزایش سرمایه ۳۰۰ درصدی مخالفت شد که خود جای سوال دارد . اما در هر حال ۱۴۰ درصد از محل سود انباشته مورد تصویب قرار گرفت .

بازگشایی نماد پس از اعلام سود سال ۹۳ خواهد بود. در حال حاظر در میان نمادهای پالایشی شتران افزایش سرمایه را پیش رو دارد که در شرای مثبت بازار از توان گذر از ۹۰ هزار تومان میتواند برخوردار باشد اما ریسک خود را دارد.در این گروه شبندر در قیمت های مناسبی قرر دارد و محدوده ۱۳۵۰ تومان مناسب برای نوسانگیری و بازدهی ۱۴ درصدی را خواهد داشت

گزارش مپنا


مپنا سود سال ۹۲ را از ۴۹۳ به ۵۳۰ ریال افزایش داد ه دلیل آن عرضه برق عسلویه عنوان شده است ، سودسال ۹۳...

شرایط وبصادر

بانک صادرات ایران در نظر دارد ١٠٠ درصد مجموعه دارایی خود در نیروگاه منتظر قائم را بصورت نقد/ نقد و اقساط از طریق مزایده عمومی واگذار نماید.که طبق آگهی منتشر شده ۲۵ اسفند نتیجه مزایده اعلام خواهدشد. بر اساس پیگیری های به عمل آمده و براساس گزارش کارشناس دادگستری نیروگاه ۱۶۲۲مگاواتی قائم ارزشی بالغ بر۱۷۰۰میلیارد تومان تخمین زده شده است که برای یک نیروگاه با این حجم عدد نازلی میباشد . اما گفته میشود این نیروگاه به دلیل دارا بودن بدهی با قیمت فوق ارزش گذاری صورت گرفته است . گفتنی است نیروگاه قائم دارای ۱۳ واحد بخار و سیکل ترکیبی است که ۲۵ درصد برق تهران را تامین میکند و سهم ۴ درصدی از کل تولید برق کشور را دراختیار دارد.

گفتنی است این بلوک ۱۱۵۹۹ میلیارد ریال بابت رددیون توسط صادرات دریافت شده انجام معامله ۹ تومان سود سال ۹۲ صادرات را افزایش خواهد داد.

فلزات اساسی و درج نماد فولاد ارفع

این گروه به دنبال تغییرات بودجه ای سال ۹۳ نظیر نرخ بهره مالکانه معادن و حامل های انرژی با کاهش سودآوری مواجه بودند اما به نظر می رسد اثر تغییرات مذکور رو به اتمام می باشد اما نکته ای که این روزها کل گروه را تحت تاثیر قرار داده است کاهش شدید قیمت های جهانی فلزات می باشد، به طوریکه از نرخ های پیش بینی شده بودجه برخی شرکت ها گروه نیز کمتر گردیده است. از طرف دیگر رکود فصلی بازار محصولات فلزی نیز باعث کاهش میزان فروش شرکت ها گردیده است.

بسیاری از کارشناسان معتقدند تنها راه خروج از بحران فروش فولاد سازان در سال ۹۳ آزادسازی صادرات آنها می باشد. دولت چندی پیش صادرات محصولات فولادی را تا پایان خرداد ماه آزاد نموده بود. از جمله مشکلات روزهای اخیر سنگ آهنی ها نیز کاهش شدید قیمت جهانی سنگ آهن به دنبال بحران این بخش در چین می باشد. قیمت سنگ آهن در چین به پایین ترین سطح خود از سال ۲۰۱۲ رسیده و ۱۰۴ دلار و ۷۰ سنت هر تن خشک سی اف آر ثبت شده است از طرفی مصرف فولاد در چین بهتر نشده و موجودی بازار بالاست. از این رو فولادسازان چینی نگران وضعیت بازار شده است.

اخیرا کسی عجله ای در خرید سنگ آهن از خود نشان نداده است. از طرفی اعلام شده اعتباردهی بانک ها به فولادسازان چینی تا ۲۰ درصد کاهش خواهد داشت. چین در فوریه ۶۱ میلیون و ۲۴۰ هزار تن سنگ آهن وارد کرد که نسبت به فوریه سال قبل ۸ درصد رشد داشت ولی نسبت به ژانویه ۲۵ میلیون و ۵۹۰ هزار تن پایین تر بود. چین به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار متقاضی سنگ‌آهن دنیا با شرایط خاصی مواجه شده است. از یك طرف به دلیل آلایندگی شدید تولید فولاد و مشكلات زیست محیطی، دولت دراقدام بی سابقه‌ای به تعطیل كردن تعدادی از واحدهای فولادی آلاینده مبادرت ورزیده است.

از طرف دیگر با توجه به پیش‌بینی دولت از روند رشد اقتصادی، اعطای تسهیلات به واحدهای فولادسازی در حدود ۲۰درصد كاهش یافته است. همین موضوع سبب شده كه در كمتر از یك ماه گذشته قیمت سنگ‌آهن در بازارهای جهانی بیش از ۲۰ دلار كاهش یابد. نائب رئیس انجمن تولید کنندگان سنگ آهن ضمن هشدار نسبت به تعطیلی معادن سنگ آهن عنوان نمود که بیش از یك سال است كه كارشناسان بازار پیش‌بینی روند كاهشی قیمت‌های سنگ‌آهن در سال ۲۰۱۴ را گوشزد می‌كنند.

اما به نظر می‌رسید كه نگرانی كاهش قیمت‌ها تا همین چند روز اخیراز طرف هیچ طیفی جدی گرفته نشده بود. دولت بدون داشتن نیم نگاهی به شرایط بین‌المللی اقداماتی را در فشار آوردن به واحدهای معدنی به‌خصوص معادن سنگ‌آهن صورت داده است. از طرفی با بالا بردن چندصد درصدی حقوق دولتی برای سال ۹۲ كه در هزینه‌های هیچ كدام، از معادن در نظر گرفته نشده بود و بعضا مغایر با قانون معادن بود، معدنكاران در حاشیه نا‌امنی و خطر زیان‌دهی قرار گرفتند كه به نظر می‌رسد وضعیت سال ۹۳ نیز به همین منوال در نظر گرفته شده است. گفتنی است فولاد ارفع در گروه فلزت اساسی نیز در بازار دوم فرابورس درج گردید. سهامدار عمده این شرکت به ترتیب چادرملو ۳۹%، توسعه معادن و فلزات ۱۹%، سرمایه گذاری غدیر ۵%، سرمایه گذاری ملی ۴% و یکی از زیرمجموعه های سرمایه گذاری امید ۵% می باشند.


کاهش قیمت های جهانی

با ادامه نگرانی ها از وضعیت اقتصاد چین که سبب افول شاخص های مالی و قیمت فلزات اساسی بویژه مس شده است قیمت محصولات فلزی کماکان روند نزولی خود را در پیش گرفته اند بر این اساس در طول یک ماهه اخیر فلز مس ۱۰ درصد، کاهش قیمت را تجربه نموده است. هر تن مس ۶۴۸۹دلار، هر تن آلومینیم ۱۶۸۸ دلار، هر تن روی ۱۹۸۶دلار و هر تن سرب ۲۰۱۷ دلار در بازارهای جهانی مورد معامله قرار می گیرد


اخابر و همراه نمادهای کم ریسک این روزهای بازار

اخابر در کنار همراه اول جز کم ریسک های بازار میباشند . احتمال افزایش سرمایه ۶۰ درصدی و سیاست تقسیم سود حداکثری قیمت های فعلی را برای رشد مناسب نشان میدهد .با فرض تقسیم سود ۴۲ تومانی در مجمع و سود ۵۳۵ ریالی سال مالی ۹۳ پی به ای بعد از مجمع اخابر را ۴.۹ میتوان تخمین زد.

همراه اول نیز شنیده های از افزایش سرمایه ۱۰۰تا ۲۰۰ درصدی در مجمع سالانه مطرح شده است .از سوی دیگر تقسیم سود ۱۰۰۰تومانی و اعلان سود سال ۹۳ معادل ۱۲۶۲ تومان پی به ای بعد از مجمع را ۳.۹میتوان تخمین زد که نماد را میتواند مورد توجه قرار دهد.

سهام سمایه



در این نماد از وجود تخلفات مالی و ریسک های مرتبط با این مهم صحبت میشود اما بودجه ۹۳ بسیار مناسب براوردشده که با فرض تقسیم سود ۲۰ تومانی و سود سال ۹۳ که ۴۹۴ ریال برآورد شده پی به ای بعد از مجمع ۴.۹ تخمین زده میشود که برای بانکی با سرمایه ۴۰۰ میلیارد تومان بسیارمناسب خواهد بود .

سهام سهگمت



۲۶ اسفند به مجمع سالانه خواهد رفت . هگمتان در دروه مالی ۹۲ سود معادل ۱۱۲۵ ریال محقق نمود و ۹۸ تومان تقسیم خواهد کرد ، از طرح های توسعه این شرکت میتوان به طرح تکمیل سیلوی سوم سیمان خط دو کارخانه ، طرح توسعه بارگیرخانه با هدف توسعه خطوط بارگیری و ... اشاره نمود.هگمتان سود سال ۹۳ را ۱۳۸۴ ریال برآورد نموده که پی به ای بعد از مجمع ۴.۵ تخمین زده میشود .

سهام تکادو



در پرتفوی خود نمادهایی نظیر فرآورده هاي نسوز پارس ، معادن منگنزایران ،فرآورده هاي نسوز اذر ،ذغال سنگ نگین طبس و... را در اختیار دارد این نماد که از اول اسفند به بازار توافقی راه یافته از ارزش خالص دارایی ۳۷۰ تومان به ازای هر سهم برخوردار است و سهم در حال حاضز ۷۵ درصد ارزش NAV در حال معامله شدن میباشد .
افت شدید قیمت سهم نمادهای زیر مجموعه ارزش خالص دارایی تکادو را در دوره افول بازار ۳۰ درصد کاهش داد http://hadidnews.com/vdchiwni.23n6qdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما