تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۱۷
عربستان سال ۲۰۱۲ را در حالی سپری کرد که هنوز رژیم سعودی با چالش‌های بزرگی مانند گسترش اعتراض‌های مردمی، فقر، بیکاری و فساد روبرو است.
به گزارش حدیدنیوز به نقل از العالم، کمیته دفاع از حقوق بشر عربستان گزارش مستندی را از موارد نقض حقوق بشر در این کشور در سال ۲۰۱۲ منتشر کرد.

در همین حال، خبرگزاری‌های مختلف و از جمله رویترز به بررسی خطرات و چالش‌هایی پرداختند که عربستان در سال جدید میلادی با آنها روبرو خواهد بود.

عربستان با وجود اینکه ۲۰ درصد کل ذخایر نفتی جهان را در اختیار دارد و بزرگترین صادرکننده نفت خام است، مدت‌ها است که در حل مشکلات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی خود ناتوان مانده است.

چالش بزرگ دیگر، انتقال قدرت به نسل دوم پس از مرگ فرزندان عبدالعزیز مؤسس آل سعود است.

یکی دیگر از بزرگترین تهدیدها برای خاندان حاکم در عربستان، مشکلات اقتصادی و اجتماعی و بویژه بحران‌های رو به رشد نظیر بیکاری، فساد و کمبود مسکن است. پادشاه عربستان در سال ۲۰۱۱ برای حل مشکلات اجتماعی و ساکت کردن اعتراض ها به توزیع پول در بین مردم دست زد؛ ولی هیچ راهکاری برای اصلاح رژیم سیاسی حاکم ارایه نکرد.

قدرت علمای وهابی در عربستان سعودی نیز یکی از موانع بزرگ تغییرات اجتماعی است؛ به صورتی که کشمکش‌هایی بین برخی اقشار جامعه مانند مدافعان حقوق زنان و علمای وهابی در گرفته زیرا وهابی ها کارکردن زنان را مخالف اسلام می دانند.

سال گذشته اعتراض‌ها علیه بی عدالتی در نقاط مختلف عربستان گسترش یافت و در برخی مناطق نیز به خشونت کشیده شد؛ در منطقه الشرقیه حرکت و خیزش مردم برای درخواست آزادی، عدالت و مطالبه حقوق، به شدت از سوی نیروهای امنیتی سرکوب شد. استفاده نیروهای امنیتی و نظامی سعودی از گلوله های جنگی برای متفرق کردن مردم، به شهادت ۱۲ تن از ساکنان منطقه قطیف انجامید.

فعال بودن عناصر القاعده که تفکرات و عقاید آنها از سوی علمای وهابی و تکفیری سعودی سرچشمه می گیرد، یکی دیگر از چالشهای امنیتی عربستان سعودی در سال ۲۰۱۲ بود.

در گزارش مستند سال ۲۰۱۲ مرکز دفاع از حقوق بشر در شبه جزیره عربستان آمده است: خاندان حاکم بر عربستان با اقشار مختلف مردم با خشونت و سنگدلی تعامل می کند. http://hadidnews.com/vdch-mnz.23nxxdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما