تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۵۳
آزاسازی قیمت بلیت هواپیما نباید یک شبه اجرایی شود

افزایش نرخ بلیت مساوی با شوک اقتصادی جدید به مردم

افزایش قیمت بلیت زمانی در کشور اجرا می شود که تنوع سازی در این زمینه صورت گیرد.
افزایش نرخ بلیت مساوی با شوک اقتصادی جدید به مردم
افزایش قیمت بلیت زمانی در کشور اجرا می شود که تنوع سازی در این زمینه صورت گیرد در تمام دنیا صنعتی ایستاده و مقاوم است که دولت بعنوان یک ناظر تمام مسایل را لحظه به لحظه رصد کرده تا مردم متضرر نشوند.

به گزارش حدیدنیوز، حمیدرضا پهلوانی رییس سازمان هواپیمایی کشور، با بیان این مطلب گفت: بر اساس ماده ۱۶۶ بند (ب) قانون برنامه پنج ساله کشور دولت مکلف است در سال سوم اجرای این قانون ( سال ۱۳۹۲ ) قیمت بلیت هواپیما را آزدسازی کند و سازمان هواپیمایی کشوری هم زمینه های اجرای این قانون را فراهم کرده است تا با اجرای آن ضمن جداسازی از بخش دولتی فضای رقابتی بین شرکت های هواپیمایی ایجاد شود.



وی تصریح کرد: در سال گذشته برای نرخ گذاری قیمت بلیت پارامترهای بالایی و پایینی را انتخاب کردیم به نوعی که محدودیت های ایجاد شده تا افزایش قیمت از مقدار در نظر گرفته شده برای مسیرهای مشخص عدول نشود.



پهلوانی تصریح کرد: سازمان هواپیمایی کشور بستر لازم را برای پایین آوردن قیمت برای جلوگیری از رقابت ناسالم فراهم کردیم بطوری که سیستم تنوع قیمت اگر ساختار و قیمت موجود شرکت های هواپیمایی وجود دارد زمینه برای ایجاد فضای سالم فراهم می شود.



ایجاد تنوع قیمت در کشور



پهلوانی ادامه داد: برای اینکه تنوع قیمت در کشور ایجاد شود سازمان هواپیمایی کف قیمت ها را برداشته است سال گذشته طی یک پروسه دو سه ماه قیمت را بصورت میانگین ۶۵ درصد افزایش دادیم این عوامل به دو مولفه قوی اقتصادی یعنی قیمت سوخت و تامین منابع ارزی برمی گردد.

وی اظهار داشت: قیمت بلیت هواپیما برای مسیرهای رفت و برگشت متفاوت است و در مسیرهای طولانی قیمت ها پایین می آید.



رییس سازمان هواپیمایی کشور، گفت: در طی این دوسال برای فراهم آوردن زیرساخت ها و مولفه های آزادسازی قیمت ها کلیه مسیرها برای پروازهای داخلی آزاد شده تا مسیرهای درخواستی با توجه به میزان توانمندی در ارائه خدمات با موافقت سازمان هواپیمایی کشور در اختیار شرکت ها قرار گیرد.



درخواست شرکتهای هواپیمایی برای مسیرهای پروازی



پهلوانی آزادسازی مسیرهای پروازی را از دیگر زمینه های اجرای آزادسازی بلیت های هواپیما عنوان و افزود: در ۹ ماه گذشته همه درخواست های شرکتهای هوایی برای مسیرهای پروازی تایید شده است.



وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۶۰ شرکت هواپیمایی و بیش از ۲۴۰ فروند هواپیما در فضای رقابتی فعالیت می کنند.



پهلوانی یادآور شد: یکی از دغدغه شرکت های هواپیمایی مقررات عرضه و تقاضا است که آیا با آزادسازی قیمت ها تناسب قیمتی ایجاد خواهد شد؟ همچنین در مناطق محروم با توجه به این موضوع باید یکسری مولفه های قوی اقتصادی در این زمینه مدنظر قرار گیرد.



پهلوانی بیان کرد: آزاد سازی قیمت بلیت هواپیما به نفع مردم است و با نظارت سازمان هواپیمایی کشوری و ایجاد رقابت بین شرکتهای هواپیمایی خدمات بهتری به مردم ارائه می شود.



رییس سازمان هواپیمایی کشور، ادامه داد: سازمان هواپیمایی کشوری در شش ماه گذشته برای زمینه سازی اجرای این قانون، آزادسازی قیمت بلیت پروازهای خارجی را محقق کرده است و این آزاد سازی منجر به رقابت شرکت های هواپیمایی داخلی و خارجی شده است.



وی افزایش نوبه ای ۱۴ درصدی و ۶۵ تا ۷۰ درصدی بهای بلیت هواپیما را از برنامه های سازمان هواپیمایی کشوری برای زمینه سازی آزادسازی قیمت ها دانست و افزود: در تعامل با شرکت های هواپیمایی در چند ماه گذشته آماده اجرای این قانون شده ایم و به زودی شرایط را برای مسئولان ارشد کشور تبیین می کنیم.



ورود ۲۲ فروند به ناوگان هوایی کشور



وی اضافه کرد:  در حال حاضر عمر متوسط هواپیماهای کشور بین ۲۲ سال است علیرغم اینکه در سال گذشته ۲۲.۸ میانگین عمر این هواپیماها بود در سال گذشته ۱۹ فروند و در سالجاری ۲۲ فروند به ناوگان هوایی کشور اضافه شده است.



پهلوانی گفت: با توجه به ساختار نامطلوب اقتصادی کشور در زمینه نوگرایی سیستم اقدامات اساسی صورت نگرفته است.



وی خاطرنشان کرد: شرکت های هواپیمایی ۳.۵ تا ۴ درصد کل ترابری جابجایی مسافران را برعهده دارد که عمدتا این مسافران کارمندان دولتی است.



نبود تنوع قیمت در کشور



در ادامه موید حسینی صدر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب گفت: آزادسازی قیمت ها زمانی باید در کشور اجرا  شود که این امر مهم بصورت کامل اجرایی شود بنابراین در برنامه پنجم تنوع قیمت ها را داشتیم که با اجرای آن برای شرکت های هواپیمایی ضمن پایین آوردن هزینه ها یک فضای رقابتی یکسان ایجاد می شد متاسفانه در حال حاضر تنوع قیمتی در کشور نداریم.



وی اضافه کرد: در تمام دنیا قیمت بلیت هواپیما به زمان خرید و نوع هواپیما بستگی دارد به اعقتاد بنده در تمام دنیا زمانی صنعتی سرپا و مقاوم است که دولت بعنوان یک ناظر تمام مسایل را لحظه به لحظه رصد کند تا مردم متضرر نشوند.



ایجاد شوک اقتصادی جدید به مردم با افزایش قیمت



نماینده مردم خوی تصریح کرد: نگرانی که با آزادسازی قیمت در کشور وجود دارداین است که غفلت ایجاد شود چرا که قیمت بلیت در سال گذشته ۶۵ درصد افزایش یافته و دوباره یک شوک به مرم تحمیل و مسافران سردرگم شوند.



تدوین آیین نامه های جدید برای اجرا



وی گفت: آزادسازی قیمت ها در کل  کار درستی است ولی نباید یک شبه اجرایی شود نباید بدون فراهم کردن بسترها عملی شود باید در این زمینه آیین نامه های تدوین و با بررسی ایرادها این موضوع اجرا شود چرا که بخشی از مطالبات مردم است.



عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: در حال حاضر در ابتدای کار دولت تدبیر و امید هستیم و بهترین موقعیت برای ارائه نقدها و انتقادات است هدف این نیست که عملکرد شش ساله را زیر سوال ببریم.



نباید افزایش قیمت صورت گیرد



وی خاطرنشان کرد: درآغاز دولت جدید امیدهای زیادی در بین مردم ایجاد شده نباید افزایش قیمت در کشور صورت گیرد.



حسینی صدر اظهار داشت: یکی از راهکارها بکارگیری تجربیات کشورهای دیگر و افراد مجرب است باید بازنگری در افزایش هزینه ها  و فرهنگ سازی در ارائه خدمات  در کشور صورت گیرد.



وی تاکید کرد: دولت باید حمایت اساسی را در این راستا انجام دهد و ما حاضر نیست در شرایط فعلی شاهد افزایش قیمت ها در کشور باشیم.



در ادامه علي نعمت چهاردولي نماينده ملاير در مجلس با بیان این مطلب گفت: یکی از مسایل مهمی که در قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه وجود دارد این است که بحث حمل و نقل شامل سه مولفه است براساس این قانون تنوع سازی قیمت ها در پنج ساله نخست و در سال سوم برنامه پنجم آزادسازی قیمت بلیت هواپیما و در محله آخر واقعی سازی قیمت ها است.



آزادسازی قیمت هواپیما به نفع کشور نیست



وی ادامه داد: آزادسازی قیمت هواپیما در کشور برچه معیاری صورت می گیرد بنابرانی این موضوع به معنای افزایش قیمت ها نیست.



چهاردولي صریح کرد: در کشور ما به دلیل شرایط تحریم و مشکل ورود هواپیما سقف قیمت ها بسته است متاسفانه با آزادسازی قیمت ها شاهد افزایش نرخ هواپیما در کشور خواهیم بود هر چند که در سال گذشته شاهد افزایش قیمت بودیم.



وی تاکید کرد: به نظر بنده اگر آزادسازی منطقی صورت نگیرد مشکلات عدیده ای برای مردم و شرکت های هواپیمایی بروجود خواهد آمد.



چهاردولي گفت: آيين نامه ها و مقررات اين آزادسازي را بايد وزارت راه و شهرسازي از طريق سازمان هواپيمايي تهيه کند و همه جوانب کارشناسي لحاظ شود ما نمی خواهیم سد راه اجرای این فرایند باشیم.



وي افزود: کميسيون عمران مجلس آمادگي تعامل دارد و اميدواريم اهداف افزايش کيفيت خدمات، ايمني پرواز و افزايش قدرت انتخاب مشتري "‌در ‌حوزه ناوگان حمل و نقل هوايي فراهم شود.



ضرورت همکاري بخش هاي دولتي و خصوصي



چهاردولي بر ضرورت همکاري بخش هاي دولتي و خصوصي تاکيد کرد و گفت: بايد نظام درجه بندي شرکت هاي هواپيمايي تهيه شود و براي هر رتبه هم سقف مشخصي در آزادسازي قيمت بليت ها مدنظر باشد و با قيمت گذاري هاي غيراقتصادي و غيرقانوني مقابله مي شود.



اين نماينده مجلس همچنين گفت: بايد راهکارها و روش هاي کنترلي و نظارتي مشخص شود و تضمين قيمت ها با ساز و کار اقتصادي خواهد بود.



وي تاکيد کرد : براي اين که مردم خدمات مطلوب را بگيرند بايد اطلاعات و شناخت کامل از حقوق خود و وظايف شرکت هاي هواپيمايي داشته باشند. http://hadidnews.com/vdcgyw9x.ak93u4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما