تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۲۵
تشخیص نوع این پول از آنجا حائز اهمیت است که ورود پول های تازه نفس به بازار می تواند با ایجاد انگیزه در سرمایه گذاران، روند معاملات را با شور و هیجانی جدید همراه سازد. هرچند ورود حجم زیادی نقدینگی به بازار نگرانی های خاص خود را نیز در پی دارد که توجه به آن در این شرایط، ضروری به نظر می رسد.
هجوم سرمایه های جدید به بورس/Hot money یا Fresh money، مسئله این است؟
به گزارش حدیدنیوز، هجوم سرمایه های جدید پرحجم به بازار سهام و صعود شاخص کل تا مدار ۷۴ هزار واحدی، این روزها در روند معاملات بورس خودنمایی می کند. اما سوال اینجاست که نقدینگی های جدید تزریق شده از چه منابعی بوده و از چه نوعی محسوب می شود، آیا پول های تازه نفس - fresh money - بوده و یا پول داغ - Hot money - است؟ و اینکه حضور این حجم از سرمایه ها چه مدتی در بازار قابل مشاهده خواهد بود؟



تشخیص نوع این پول از آنجا حائز اهمیت است که ورود پول های تازه نفس به بازار می تواند با ایجاد انگیزه در سرمایه گذاران، روند معاملات را با شور و هیجانی جدید همراه سازد. هرچند ورود حجم زیادی نقدینگی به بازار نگرانی های خاص خود را نیز در پی دارد که توجه به آن در این شرایط، ضروری به نظر می رسد.



مدیر عملیات شرکت کارگزاری آگاه پیرامون روند جذب سرمایه های جدید به بورس و دلایل آن گفت: در حال حاضر چندین عامل سرازیر شدن نقدینگی های جدید را به بورس در پی داشته است. بازدهی مطلوب بازار سهام، رکود شدید حاکم شده در معاملات بازارهای موازی و تبلیغات وسیعی که در این زمینه برای توسعه فرهنگ سرمایه گذاری در بازار سرمایه صورت گرفته، در کنار مثبت دیدن دورنمای بلند مدت اقتصادی، از مهمترین دلایلی بوده که سرمایه های جدید را به بورس جذب کرده است.



حسین صالحی در خصوص Hot money یا Fresh money بودن این نقدینگی های جدید تزریق شده به بازار اظهار داشت: به اعتقاد بنده این سرمایه ها ماندگاری مناسبی در بلندمدت خواهند داشت، اما نه همه آنها. چراکه بخشی از این مبالغ به دلیل عدم آگاهی سرمایه گذاران جدید نسبت به اطلاعات کافی و با مشاهده چند روز حاکمیت روند منفی در معاملات و زیان ده شدن تحت تأثیر عدم آشنایی لازم با ریسک های موجود در بورس، سریع از بازار خارج می شود.



این کارشناس بازار سرمایه افزود: ذات این سرمایه های جدید بگونه ای است که تنها ۳۰ تا ۴۰ درصد آنها را می توان Hot money یا به عبارتی پول داغ دانست که بیشتر در راستای فعالیت های سفته بازانه وارد بازار شده و پس از مدتی کوتاه از آن خارج خواهد شد. اما مابقی این سرمایه ها، پول های ماندگاری است که می تواند انگیزه فعالیت بیشتر را در میان سرمایه گذاران ایجاد کرده و شور و هیجانی جدید را به روند معاملات بازار القا کند.



وی ادامه داد: البته به نظر می رسد با رکود بازارهای موازی، این پول ها حداقل طی دو سه ماه آتی در بورس حضور داشته باشد. هر چند تحت تأثیر حجم سنگین نقدینگی تزریق شده به بورس، احتمال شروع روند اصلاحی در آن نیز وجود دارد. بطوریکه گرچه انتظار نمی رود این روند اصلاحی خیلی شدید باشد، اما چنانچه گزارش های شش ماهه شرکت ها مطابق میل سرمایه گذاران منتشر نگردد، رکود زمانی را در روند معاملات و قیمت سهام شاهد خواهیم بود.



وی با بیان اینکه عمده این حجم نقدینگی از سوی افراد عادی و سرمایه گذاران حقیقی وارد بازار شده، ابراز داشت: در شرایط فعلی سرمایه گذاران نهادی و حقوقی ها نیز فعالیت خود را در بازار افزایش داده اند، اما حجم پول سرازیر شده از سوی سرمایه گذاران حقیقی و تازه وارد بیشتر بوده است. از این رو با توجه به پایین بودن سطح اطلاعات افراد حقیقی تازه وارد، سرمایه گذاری مستقیم آنها در بازار به شدت بر روند آتی معاملات اثرگذار خواهد بود. در نتیجه با توجه به اینکه یکی از مشکلات اصلی بازار سرمایه ما فقر تحلیل است، توصیه می شود این گروه از افراد برای فعالیت در بازار سهام به صندوق های سرمایه گذاری روی بیاورند.



مدیر عملیات شرکت کارگزاری آگاه گفت: به دنبال ترسیم دورنمای مثبت در ذهن فعالان بازار و افزایش اعتماد آنها نسبت به تصمیمات مسئولان دولت جدید و حمایت بیشتر از صنایع، رشد سودآوری و در نهایت افزایش نسبت P/E سهام در بازار، قیمت سهم شرکت ها با رشد فزاینده ای رو به رو شده است.



این کارشناس بازار سرمایه شروع فاز رکود زمانی معاملات بورس پس از انتشار گزارش های عملکرد شرکت ها در نیمه ابتدایی سال جاری را پیش بینی کرد و افزود: عقب ماندگی بورس از میزان بازدهی سایر بازارهای رقیب و پس از آن ورود پول های جدید به سمت بازار سهام، روندی مطلوب را معاملات به وجود آورده، اما به نظر می رسد این روند پس از انتشار گزارش شرکت ها وارد فاز خنثی شده و از سرعت رشد آن کاسته شود.



صالحی در خاتمه سخنان خود دورنمای بازار سهام را در میان مدت و بلندمدت مثبت ارزیابی و بر لزوم توجه سرمایه گذاران در انتخاب سهام دارای پتانسیل رشد تأکید کرد. http://hadidnews.com/vdcguu9x.ak93n4prra.html
منبع : بورس
نام شما
آدرس ايميل شما