تاریخ انتشار :شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۴۲
به نظر می‌رسد امسال نیز با ورود شورای رقابت در بحث نرخ گذاری خودرو مشکلات سال گذشته مجددا تکرار شود.
چرا خودرو گران شد؟
به گزارش حدیدنیوز، یکی از تازه‌ترین خبر‌ها در خصوص خودروهای وارداتی طی روزهای اخیر این است که از این پس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به دقت بازار خودروهای وارداتی را رصد خواهد کرد و بر قیمت‌گذاری این خودرو‌ها و بر حسن اجرای دستورالعمل وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر قیمت خودروهای وارداتی به طور دقیق نظارت خواهد داشت.
 
همچنین بر اساس بخشنامه اخیر اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور، کلیه دستگاه‌های دولتی و غیردولتی و مراجع قیمت گذاری از افزایش قیمت‌ها به هر نحو و بدون هماهنگی با دولت منع شدند و همه مکلف هستند در صورت لزوم، قبل از هرگونه اقدام و تغییر قیمت، مراتب را با دلایل توجیهی برای بررسی به کارگروه تخصصی تنظیم بازار اعلام کنند تا در این زمینه تصمیم گیری شود.
 
در این راستا، محمد رضا فولادگر، نماینده مجلس و عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ایلنا و در خصوص وضعیت خودرو و افزایش نرخ‌ها در سال جدید، گفت: ما به قیمت گذاری خودرو از سوی شورای رقابت اعتقادی نداریم چرا که قیمت هر خودرویی باید بر اساس نرخ گذاری کارخانه تولیدکننده و با نظارت سازمان حمایت صورت گیرد.
 
وی افزود: به نظر می‌رسد امسال نیز با ورود شورای رقابت در بحث نرخ گذاری خودرو مشکلات سال گذشته مجددا تکرار شود.
 
فولادگر گفت: هر چند تغییر نرخ‌ها در سال جدید بیشتر به دلیل افزایش یک درصدی ارزش افزوده کالا بوده اما افزایش غیر متعارف قیمت‌ها باید بررسی شود.
 
همچنین محسن بیگلری، نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با ایلنا در این باره، گفت: پیش از ورود شورای رقابت در قیمت گذاری‌ها شاهد افزایش بی‌منطق نرخ‌ها از سوی برخی از خودروسازان بودیم اما با ورود شورای رقابت نرخ گذاری خودرو اصولی تر شد.
 
وی در خصوص نتیجه نهایی توافقات سیاسی در تیر ماه نیز افزود: در صورت لغو تحریم‌ها تاثیرات مثبت بر صنعت خودرو کشور را شاهد خواهیم بود.
 
بیگلری تصریح کرد: با افزایش واردات خودرو و عرضه بیشتر آن در بازار مسلما شاهد کاهش قیمت‌ها خواهیم شد و با پیش بینی کاهش نرخ ارز و تاثیر آن بر قیمت تمام شده قطعات می‌توان به کاهش قیمت‌های خودروهای داخلی نیز امیدوار بود.
 
بیگلری با بیان اینکه اکنون شرایط برای کاهش قیمت خودرو مهیا شده است، گفت: با لغو تحریم‌ها بسیاری از شرکت‌های معتبر و بزرگ خودروسازی برای حضور در بازار خودروی ایران اعلام آمادگی خواهند کرد که این موضوع نیز تاثیر مثبتی بر صنعت خودرو کشور دارد.
 
نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با نهایی شدن قرارداد در تیرماه وضعیت صنایع در کشور بهتر و قابل پیش بینی‌تر خواهد بود.
 
  این در حالی است که در شرایط کنونی برخی از فعالین اقتصادی معتقدند در صورت دستیابی ایران و 1+5 به توافق جامع هسته‌ای، احتمال کاهش شدید نرخ ارز منتفی بوده و از این ناحیه نباید انتظار کاهش قیمت خودرو را داشت.
 
همچنین اثرات لغو تحریم بر صنعت خودرو در سال آینده نمایان خواهد شد؛ به‌گونه‌ای که از ابتدای سال آینده می‌توان انتظار افزایش قابل توجه کیفیت خودروهای داخلی و البته کاهش قیمت‌ها را داشت و در صورتی‌که پس از توفق جامع هسته‌ای قیمت ارز مبادلاتی کاهش یابد هزینه‌های واردات قطعات نیز کاهش خواهد یافت.اما تجربه در ایران نشان داده قیمت هیچ کالایی بعد از افزایش قیمت، کاهش نمی‌یابد.
منبع:ایلنا http://hadidnews.com/vdcgtu9w.ak9xq4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما