تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۲
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، می‌گوید تنش‌های اخیر میان عربستان سعودی و ایران در نبرد علیه تروریسم و نیز تلاش‌ها برای حل مناقشه سوریه مانع ایجاد می‌کند.
پوتین: اختلافات ایران و عربستان در نبرد علیه تروریسم مانع ایجاد می‌کند

به گزارش حدید نیوز، پوتین در گفتگو با روزنامه بیلد آلمان افزود: "این امر یقینا تلاش‌ها برای دستیابی به راه‌حلی برای مسأله سوریه، حل مسأله جنگ علیه تروریسم،‌ و موضوع متوقف کردن جریان پناهندگان به سوی اروپا را پیچیده می‌سازد."

رئیس‌جمهور روسیه گفت که نمی‌داند آیا تنش‌های بین تهران و ریاض می‌تواند به یک رویارویی منطقه‌ای بزرگ تبدیل شود و اینکه نمی‌خواهد درباره چنین رویدادی "حرف زده یا حتی به آن فکر کند."

پوتین در ادامه یادآور شد که روسیه روابط خوبی با ایران داشته و در حال ایجاد شراکتی پایا با عربستان سعودی نیز است.

وی همچنین گفت که روسیه از اعدام شیخ نمر النمر در عربستان سعودی متأسف است اما حمله به سفارت عربستان در تهران را نیز به هیچ عنوان قابل قبول نمی‌داند.

"ما از آنچه اتفاق افتاد متأسفیم بالاخص چون می‌دانیم این روحانی با سلاح علیه عربستان سعودی نجنگید. در همین حین، حمله به یک سفارت در جهان کنونی مطلقا غیرقابل قبول است."

پوتین افزود: "اگر میانجی‌گری ما نیاز باشد، آماده‌ایم تا همه تلاش‌مان را برای پایان بخشیدن سریع [به این تنش‌ها] انجام دهیم."

رئیس‌جمهور روسیه در بخش دیگری از سخنانش به موضوع سوریه پرداخت و درباره امکان اعطای پناهندگی سیاسی به بشار اسد گفت: "فکر می‌کنم که بحث درباره این موضوع زود باشد. ما به آقای اسنودن پناهندگی دادیم و این کار سخت‌تر از دادن پناهندگی به اسد است."

"در ابتدا باید به مردم سوریه اجازه دهیم حرف‌شان را بزنند. و بگذارید به شما اطمینان دهم که اگر همه چیز به شیوه‌ای دموکراتیک پیش رود شاید اسد مجبور نباشد جایی برود."

پوتین در ادامه گفت: "فکر می‌کنم زمانی که مناقشه سوریه در حال گسترش بود اسد چندین اشتباه انجام داد. اما همه ما می‌دانیم که اگر از بیرون منابع پولی، شبه‌نظامی‌ها و تسلیحات وارد سوریه نمی‌شدند این مناقشه به این اندازه رشد نمی‌کرد."

وی درباره عملیات‌های روسیه در سوریه به منظور مبارزه با گروه‌های تروریستی افراط‌گرا گفت: "آیا می‌دانستید که ما از اقدامات مخالفین مسلح که علیه داعش نبرد می‌کنند، حمایت می‌کنیم؟ مخالفین اسد که با داعش نبرد می‌کنند. ما اقدامات مشترک‌مان را با آنها هماهنگ کرده و از حملات آنها در جبهه‌های مختلف حمایت هوایی می‌کنیم."

ولادیمیر پوتین ادعاها مبنی بر اینکه حملات نظامی در سوریه نیروهای مخالف و نه تروریست‌های افراطی را هدف قرار می‌دهد رد کرد.

"آنها دروغ می‌گویند. فیلم های ویدئویی که از این روایت پشتیبانی می‌کنند پیش از اینکه خلبانان ما حمله علیه تروریست‌ها را آغاز کنند، ظاهر شدند. این می‌تواند ساختگی باشد اما آنهایی که از ما انتقاد می‌کنند این مسأله را نادیده می‌انگارند."

http://hadidnews.com/vdcgqn9w.ak9wn4prra.html
منبع : مهر
نام شما
آدرس ايميل شما