تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۲۳
نکته‌ای که در تبیین گفتمان مقاومت بسیار مهم است ارائه‌ی تعریفی دقیق و روشن از این گفتمان است چرا که اگر تعریف ما از این گفتمان نادرست و مشوش باشد، این تلقی را در مخاطب ایجاد می‌کند که منظور از مقاومت، درگیری، نزاع و رفتار پرخاشگرانه است.
نکاتی که باید درباره گفتمان "مقاومت" دانست
به گزارش حدیدنیوز، نکته‌ای که در تبیین گفتمان مقاومت بسیار مهم است ارائه‌ی تعریفی دقیق و روشن از این گفتمان است چرا که اگر تعریف ما از این گفتمان نادرست و مشوش باشد، این تلقی را در مخاطب ایجاد می‌کند که منظور از مقاومت، درگیری، نزاع و رفتار پرخاشگرانه است.

بر این اساس، ممکن است این برداشت سوء باعث شود که عده‌ای آن را نپذیرند. این در صورتی است که درون‌مایه‌ی گفتمان مقاومت، عقلانیتِ توأم با آرمان‌گرایی و واقع‌بینی است. لذا اینکه چه تصویری از گفتمان مقاومت ارائه کنیم فوق‌العاده مهم است.

برخی با برداشت منفی از مقاومت، گفتمان سازش را در مقابل آن مطرح کرده‌اند که البته ناخودآگاه، پیام منفی را منتقل می‌کند؛ یعنی کسانی که پشیمان هستند و می‌خواهند از رفتارها و اقدامات افراط‌گرایانه عقب‌نشینی کنند. بنابراین کسانی که گفتمان مقاومت را به عنوان گفتمان محوری خود انتخاب کرده‌اند بایستی در ارائه‌ی تعریف و تصویر گفتمان مقاومت این ظرافت و دقت را در نظر داشته باشند.


گفتمان مقاومت، به اقتضای شرایط زمان و مکان و نیز مصالح و منافع کشور، می‌تواند جلوه‌های مختلفی داشته باشد. این گفتمان در طول ۸ سال دفاع مقدس حماسه‌ها می‌آفریند. همین گفتمان، در پذیرش قطعنامه، به نحوی دیگر تجلی دارد. برخی معتقدند وقتی که حضرت امام (رحمت الله علیه) قطعنامه را پذیرفتند، در حقیقت گفتمان سازش را انتخاب کردند. این یک برداشت ناصحیح و ناصواب از گفتمان مقاومت است، در حالی که ایشان تصریح کرده‌اند که ما یک لحظه هم از آنچه انجام داده‌ایم پشیمان و نادم نیستیم. لذا برای روشن شدن اضلاع و زوایای این گفتمان باید تبیین و دقت بیشتری به خرج دهیم.

منبع "سراج 24 " http://hadidnews.com/vdcg.x9yrak9ynpr4a.html
نام شما
آدرس ايميل شما