تاریخ انتشار :يکشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۱۲
مدیرعامل حمل‌ونقل ریلی شرکت رجا اعلام کرد: در شرایطی که برای سفرهای نوروزی ۱۳۹۶ حدود یک میلیون صندلی ظرفیت برای مسافران در نظر گرفته شده است تاکنون تنها حدود ۲۲۰ هزار بلیت به فروش رفته و ظرفیت حدود ۷۵۰ هزار نفری هنوز برای خرید بلیت باقی‌مانده است.
تنها یک چهارم ظرفیت نوروزی به فروش رفته است/ خروج ۳۰۰ واگن فرسوده از ناوگان
به گزارش حدیدنیوز به نقل از ایسنا، محمد رجبی امروز در نشست خبری اظهار کرد: متاسفانه با وجود تمام برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته سهم حمل‌ونقل ریلی از کل تعداد مسافران سالانه کشور بسیار پایین است تا جایی که از حدود ۸۵۰ میلیون سفر ثبت شده در طول سال تنها حدود ۲۴ میلیون مسافر از طریق شبکه ریلی جابه‌جا می‌شوند که سهم رجا نیز از کل این جابه‌جایی‌ها حدود دو درصد تخمین زده می‌شود.

به گفته وی، این شرکت که در حال حاضر حدود ۵۱ درصد از سهم بازار ریلی کشور را در اختیار دارد، برنامه‌ریزی کرده تا در یک برنامه ۱۰ ساله سهم خود از کل جابه‌جایی مسافران کشور را به پنج درصد افزایش دهد.

مدیرعامل حمل‌ونقل ریلی شرکت رجا با بیان این‌که شرکت رجا برای نوروز سال ۱۳۹۶ برنامه‌ریزی ویژه‌ای انجام داده، تاکید کرد: به وجود آوردن شرایط آسایش، ایمنی و رفاه مسافران اصلی‌ترین اولویت در این حوزه بوده است. ما در ایام نوروز ۱۳۵ رام قطار، ۲۸۰۰ قطار و در مجموع یک میلیون ظرفیت مسافرگیری داریم که از این رقم هنوز ظرفیت قابل توجهی برای خرید بلیت باقی‌مانده است. در ایام نوروز ۸۶۰ واگن برای ارائه‌ی خدمات مسافری و پشتیبانی در نظر گرفته شده که تعدادی از آنها به منظور پشتیبانی و ارائه خدمات به قطارهای فعال خواهند بود.

رجبی درباره‌ی وضعیت ناوگان شرکت رجا نیز توضیح داد: در حال حاضر میانگین سنی قطارهای رجا حدود ۳۲ سال است و این به معنای آن است که لااقل ۵۰ درصد از قطارهای ما عمر حدود ۳۰ سال دارند. ما به منظور بهبود اوضاع ناوگان خود در طول ماه‌های گذشته حدود ۳۰۰ واگن فرسوده را از ناوگان خارج کردیم که از این رقم ۱۰۰ واگن دیگر امکان بازگشت به عرصه را نخواهند داشت و دیگر واگن‌ها می‌توانند در صورت پیگیری مقدمات لازم با بازسازی کامل به ناوگان کشور بازگردند. همین موضوع باعث شده که ظرفیت قطارهای رجا نسبت به سال گذشته کاهشی حدود ۲۰ تا ۳۰ درصدی را به ثبت برساند.

وی ادامه داد: با وجود تمام این اتفاقات رجا تلاش کرده در ایام نوروز شرایط را برای خدمات‌رسانی کامل به مسافران فراهم کند. ما در حوزه نیروی انسانی تمام معوقات گذشته را پرداخت کردیم و با وارد کردن تجهیزات و امکانات مناسب به کوپه‌ها به دنبال به وجود آوردن شرایطی مناسب برای مسافران خواهیم بود. تلاش رجا و راه‌آهن این است که سفرهای نوروزی با کمترین تاخیر صورت گیرد تا امکان برنامه‌ریزی مسافران وجود داشته باشد.

مدیرعامل حمل‌ونقل ریلی شرکت رجا درباره‌ی آخرین وضعیت نوسازی ناوگان شرکت رجا نیز توضیح داد: در این راستا چند برنامه متفاوت در نظر گرفته شده است، یکی از آنها به ساخت ۱۲۰ واگن مسافری جدید از سوی دو شرکت واگن‌ساز داخلی اختصاص یافته که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته ۱۲ واگن آن تا نوروز امسال به رجا تحویل می‌شوند و امیدواریم در صورت رسیدن منابع مالی لازم شرایط برای تحویل تمام این واگن‌ها تا پایان سال ۱۳۹۷ به وجود بیاید.

وی افزود: در کنار آن انجام مناقصه ساخت ۲۵۰ واگن مسافری از طریق ایجاد کنسرسیوم میان یک شرکت داخلی و شرکت‌های خارجی نیز در دستور کار قرار گرفته است که تاکنون ۹ شرکت داخلی با معرفی شرکای خارجی خود اقدام به حضور در این مناقصه کردند. این طرح که دومین مناقصه بزرگ بین‌المللی در سطح اروپا به حساب می‌آید کار ساخت واگن‌هایی با سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت را آغاز می‌کند که می‌تواند بخش زیادی از نیاز رجا به تامین ۵۰۰ واگن جدید را برطرف کند.

مدیرعامل حمل‌ونقل ریلی شرکت رجا درباره زمان‌بندی نهایی شدن این مناقصه ریلی، توضیح داد: طبق برآوردهای صورت گرفته مراحل قانونی کار برای ثبت قرارداد احتمالا تا شهریورماه سال ۱۳۹۶ ادامه خواهد یافت و پس از آن نیز دوره اجرایی کار آغاز می‌شود. برنامه‌ریزی ابتدایی ما این است که در صورت حل شدن تمام مسائل می‌توان انتظار داشت این برنامه در چارچوب یک طرح ۳۶‌ ماهه به مرحله اجرا برسد.

رجبی خاطر نشان کرد: شرکت رجا برنامه‌ریزی کرده که تمام توان واگن‌سازان داخلی را در ساخت واگن‌های جدید به کار گیرد و حتی صحبت از شرکت‌های خارجی نیز با محوریت وارد کردن تکنولوژی و فناوری‌های جدید صورت می‌گیرد که حدود ۸۵ درصد از آنها از طریق منابع فاینانس تامین می‌شود و ۱۵ درصد را باید رجا تامین کند. این شرکت در طول سال‌های گذشته هیچ واگن دسته دومی وارد نکرده است و هرچند مذاکرات در این زمینه ادامه دارد، اما هنوز هیچ برنامه قطعی در این حوزه اعلام نشده است. http://hadidnews.com/vdcftydm.w6dt0agiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما