تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۲۱
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه اخراج دانشجویان ایرانی از نروژ به دلیل سبک و سیاق نرم اعمالی وزارت خارجه در برابر غربی‌ها در مذاکرات هسته‌ای است، گفت: به دلیل مسئولیت وزارت خارجه در این امر در اولین جلسه علنی از وزیر سوال خواهیم کرد.
سوال از ظریف به دلیل اخراج دانشجویان

به گزارش حدیدنیوز، جواد کریمی‌قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی امروز (سه‌شنبه) با بیان اینکه وزارت امور خارجه مسئول پیگیری اخراج دانشجویان ایرانی از نروژ است، گفت: ‌پس از اخراج اولین گروه دانشجویان ایرانی از نروژ باید بلافاصله سفیر این کشور به وزارت خارجه فراخوانده می‌شد.

وی گفت: متأسفانه اخراج دانشجویان ایرانی از نروژ در زمانی صورت می‌گیرد که جمهوری اسلامی ایران با محوریت دولت یازدهم و شخص ظریف در حال مذاکره گسترده و تعامل با کشورهای دنیا در بحث علم و فناوری و مسائل مختلف هسته‌‌ای است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: دلیل اصلی اخراج دانشجویان ایرانی از خارج به ایران و سبک و سیاق وزارت خارجه دولت یازدهم و مواضع بسیار تعدیل شده و فوق‌العاده نرم وزارت خارجه در مذاکرات هسته‌ای برمی‌گردد و اخراج دانشجویان ایرانی خروجی سیاست عدم قاطعیت در مذاکرات است.

کریمی‌قدوسی اظهار داشت: ‌دولت نروژ و غربی‌ها در راستای وارد کردن فشار حداکثری به دولت و مردم جمهوری اسلامی ایران اخراج دانشجویان ایرانی از دانشگاه‌های مدرن را در دستور کار خود قرار دادند تا این امر بهانه‌ای باشد برای اینکه برخی افراد غربزده در ایران اعلام کنند که باید ایران سیاست‌هایش را تعدیل کند تا بتواند در دنیا روابط حسنه داشته باشد.

وی به وجود برخی افراد غربزده در داخل ایران اشاره کرد و تصریح داشت: جریان غرب‌گرا در داخل کشور در آتشی می‌دمد که عدم رفتار مناسب دولت‌‌های غربی و اروپایی به دلیل مواضع تعدیل نشده جمهوری اسلامی ایران است.

کریمی‌قدوسی خاطرنشان کرد: دلیل اصلی اخراج دانشجویان ایرانی از نروژ به وزارت خارجه و وزیر خارجه برمی‌گردد و ما وی را مسئول پیگیری این موضوع می‌دانیم و بایستی بلافاصله پس از اخراج‌های اولیه، سفیر نروژ در تهران فرا خوانده و یادداشت رسمی و اعتراضی به وی داده می‌شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه همزمان با احضار سفیر نروژ باید اقدامات حقوقی برای پیگیری حق دانشجویان ایرانی به عمل می‌آمد، گفت:‌ این دانشجویان طی قراردادی در دانشگاه‌های نروژ مشغول به تحصیل شده‌اند و همزمان با اینکه در دانشگاه‌های دیگر کشورها نیز پذیرش داشتند ولی دانشگاه‌های نروژ را انتخاب کردند و باید خسارت مادی و روحی این دانشجویان جبران شود.

وی افزود: معاونت حقوقی در امور بین‌الملل وزارت خارجه باید موضوع اخراج دانشجویان ایرانی نروژ را پیگیری و در مجامع بین‌المللی و قضایی طرح دعوی و ادعای خسارت کند.

وی به ادعاهای واهی غربی‌ها در خصوص خسارت وارده به اتباعشان و دریافت خسارت از ایران اشاره کرد و اظهار داشت: غربی‌ها برای خسارت وارده به اتباعشان در گوشه‌ای از دنیا مدرک جعلی علیه جمهوری اسلامی ایران تهیه می‌کنند و دارایی‌های بلوکه شده ما را به این دلیل واهی مصادره می‌کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: طرح سوالی از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص این موضوع تهیه شده و قرار است در اولین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۳۱ شهریورماه وصول و از وزیر خارجه سوال شود. http://hadidnews.com/vdcftxdm.w6dyeagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما