تاریخ انتشار :شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۰۲
جولان سیم‌کارت‌های بی‌هویت بسیاری از مشکلات اجتماعی، اقتصادی و حتی امنیتی را به دنبال خواهد داشت و وزارت ارتباطات باید فکری به حال این معضل کند.
دردسری به نام سیم‌کارت‌های بدون هویت
به گزارش حدیدنیوز،  سیم‌کارت‌های بی و نام نشان از آن دست اخباری است که هرچند بار یک بار مورد توجه مسئولان قرار می‌گیرد و دارندگان این سیم‌کارت‌ها تهدید نیز می‌شوند اما پس از مدتی تب این خبر فروکش می‌شود!

وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در خصوص سیم‌کارت‌های فعال در بازار که برای خرید آن کاربر ملزم به احراز هویت نیست، می‌گوید: تمام سیم‌کارت‌های موجود در بازار لازم است هویت داشته باشند و افراد پیش از خرید آن‌ها مشخصات خود را به طور کامل وارد کنند؛ البته در گذشته تمام اپراتورها در دوره‌ای خاص شروع به فروش فله‎ای سیم‌کارت کرده‌اند. البته این مشکل بیشتر مربوط به سیم‌کارت‌های اعتباری این موضوع کمتر شده و در آینده این مشکل به طور کامل برطرف خواهد شد.

محمود واعظی تاکید داشته که در دوره‌ای نیز سیم‌کارت‌ها بسیار زیاد و حتی می‌شد هر دکه‌ای بدون ارائه مشخصات و احراز هویت به راحتی سیم‌کارت خرید اما اکنون این روند کاهش پیدا کرده است؛ البته نمی‌خواهیم به گونه‌ای اقدام کنیم که مردم اذیت شوند اما با این حال جلوی این مشکل گرفته خواهد شد.

اما باید به این نکته توجه داشت که جولان سیم‌کارت‌های بی‌هویت بسیاری از مشکلات اجتماعی، اقتصادی و حتی امنیتی را به دنبال خواهد داشت.

معاون تشخیص و پیشگیری پلیس فتا نیروی انتظامی در خصوص کلاهبرداری از طریق سیم‌کارت‌ها با مدارک جعلی و جرائم پنهان سیم‌کارت‌های ناشناس، می‌گوید: ناشناس ماندن مجرم در فضای مجازی از طریق سیم‌کارت یکی از معضلاتی است که پیگیری جرم از سوی پلیس و دستگاه قضایی را سخت کرده و احقاق حق شهروندان را با مشکل مواجه می‌کند.

سرهنگ علی نیک‌نفس با اشاره به کلاهبرداری از طریق سیم‌کارت‌ها با مدارک جعلی، تصریح کرد: عمده این کلاهبرداری‌ها با فریب همراه است که با ارسال پیامک‌هایی از طریق سیم‌کارتی با هویت دیگران با مضامین برنده شدن در قرعه‌کشی، از شهروندان اطلاعات کارت بانکی را درخواست می‌کنند.

بحث سیم‌کارت‌های بی نام و نشام مشکلی که از سال‌ها قبل ایجاد شده به طوری که در مجلس هشتم از وزیر وقت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات خواسته شد تا این مشکل را ساماندهی کند و وزیر نیز قول مساعد داد که با همکاری اپراتورها این مشکل را حل و فصل کند؛ وعده‌ای که با عوض شدن دولت و وزیر و آغاز مجلس نهم تاکنون حل نشده است!

اما معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نظر دیگری دارد چرا که معتقد است هیچ سیم‌کارت ثبت نشده‌ای وجود ندارد بلکه پیش از وضع محدودیت فروش حداکثر تعداد سیم‌کارت به اشخاص حقیقی و حقوقی توسط رگوالتوری، برخی افراد سیم‌کارت‌هایی را به طور حجمی و با اطلاعات شخصی ناقص خریداری کرده‌اند که امکان سوء استفاده از آن وجود دارد.

غلامرضا داداش زاده می‌گوید: رگوالتوری در سراسر کشور سیم‌کارت‌هایی که به صورت انبوه فروخته شده‌اند را کنترل و جمع‌آوری می‌کند.

وی اظهار می‌دارد: پدیده‌ای به نام سیم‌کارت بی‌نام و نشان وجود ندارد اما برخی مشترکان، سیم‌کارت‌هایی در اختیار دارند که در موارد متعدد ممکن است مالکیت آن‌ها به نام فرد دیگری ثبت شده باشد؛ به عبارت دیگر در سطح کشور با پدیده‌ای به نام سیم‌کارت‌های جعلی و ناقص مواجه هستیم که در حال حاضر اراده حاکمیت بر آن است که به سرعت وضعیت این سیم‌کارت‌ها مشخص شود.

معاون نظارت سازمان تنظیم مقررات ارتباطات خاطرنشان کرد: لازم است تا بهمن ماه تمام مشترکان کدهای ملی خود را به اطلاع اپراتور برسانند چرا که در غیر این صورت سیم‌کارت‌های آن‌ها قطع خواهد شد.

داداش‌زاده می‌گوید: در فاز اول این کار لازم است که تمام مشترکانی که از آن‌ها خواسته شده کد ملی خود را پیش از نیمه بهمن ماه، به اپراتور اعلام کنند.

وی ادامه داد: طی دو ماه گذشته اپراتورها بین دو تا هشت بار از طریق شیوه‌های مختلف از جمله پیامک به مشترکان خود اطلاع داده‌اند که لازم است مشخصات خود را به شیوه‌هایی که به آنها اعلام شده تکمیل کنند. اکنون بر همین اساس حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد افراد اطلاعات خود را اعلام کرده‌اند اما همچنان بخشی از مشترکان به این موضوع توجه نکرده‌اند که در صورت استمرار این بی‌توجهی سیم‌کارت‌ آنها از بهمن ماه قطع خواهد شد.

این مقام مسئول همچنین عنوان کرد: اکنون جای بهانه‌ای برای مردم وجود ندارد چرا که از زمان ورود سیم کارت به کشور تمهیدات لازم برای نقل و انتقال سیم‌کارت اندیشیده شده بود و بر همین اساس اکنون جای بحثی در این خصوص نیست.

به هر حال وجود سیم‌کارت‌های بی نام و نشان می‌تواند دردسرهایی برای شهروندان و جامعه داشته باشد و صلاح آن است که وزارت ارتباطات برای یک بار و آن هم برای همیشه این دندان خراب را از دهان خارج کند! http://hadidnews.com/vdcfe0dm.w6d00agiiw.html
منبع : رویکرد
نام شما
آدرس ايميل شما