تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۱۱
از مهرماه امسال تمام خودروها مجهز به استاندارد یورو4

تولید خودرو براساس استاندارد یورو ۴ در هاله‌ای از ابهام

بر اساس آمار، سالانه حدود یک میلیون و ۲۷۰ هزار نفر در دنیا بر اثر حوادث ناشی از تصادفات جاده‌ای فوت می‌کنند.
تولید خودرو براساس استاندارد یورو ۴ در هاله‌ای از ابهام
به گزارش حدیدنیوز به نقل از  رویکرد، قرار بر این بوده است که از سال ۹۰ استاندارد یورو ۴ رعایت شود؛ استانداردی که دولت دهم ۲ سال و دولت یازدهم یک سال آن را به تعویق انداخته است.

 بر اساس آمار، سالانه حدود یک میلیون و ۲۷۰ هزار نفر در دنیا بر اثر حوادث ناشی از تصادفات جاده‌ای فوت می‌کنند.

براساس آخرین آمارها، در انتهای دهه ۸۰ شمسی ۱۶ میلیون خودرو در کشور تردد می‌کرد که سالانه ۱۹ هزار نفر در تصادفات رانندگی کشته می‌شدند.

باید به این نکته توجه داشت که عواملی همچون عامل انسانی، آموزش، فرهنگ‌سازی، وسیله نقلیه، راه، سیستم امداد و نجات و درمان، بیمه، سیستم حمل و نقل و تقاضای سفر در حوزه ترافیک نقش بسزایی دارند که در این بین ۴ مولفه عامل انسانی، ایمنی وسایل نقلیه، توسعه و ایمنی شبکه راه و سیستم امداد و نجات و درمان بیشترین نقش را در حوزه ترافیک دارند که رعایت این موارد می‌تواند میزان تصادفات را تا ۷۰ یا ۸۰ درصد کاهش داد.

بر همین اساس و به دلیل افزایش امنیت خودروهای تولید داخل و کاهش تصادفات و مرگ و میر، در سال ۸۴ مصوب شد تا در سال ۸۹ استاندارد خودروها به یورو ۳ و در سال ۹۰ به یورو ۴ برسند اما اجرای آن هر بار به تعویق افتاده است؛ این در حالی است که خودروسازان اروپایی در حال ساخت خودرو با استاندارد یورو ۶ هستند.

این تعویق‌ها به جایی رسید که صدای رئیس پلیس راهور ناجا را نیز در آورد به طوری که سردار مومنی در روزهای آخر سال ۹۱ اعلام کرد که در ارتباط با شماره‌گذاری خودرو‌ها، اهتمام پلیس بر اجرای قانون است و سازمان حفاظت محیط زیست نیز ابلاغ کرده است که براساس قانون حتماً باید تاییدیه برای شماره گذاری خودرو بدهد و این سازمان همچنین اعلام کرده است که اگر خودرویی در سال ۹۲ با استاندارد یورو ۴ تولید نشد، شماره‌گذاری نشود و ما هم این را اجرا می‌کنیم؛ ما انتظار داریم که سازمان حفاظت محیط زیست از قانونی که ابلاغ کرده است عقب‌نشینی نکند که حتماً مطمئنیم عقب‌نشینی خواهد کرد.

با روی کار آمدن دولت یازدهم انتظار آن می‌رفت که تولید خودرو با استاندارد یورو ۴ در دستورکار قرار بگیرد اما گویا در این دولت هم این موضوع به طور جدی دنبال نمی‌شود.

به هر حال هر چه بوده و خواهد بود قرار بر این بوده است که از سال ۹۰ این استاندارد رعایت شود؛ استانداردی که دولت دهم ۲ سال و دولت یازدهم یک سال آن را به تعویق انداخته است.

هرچند که اخیراً وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده که از مهرماه امسال براساس تصمیمات صورت گرفته تمام خودروها مجهز به استاندارد یورو۴ خواهند بود اما باید منتظر ماند که این امر محقق خواهد شد و یا اینکه این مطالبه بر زمین مانده وارد سال چهارم خود خواهد شد؟ http://hadidnews.com/vdcexn8x.jh87ei9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما