تاریخ انتشار :دوشنبه ۳ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۴۴
قیمت جهانی طلای زرد با افت نسبی به کمتر از ۱۳۰۰ دلار

کاهش قیمت جهانی طلا چقدر دوام می آورد؟

نوسانات قیمت طلا در هفته ای که گذشت آنقدر قابل توجه بود که بسیاری از سرمایه گذاران را نگران کرد.
کاهش قیمت جهانی طلا چقدر دوام می آورد؟
اما کارشناسان پیش بینی می کنند که این وضعیت به این منوال نخواهد ماند و همانطور که در ماه ژانویه و می اتفاق افتاد و طی آن طلا به ۱.۱۸۰ دلار در هر اونس رسید، طلا باز هم شاهد افزایش ارزش باشد.

به گزارش حدیدنیوز، نوسانات قیمت طلا در هفته ای که گذشت آنقدر قابل توجه بود که بسیاری از سرمایه گذاران را نگران کرد. قیمت جهانی طلای زرد با افت نسبی به کمتر از ۱۳۰۰ دلار رسید و فردای آن روز نیز در نخستین لحظات مبادلات در بازارهای جهانی همچنان زیر ۱۳۰۰ دلار یعنی ۱۲۹۹ دلار در هر اونس تثبیت شد.


کارشناسان بر این باورند که تحولات سیاسی در عرصۀ بین الملل از جمله کاهش تنش های سیاسی و درگیری ها در اوکراین تأثیر زیادی بر افت تقاضای طلا و افزایش شاخص سهام در بازارهای بین المللی و افزایش ارزش دلار داشته است.


این در حالی بود که شاخص سهام در بازارهای مالی آمریکا و اروپا با افزایش روبرو شده بود. کاهش نگرانی سرمایه گذاران نسبت به بحران اوکراین همچنین موجب شد تا متعاقب این کاهش ارزش، قیمت نفت نیز به پایین ترین سطح خود در یک سال اخیر برسد.


به گزارش روزنامۀ اقتصادی تریبون چاپ پاریس، این نوسانات سبب شد تا کارشناسان با قاطعیت نتوانند پیش بینی کنند چه سرنوشتی در انتظار فلز گرانبهای زرد است. آرتان ریموند تحلیلگر مسائل اقتصادی و بورس به روزنامۀ تریبون می گوید: به نظر می رسد قیمت طلا به سطح متوسطی برسد؛ کمااینکه میانگین قیمت طلا از ابتدای سال جاری تا کنون در حدود ۱.۲۹۴.۴۶ دلار بوده است.


این در حالیست که در ابتدای ماه میلادی جاری قیمت دلار در بازارهای جهانی شاهد افزایش بود. کارشناسان می گویند افزایش قیمت طلا از ۱۱۸۰ به ۱۳۹۱ دلار در سه ماهۀ اول سال جاری، تنها به دلیل روند نزولی ارزش دلار در بازارهای جهانی بود. البته این روند همیشه اینگونه نبوده است. مثلاً طلا پس از اندک زمانی مجددا افت کرد و به ۱۲۴۰ دلار در هر انس رسید در حالیکه دلار نیز بین نیمۀ ماه مارس و نیمۀ ژوئن به روند نزولی خود ادامه داد. اما در مجموع می توان گفت که افزایش ارزش دلار در تابستان جاری تأثیر زیادی بر کاهش قیمت طلا داشته باشد.


اما پرسش اصلی اینجاست که چرا قیمت فلز زرد طی سه ماهۀ اخیر به رغم تنش و افزایش بحرانهای سیاسی در عرصۀ بین المللی از جمله در اروپا، خاورمیانه و آسیا روند نزولی به خود گرفته است؟ اگر سیاست های دست و دلبازی بانکهای مرکزی در ایالات متحدۀ آمریکا، اروپا و ژاپن در تزریق نقدینگی را به این تحولات بیفزاییم باید تعجب کرد که چرا طلا همچنان رمقی برای افزایش ارزش ندارد؟


به نظر می رسد پس از یک دوره افزایش چشمگیر قیمت طلا بین سالهای ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۲ که در آن قیمت طلا تقریبا ۸ برابر شد، فلز زرد قصد دارد برای متعادل شدن همچنان در فاز نزولی خود باقی بماند.


اما کارشناسان پیش بینی می کنند که این وضعیت به این منوال نخواهد ماند و همانطور که در ماه ژانویه و می اتفاق افتاد و طی آن طلا به ۱.۱۸۰ دلار در هر انس رسید، طلا باز هم شاهد افزایش ارزش باشد.





گفتنی است طلا - سرمایه ای که فاقد راندمان است- به شدت تحت تأثیر سود تعیینی از سوی بانک مرکزی آمریکاست و زمانی که این رقم بالا می رود قیمت طلا نیز متعاقب آن دچار نوسان می شود. البته برای سرمایه گذاران اروپایی، کاهش ارزش طلا می تواند تا اندازۀ زیادی توسط افزایش ارزش دلار در مقابل یورو جبران شود.


در هر حال توصیه می کنیم اگر سرمایه دارید، همۀ دارایی تان را بر روی طلا سرمایه گذاری نکنید و به قول روسها همۀ تخم ها را در یک سبد نگذارید؛ آنهم سبد طلایی. دو اینفوگرافیک ذیل نوسانات قیمت طلا در ماه آگوست سال جاری و همچنین طی سالهای اخیر را به تصویر کشیده است. http://hadidnews.com/vdceov8x.jh87ni9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما