تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۳۴
نمايشگاه عكس «سرزمين مقدس» در موزه هنرهاي معاصر فلسطين وابسته به فرهنگستان هنر عصر دوشنبه ۱۸ شهريور افتتاح شد.
به گزارش حدیدنیوز به نقل از روابط عمومي فرهنگستان هنر، اين نمايشگاه با همكاري دبيرخانه كنفرانس حمايت از انتفاضه وابسته به مجلس شوراي اسلامي، مرکز مطالعات فلسطين نهاد رياست جمهوري و موزه هنرهاي معاصر فلسطين برگزار شد و ۴۰ عكس از معماري بيت‌المقدس به همراه فيلمي كه در سال ۲۰۱۰ از اين شهر گرفته شده، به نمايش درآمد.

در اين نمايشگاه، از تصاوير سياه - سفيد كه متعلق به دهه ۸۰ سال ۱۸۰۰ ميلادي است تا عكس‌هاي رنگي كه در سال‌هاي اخير گرفته شده به چشم مي‌خورد و مي‌توان تغييراتي كه در معماري و فضاي شهري مسجدالاقصي و اين شهر مقدس رخداده، مورد بررسي قرار داد.

مسجدي كه حدوداً ۱۴ کيلومتر تا رام الله مرکز اداره موقت فلسطين فاصله دارد و برخي از يهوديان ساکن بيت المقدس(اورشليم) اعتقاد دارند که بقاياي معبد «هيکل»، معبدي که سليمان نبي به دستور خداوند ساخت و شرح آن در کتاب مقدس، بخش عهد عتيق آمده‌است؛ در زير مسجدالاقصي قرار دارد به همين دليل با تخريب مسجدالاقصي سعي در احياي آن معبد دارند.

در يكي از تصاوير منبر بزرگي كه قدمتي چند صد سال داشت، مشاهده مي‌شود، منبري كه روز ۳۰ مرداد ۱۳۴۸ در هنگام آتش‌سوزي كه در بخشي از مسجدالاقصي در فلسطين اشغالي توسط افراد متعصب صهيونيست از بين رفت و بعلاوه خسارات قابل توجهي به خود مسجد نيز وارد شد؛ ديده مي‌شود. اسرائيل اين حادثه را كه خشم و انزجار مسلمانان سراسر جهان را برانگيخت به يك جهانگرد يهودي استراليايي نسبت داد. «دنيس مايكل روهان» سياح استراليايي كه صهيونيست‌ها وي را عامل به آتش كشيدن مسجدالاقصي معرفي كردند، در يك حركت نمايشي محاكمه شد و متعاقباً منابع خبري اسرائيل اعلام كردند كه چون نامبرده دچار بيماري رواني بوده آزاد شده است و اين خبر در همان سال در تمام جهان انعكاس خبري بسياري داشت و در روزنامه كيهان آن روز نيز منتشر شد.

همچنين فيلمي كه در اين نمايشگاه به نمايش درآمد، متعلق به سال ۲۰۱۰ است كه حضور سياحان و زندگي شهري در پشت ديوار حائل و در بخش صهيونيست نشين را روايت مي‌كند. ديوار حائل نيز در تصاوير بيانگر تفاوت بارز زندگي شهروندي ميان دو قشر مسلمانان و يهوديان است.

نمايشگاه عكس «سرزمين مقدس» تا ۱۱ مهر ادامه دارد. علاقه‌مندان براي بازديد از اين نمايشگاه مي‌‌توانند به نشاني ميدان فلسطين، خيابان شهيد برادران مظفر، تقاطع خيابان بزرگمهر، شماره ۷۴ مراجعه نمايند. ساعات بازديد از اين نمايشگاه به غير روزهاي تعطيل «شنبه تا چهارشنبه» ساعت ۱۰ تا ۱۷ و روزهاي پنجشنبه ساعت ۱۰ تا ۱۵ است. http://hadidnews.com/vdcenw8w.jh8nzi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما