تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۱۱

آزمون سازمان ملل

یادداشت سیاست روز
بر اساس گزارش‌های منتشره سازمان ملل امروز نتایج تحقیقات خود درباره استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه را مورد بررسی قرار خواهد داد.
آزمون سازمان ملل
به گزارش حدیدنیوز، سوریه در هفته‌های اخیر همچنان از کانون‌های اصلی تحولات منطقه بوده است بگونه‌ای که دامنه آن نه تنها منطقه بلکه تمام جهان را در بر گرفته است. از نکات مهم در تحولات سوریه را اعلام نتایج تحقیقات بازرسان سازمان ملل تشکیل می دهد. بر اساس گزارش‌های منتشره سازمان ملل امروز نتایج تحقیقات خود درباره استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه را مورد بررسی قرار خواهد داد.



این گزارش در حالی انتشار خواهد یافت که بسیاری آن را آزمونی سخت برای سازمان ملل می‌دانند. در این حوزه دو نکته قابل توجه است. نخست آنکه در گذشته معیار نظامی گری آمریکا در جهان را گزارش‌های سازمان ملل تشکیل داده است که نتیجه آن را در بوسنی، افغانستان، عراق و لیبی می‌توان مشاهده کرد. گزارش‌های جهت دار سازمان ملل در این کشورها زمینه را برای جنگ طلبی آمریکا فراهم ساخت که نتیجه آن نیز قتل میلیون‌ها‌ انسان بی گناه بوده است. شاید اگر همراهی سازمان ملل با آمریکا نبود بسیاری از این جنایت‌ها صورت نمی‌گرفت.



دوم آنکه سازمان ملل در دو سال و نیم گذشته در قبال سوریه اقدامات چندانی صورت نداده و عملا کارنامه ضعیفی داشته است. هر چند که این سازمان افرادی مانند کوفی عنان و اخضر ابراهیمی را به عنوان نماینده ویژه در امور سوریه معرفی کرده است و رایزنی‌های جهانی نیز داشته اما در عمل نتوانسته کارکرد مثبتی از خود به نمایش گذارد. بسیاری بر این امر تاکید دارند که وابستگی این سازمان و از جمله نگاه غرب گرایانه بان کی مون دبیر کل از دلایل عدم موفقیت این سازمان در سوریه بوده است. گزارش‌های یک جانبه این سازمان و عدم توجه به جنایات گروه‌های تروریستی و حمایت‌هایی که دشمنان سوریه از آنها داشته‌اند موجب شده تا بحران سوریه همچنان ادامه داشته باشد.



جالب توجه آنکه گزارش‌ها و اقداماتی که سازمان ملل در لوای اقدامات بشر دوستانه نیز صورت داده در نهایت در مسیر خواست غرب و استمرار بحران در سوریه بوده است. با توجه به این شرایط سازمان ملل اکنون در برابر آزمونی خاص قرار دارد. این سازمان با ارائه گزارشی واقعی که همانا اذعان به جنایات گروه‌های تروریستی و متحدان خارجی آنها است می‌تواند زمینه را برای پایان دادن به بحران سوریه فراهم سازد و یا اینکه با رویکرد به همگرایی با غرب و ارائه گزارشی مغرضانه می‌تواند عامل تشدید بحران در سوریه باشد.به هر تقدیر هر تصمیمی که سازمان ملل اتخاذ نماید پیش از آنکه در سوریه تاثیر گذار باشد سرنوشت و آینده این سازمان را آشکار خواهد ساخت. ارائه گزارشی واقعی که به احیای جایگاه سازمان ملل کمک خواهد کرد و یا ارائه گزارشی غرب گرایانه که انزوا و انحطاط بیشتر این سازمان را به همراه دارد. http://hadidnews.com/vdce7n8w.jh8nxi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما