تاریخ انتشار :سه شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۳۷
وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه در پایان نشست سه جانبه خود در بیانیه‌ای از استقلال و تمامیت ارضی سوریه حمایت کردند.
تاکید ایران، روسیه و ترکیه بر حفظ تمامیت ارضی سوریه و تفکیک تروریست‌ها از معارضان
به گزارش حدیدنیوز به نقل از تسنیم، وزرای امور خارجه ایران، روسیه و ترکیه در پایان نشست سه جانبه خود در مسکو که امروز سه شنبه انجام گرفت بیانیه‌ای به شرح زیر صادر کردند.

1. ایران، روسیه و ترکیه بر حمایت کامل خود از حاکمیت، استقلال، یکپارچگی و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه به عنوان یک دولت چند نژادی، چند مذهبی، غیرفرقه‌ای و دمکراتیک تاکید می‌کنند.

2. ایران، روسیه و ترکیه متقاعدند که منازعه سوریه راه حل نظامی ندارد. آنها بر نقش سازمان ملل متحد در تلاش‌ها برای حل این بحران بر طبق قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل صحه می‌گذارند.

وزرای خارجه همچنین تصمیمات گروه بین‌المللی حمایت از سوریه را مورد توجه قرار می‌دهند. آنها تمامی اعضای جامعه بین‌المللی را ترغیب می‌کنند تا با حسن نیت به منظور رفع موانع در مسیر اجرای توافقات مندرج در این اسناد همکاری کنند.

3. ایران، روسیه و ترکیه تلاش‌های مشترک در حلب شرقی که موجبات تخلیه داوطلبانه غیرنظامیان و عزیمت سازمان یافته معارضه مسلح را فراهم کرد، مورد استقبال قرار می‌دهند.

وزرای امور خارجه همچنین از تخلیه نسبی غیرنظامیان از فوعه، کفریا، زبدانی و مضایا استقبال می‌کنند. آنها متعهد می‌شوند تضمین کنند که این فرایند بدون وقفه و به نحوی ایمن تکمیل شود. وزرای امور خارجه از نمایندگان کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و سازمان جهانی بهداشت در کمک به اجرای این تخلیه تشکر می‌کنند.

4. وزرای امور خارجه بر اهمیت گسترش و تعمیم آتش بس، دسترسی بدون مانع بشردوستانه و جابجایی آزاد غیرنظامیان در سراسر کشور سوریه توافق دارند.

5. ایران، روسیه و ترکیه آمادگی خود را برای تسهیل و ایفای نقش به عنوان ضامنین موافقتنامه‌ای که با مذاکره بین دولت سوریه و معارضه در آینده حاصل خواهد شد، ابراز می‌کنند. آنها از دیگر کشورهایی که بر وضعیت میدانی نفوذ دارند، دعوت می‌کنند تا همین کار را کنند.

6. آنها قویاً اعتقاد دارند که این موافقتنامه برای ایجاد فضای لازم به منظور از سرگیری فرایند سیاسی بر طبق قطعنامه 2254 شورای امنیت اساسی خواهد بود.

7. وزرای امور خارجه پیشنهاد رئیس جمهور قزاقستان برای میزبانی چنین نشستی مورد توجه قرار می‌دهند.

8. ایران، روسیه و ترکیه بر عزم خود برای مبارزه مشترک با داعش و النصره و تفکیک میان آنها و گروه‌های معارضه مسلح تاکید می‌کنند. http://hadidnews.com/vdccspq1.2bq0x8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما