تاریخ انتشار :شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۱۷
معلوم نیست ترکیبات سرب و آرسنیک در داخل مواد آرایشی قاچاق مطابق استاندارد است یا نه.
۸۰ درصد از کالاهای آرایشی، قاچاق و سمی هستند؟
رئیس مجمع واردات با اشاره به این که ۸۰ درصد کالاهای آرایشی و عطریجات در کشور قاچاق است گفت: معلوم نیست ترکیبات سرب و آرسنیک در داخل مواد آرایشی قاچاق مطابق استاندارد است یا نه.

به گزارش حدیدنیوز، محمد حسین برخوردار در چهل و هفتمین نشست کمیسیون فراورده های آرایشی و بهداشتی مجمع واردات با اشاره به حجم گسترده کالاهای آرایشی، بهداشتی و عطریجات که به صورت قاچاق وارد بازار کشور می شود اظهار داشت: حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد این محصولات که در بازار کشور وجود دارد، به صورت قاچاق می‌آید و اغلب در داخل کشور بسته بندی می‌شود.

وی ادامه داد: اکثر محصولات لوازم آرایشی و بهداشتی، کرم‌های پودر و مواد ساخت ریمل‌های آرایشی معلوم نیست چه هست واز کجا به دست آمده، آنها را در داخل کشور با جعل نام برندهای معتبر تولید کرده‌اند، یا از مرزها به صورت غیر رسمی وارد کرده اند. بیشتر خانواده‌ها هم به هنگام خرید، از کیفیت و مواد اصلی ساخت این مواد اطلاعی ندارند.
برخوردار افزود: به گفته کارشناسان سلامت، ترکیبات سرب و آرسنیک که در داخل کرمهای آرایشی، رژ لب و... به کار رفته است باید به ترتیب زیر ۲ppm و ۱۰pmm باشد. در این صورت مصرف این مواد آرایشی هیچ عارضه ای به دنبال ندارد. اما آیا دغدغه سودجویی قاچاقچیان به آنها این اجازه را می دهد که نسبت به این موارد ملاحظات لازم را داشته باشند.
رئیس مجمع واردات تصریح کرد: عدم محدودیت قاچاق کالاهای سلامت محور، علاوه بر ایجاد درد و رنج بیماری برای خانواده ها به معنای تحمیل هزینه مضاعف به بودجه محدود نظام درمانی کشور است. واقعیت این است که هزینه درمانی افرادی که به واسطه استفاده از اقلام قاچاق دچار آسیبهای پوستی و یا ضایعات دیگر می شوند را سایر بیمه شدگان و کارگران باید پرداخت کنند.
به گفته برخوردار، به این صورت حق بیمه های پرداختی کارگران به جای اینکه صرف بهبود شرایط درمانی شود به صورت غیر مستقیم به جیب قاچاقچیان واریز می شود.
در ادامه این نشست محمد پورخسروانی-رئیس کمیسیون فراورده های آرایشی و بهداشتی مجمع واردات در خصوص میزان مصرف اقلام آرایشی در کشور اظهار داشت: برخی مطالعات و پژوهش ها نشان داده که سن آرایش در ایران به مرز ۱۳ تا ۱۵ سالگی رسیده و کشور ما در خاورمیانه رتبه دوم و در دنیا رتبه چهارم را در اختیار دارد.
به گفته پورخسروانی تامین این حجم کالا نیاز به برنامه ریزی و تدارک سازوکارهای نظارتی دارد و نمی توان بدون سیاستگذاری آینده نگرانه از آن غفلت جست.
پورخسروانی اضافه کرد: لوازم آرایشی و عطریجات به دلیل اینکه کالاهای کوچک و با قیمتی هستند، ذاتا مستعد قاچاق و تقلب هستند. یک کارتن این اقلام میتواند سود سرشاری را نصیب قاچاقچیان یا تولیدکنندگان غیر رسمی کند.
وی افزود: متاسفانه امروز واردات غیر رسمی و کوله بری جایگزین واردات قانونی شده است به طوری که در برخی محصولات، قیمت بازار را کالای قاچاق تعیین می کند و نه واردکننده ای که دارای نمایندگی رسمی و قانونی است.
پور خسروانی ادامه داد: حمایت از حقوق نمایندگان کالاهای وارداتی دارای شناسنامه در کشور یک توقع طبیعی و منطقی است. ما دنبال انحصار در کشور نیستیم، اما توقع داریم که دولت با حمایت از واردات رسمی و شناسنامه دار، تجارت چمدانی و غیر رسمی را محدود کند.
محمد علی قائم مقامی یکی از واردکنندگان نیز تصریح کرد: عدم امکام نظارت بر فروش اینترنتی فراورده های آرایشی و عطریجات نیز مزید بر علت شده و انگیزه های گسترش تجارت چمدانی و همچنین تولیدهای تقلبی به نام برندهای معتبر جهانی را افزایش داده است.
محی الدین سراج یکی دیگر از واردکنندگان با اشاره به نرخ مالیات ارزش افزوده این فراورده ها اظهار داشت: دولت باید با کاهش فاصله قیمت تمام شده کالاهای وارداتی رسمی با غیر رسمی، انگیزه های قاچاق را کاهش دهد. در این خصوص دولت می تواند برای مالیات ارزش افزوده کالاهای مختلف، نرخ های متفاوتی لحاظ کند.
جلال قدس از دیگر واردکنندگان حاضر در جلسه با اشاره به نقش کلیدی اصناف در پاکسازی بازار تصریح کرد: قاچاق اقلام آرایشی و بهداشتی موضوع جدیدی در دنیای تجارت نیست. باید تجربه دیگر کشورها را در مبارزه با این پدیده شوم به رسمیت بشناسیم. اگر اراده واقعی برای محدود سازی قاچاق وجود داشته باشد، اصناف و تشکلهای مرتبط با آنها یکی از بهترین اهرم های مقابله با قاچاق هستند.
در ادامه حسین تنهایی-عضو هیات رئیسه مجمع واردات نیز با اشاره به این موضوع که نرخ مالیات ارزش افزوده باید متناسب با نوع و ماهیت کالا باشد تصریح کرد: چندان منطقی نیست که نرخ مالیات کالاهایی نظیر چیپس و پفک و ... که از آنها با عنوان کالاهای مخل سلامت یاد می شود ، معادل کالاهای سلامت محور باشد. لحاظ میزان آسیب پذیر بودن یک کالا در مقابل قاچاق و همچنین میزان مخاطره آفرین بودن یک کالا برای مصرف کننده در نرخ مالیات ارزش افزوده می تواند قدرت رقابت واردات رسمی را در مقابل واردات غیر قانونی افزایش دهد.
در پایان علیرضا مناقبی-عضو هیات رئیسه مجمع واردات نیز ضمن تاکید بر ضرورت برخورد ریشه ای با پارامتر هایی که قاچاق را سودآور می سازد اظهار داشت: آن چیزی که باید از فضای کسب و کار ایران حذف شود، مقرون به صرفه بودن قاچاق است. تا زمانی که قاچاق در مقایسه با واردات رسمی، کم هزینه تر و کم ریسک تر است، قاچاق قابل محدود شدن نیست.
به گفته مناقبی وقتی کالای وارداتی که توسط تجار شناسنامه دار وارد گمرکات کشور شده است، به جای یک هفته، بیش از ۶ ماه در گمرک متوقف می ماند، طبیعی است که واردات ته لنچی، بازارچه های مرزی و تجارت چمدانی کم هزینه تر و کم ریسک تر خواهد بود.
وی در پایان تصریح کرد: سرمایه در جایی که تلاطم بخشنامه ها و آیین نامه ها، ثبات و آرامش تجارت را در هم می شکند و نیز در جایی که واردکننده رسمی هزینه تبلیغ و معرفی کالا را پرداخت می کند و در مقابل فروش کالاهایی که به صورت غیر رسمی تولید یا وارد شده اند افزایش پیدا می کند، باقی نخواهد ماند.
گفتنی است کمیسیون فرآورده های آرایشی و بهداشتی مجمع واردات تامین کننده حدود ۹۰ درصد از اقلامی است که به صورت قانونی و شناسنامه دار وارد کشور می شوند. http://hadidnews.com/vdcbw0bf.rhb8apiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما