تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۱۲
وزیر امور خارجه کشورمان که برای پاسخ به سئوالات نمایندگان در کمیسیون ویژه بررسی برجام حضور یافته بود، از اعضای کمیسیون سه تقاضا را مطرح کرد.
۳ تقاضای ظریف از کمیسیون برجام/ماجرای اطلاعات غلط تحریم هواپیمایی

به گزارش  جلسه نوبت عصر روز یکشنبه کمیسیون ویژه برجام که با حضور دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و تیم مذاکره کننده هسته ای برگزار شده بود، امروز دوشنبه از شبکه خبر سیما پخش شد.

سه تقاضای ظریف از کمیسیون برجام

ظریف در این جلسه با تاکید بر افزایش ادامه حمایت از مقاومت پس از توافق هسته ای گفت: در سفرهای منطقه ای، جریان مقاومت بیشترین تشکر و استقبال را از من به خاطر توافق داشتند.

وی سه تقاضا را از اعضای کمیسیون برجام مطرح کرد و گفت: اول اینکه باید اطمینان حاصل کنیم که بندهای برجام به درستی انجام می شود و اگر طرف مقابل بندی را اجرا نکرد، دست ما باید باز باشد که ما هم توافق را اجرا نکنیم.

مذاکره کننده ارشد هسته ای ادامه داد: دوم باید از شرایط کنونی برای تقویت مبانی اقتصاد مقاومتی استفاده شود و سوم اینکه باید نقش مهم تر و قوی تر جمهوری اسلامی در منطقه مبتنی بر ارزش ها و دیدگاه ها پس از توافق ایفا شود، زیرا این دیدگاه های جمهوری اسلامی بود که رژیم صهیونیستی را از ایفای نقش ایران در منطقه نگران کرده بود.

پاسخ ظریف به نقدهای جلیلی

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال بهروز نعمتی نماینده مردم اسدآباد در خصوص اظهارات دکتر سعید جلیلی دبیر سابق شورای امنیت ملی گفت: قصد پاسخگویی به ایشان را ندارم. زمانی که ایشان مسئولیت داشت با اینکه از منتقدان جدی به دوستان مذاکره کننده بودم، مصاحبه ای در مخالفت با ایشان نداشتم.  

وی با اشاره به اظهارات جلیلی در مورد لغو و تعلیق تحریم ها گفت: کل تحریم های مالی و پولی اتحادیه اروپا از روی اجرای توافق لغو می شود و اجرای کل تحریم های ایالات متحده نیز از روز اجرای توافق متوقف خواهد شد.

نخواستیم گروگان آقای نتانیاهو برای اجرای برجام باشیم

وی در خصوص علت عدم لغو تحریم های ایالت متحده گفت: اگر می خواستیم ایالت متحده لایحه لغو تحریم ها را به کنگره ببرد، با توجه به فضای موجود اجرای توافق مشکل می شد. ما نخواستیم گروگان آقای نتانیاهو برای اجرای برجام باشیم و درخصوص این ساز و کار نیز در داخل کشور و با مقامات بالا رایزنی و مشورت صورت گرفت.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان مبنی بر عدم لغو تحریم های شرکت های هواپیمایی گفت: تحریم های هواپیمایی مورد به مورد لغو می شود و تحریم های ناوگان هوایی هم لغو خواهد شد.

ماجرای فردی که اطلاعات غلط در مورد لغو تحریم های هواپیمایی به کمیسیون امنیت برد

ظریف خطاب به نماینده ای که بر وجود مستندات مبنی بر عدم لغو تحریم ها و همچنین بر عدم اجرای توافق ژنو درخصوص رفع تحریم تجهیزات هواپیمایی تأکید می کرد، گفت: شما بروید هواپیمایی هایی را که بازسازی شدند و الان پرواز می‌کنند، بررسی کنید.

وی ادامه داد: فردی در این خصوص حرف های خلاف واقع در کمیسیون امنیت ملی زده است؛ اگر مستندات دارید ارائه کنید.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به سوال نمایندگانی به فرمایشات رهبری در مورد لغو و تعلیق تحریم ها استناد می کردند و برخی بندهای توافق را برخلاف خطوط قرمز نظام می دانستند، گفت: اینکه بگویید این توافق خلاف نظر رهبری است، تفسیر به رای نظرات رهبری است.

پیشنهاد غرب در آلماتی دست ماست؛ مطالعه کنید

وی با اشاره به اظهارات سعید جلیلی مبنی بر اینکه در آلماتی نیز غرب چنین پیشنهاداتی را به طرف ایرانی داده بود، عنوان کرد: پیشنهاد غرب در آلماتی دست ماست؛ مطالعه کنید! اگر غرب یک جا گفته باشد من تحریم های شورای امنیت را لغو می کنم، به من نشان دهید، دوستانی که سر و صدا می کنند بدانند بحث های قبل کاملا موجود است. در شرایط کنونی آنقدر فضای آزادی در کشور است که هر کسی می تواند هر حرفی را بزند.

آسمان و ریسمان نبافید

ظریف در پاسخ به سوالات مهرداد بذرپاش عضو هیات رئیس مجلس درخصوص وضعیت بازار بورس، تحریم های اولیه و ثانویه و کاهش قیمت نفت نیز گفت: کاهش قیمت نفت ربطی به توافق ژنو ندارد؛ آسمان و ریسمان به هم نبافید. وضعیت بورس به خاطر شرایط خراب هشت سال گذشته است، به خاطر توافق نیست.

وی ادامه داد: اگر توافق ژنو اجرا نمی شد وضعیت فروش نفت به خاطر سیاست هایی که شما از آن دفاع می کنید، به صفر می رسید.

وزیر امور خارجه کشورمان در پایان این جلسه با تاکید بر اینکه صف سرمایه گذاری در ایران شکل گرفته است، گفت: وزیر خارجه برزیل در سفری که به ایران داشت برای سرمایه گذاری در کشور اعلام آمادگی کرد. کشورهای اروپایی که بعد از توافق وین به ایران سفر کردند، اعلام کردند که آماده سرمایه‌گذاری در ایران هستند.

باید فضایی را که صهیونیست ها ایجاد کردند، بشکنیم

ظریف با تاکید بر اینکه باید کشور را آماده سرمایه پذیری کنیم، گفت: منافع کشور، انقلاب و مقاومت در این است که فضایی را که صهیونیست ها ایجاد کردند، بشکنیم.

وی ادامه داد: اگر مزایای برجام را حداقل عدد ۵ و یا حداکثر عدد ۹۵ بدانیم، باید دست به دست هم دهیم که به همان اندازه عدد ۵ یا ۹۵ از مزایای برجام و فرصت های ایجاد شده استفاده کنیم.

وزیر امور خارجه با انتقاد از افرادی که می گویند کدام آدم عاقل با این شکل توافق و وضعیت لغو تحریمها در ایران سرمایه گذاری می کند، تاکید کرد: ایران امن‌ترین کشور برای سرمایه گذاری است.

در پایان علیرضا زاکانی رئیس کمیسیون ویژه برجام نیز گفت: دوستانی که امروز در جلسه نوبت صبح کمیسیون نیز حضور داشتند، قصد دو قطبی کردن فضا را نداشتند؛ با همدلی و همزبانی می توان کشور را اداره و از مشکلات عبور کرد.

منبع:مهر

http://hadidnews.com/vdcbf5bf.rhbf8piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما