تاریخ انتشار :چهارشنبه ۷ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۱۳
به نظر می رسد آزادی هما هودفر، می تواند در راستای عادی سازی رابطه میان ایران و کانادا ارزیابی شود. ولی نکته مهم این است که چه ضرورتی دارد دولت برای برقراری رابطه با کشوری که سیاست های مشابه و همسان با آمریکا در قبال ایران را همواره دنبال کرده است، گامی بردارد؟!
دلیل آزادی «هما هودفر» چه بود؟/ چرا کانادا در بالاترین سطح پیگیر آزادی عضو موسسه ولوم بود؟

به گزارش حدید نیوز:در حالی دیروز خبر آزادی هما هودفر، متهم امنیتی در رسانه های داخلی و خارجی منتشر شد که اسناد محکمی درباره تلاش هودفر برای نفوذ در ایران با هدف ترویج آموزه های فمنیستی و تغییر باورهای اسلامی وجود داشت.

با این حال، در اخبار منتشر شده اعلام شد هودفر با میانجیگری عمان -احتمالا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل- به دلایل انسان دوستانه و بیماری وی آزاد شده است.در همین راستا،بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه، روز گذشته پنجم شهریور از آزادی هما هودفرد خبر داده و گفته بود: این استاد بازنشسته دانشگاه‌های کانادا که بر اساس برخی اتهامات در ایران بازداشت بود به دلایل «انساندوستانه از جمله بیماری»، عصر امروز آزاد و از طریق کشور عمان به کانادا بازگشت.

متعاقب اعلام خبر آزادی هودفر، دولت کانادا بیانیه ای درباره روند رایزنی ها برای آزادی تبعه کشور خود منتشر کرد. در این بیانیه به نقل از جاستین ترودو نخست وزیر کانادا آمده است: مردم کانادا از آزادی دکتر هما هودفر از زندانی در ایران آسوده خاطر شده اند و او به زودی به جمع اعضای خانواده خود، دوستان و همکاران خود می پیوندد.دولت کانادا به طور فعال و سازنده در بالاترین سطح پیگیر پرونده دکتر هودفر از زمان آغاز مشکلات او بوده است و برای آزادی و بازگرداندن او به کانادا تلاش کرده است.

هودفر با قرار وثیقه آزاد شد

یک منبع مطلع در گفت‌وگو با خبرنگار قضایی خبرگزاری تسنیم گفت: پرونده هما هودفر هنوز مفتوح است.

وی همچنین محکومیت «نزار زکا» تبعه لبنانی ــ آمریکایی که چند وقت پیش بازداشت شده بود را تأیید کرد و افزود: این فرد به ۱۰ سال حبس محکوم شده و همچنان در بازداشت به سر می‌برد.

این منبع آگاه همچنین از محکومیت نازنین زاغری تبعه ایرانی ــ انگلیسی که چندی پیش توسط سازمان اطلاعات سپاه در کرمان دستگیر شده بود، خبر داد و گفت: این فرد نیز همچنان در زندان به سر می‌برد.

چرا دولت کانادا در بالاترین سطح پیگیر آزادی هودفر بود؟

هودفر از اعضاي مؤسس سازمان «زناني كه تحت قوانين اسلامي زندگي مي‌كنند» ولومل/ولوم Women Living Under Muslim Laws؛ شبكه همبستگي بين‌المللي براي فمنيست‌هاي سراسر دنياي اسلام در سال ۱۹۸۴ است. حضور هودفر در ايران در آستانه انتخابات و در شرايطي كه پروژه‌هايي نظير زنانه شدن مجلس شوراي اسلامي در ايران مرحله به مرحله پيش مي‌رفت، بي‌شك نمي‌توانست يك حضور عادي و براي كارهاي شخصي باشد بلكه وي همانند بسياري از چهره‌هايي كه طي سال‌هاي بعد از انقلاب ساخته شدند و آموزش ديدند بخشي از پروژه نفوذ به شمار مي‌آيد. «توسعه عدالت جنسيتي»، «برابري» و حقوق زنان شعارهاي جذابي است كه سازمان ولوم در لواي آن فعاليت دارد. اين سازمان مدت سه دهه است كه مسئول «شبكه‌سازي» براي فعالان امور زنان و فعالان حقوق زنان در كشورهاي اسلامي است. كارويژه اصلي اين «شبكه بين‌المللي»، جاگير كردن و جا انداختن ارزش‌هاي غربي چون فمنيسم، آزادي‌هاي جنسي و دگرباشي جنسي در ميان زنان مسلمان است. در «شرح اهداف» اين مؤسسه به صراحت آمده هدف اصلي آن «كار كردن با فعالان زن در سرتاسر «جنوب جهاني» (كشورهاي در حال توسعه) براي ايجاد يك رهبري فمنيستي پايدار و (همزمان) تحول يابنده در خاورميانه، آفريقا و آسيا» است و هما هودفر مؤسس و نماينده اين سازمان برای پیگیری این اهداف به ايران آمد.

با توجه به پروژه هایی ضدایرانی که هودفر دنبال می کرد،  می توان این سخن نخست وزیر کانادا را که گفته است “در بالاترین سطح به دنبال آزادی هودفر بودیم” را درک کرد.

هودفر چرا آزاد شد؟

به نظر می رسد آزادی هما هودفر، می تواند در راستای عادی سازی رابطه میان ایران و کانادا ارزیابی شود. مسئله ای که نخست وزیر کانادا هنگام تصدی مسئولیت خود به آن اشاره کرد. این موضوع با توجه به رویکرد فعلی سیاست خارجی دولت یازدهم هم می تواند قابل درک باشد. ولی نکته مهم این است که چه ضرورتی دارد دولت برای برقراری رابطه با کشوری که سیاست های مشابه و همسان با آمریکا در قبال ایران را همواره دنبال کرده است، گامی بردارد؟! این پرسشی است که میتوان پاسخ آن را در چگونگی روابط سیاسی آینده ایران و کانادا یافت.

http://hadidnews.com/vdcba8bf.rhbagpiuur.html
منبع : پایگاه جامع تبیینی نفوذ
نام شما
آدرس ايميل شما