تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۳۹
عناد و دشمنی ماتیس با ایران آنقدر شدید است که پرزیدنت باراک اوباما را مجبور به جایگزینی و کنار گذاشتن او از مسئولیت فرماندهی مرکزی ایالات متحده کرد...
کینه 33 ساله سگ دیوانه ترامپ از ایران/ «برای کشتن آن‌ها برنامه داشته باش»

به گزارش حدید نیوز، نشریه آمریکایی "پالیتیکو" (Politico) در گزارشی تحت عنوان "33 سال کینه جیمز ماتیس از ایران" به تحلیل و انعکاس دیدگاه های وزیر دفاع احتمالی آینده آمریکا در رابطه با ایران پرداخته است.


در این گزارش آمده است: «"مودب باش، حرفه ای باش اما برنامه ای برای کشتن همه افرادی که با آن ها روبه رو می شوی برنامه داشته باش." این جمله ژنرال جمیز ماتیس این روزها در بسیاری از پایگاه های خبری منعکس شده است. اظهارات او در کنار مدیریت ماهرانه نیروهای آمریکایی در افغانستان و عراق، موجب شده که به او لقب "سگ دیوانه" را بدهند.

 

اما یکی از مهم ترین نکات درباره ژنرال ماتیس این است که او عضو تفنگداران دریایی (مارینز) است. "مارینز" تنها یک سرویس مانند ارتش آمریکا، نیروی هوایی یا نیروی دریایی نیست بلکه یک مجموعه نظامی کاملا منسجم است که اعضای آن اعتقادات خاص خود را دارند. آن ها خود را نخبه و متفاوت از دیگر سرویس های نظامی می دانند.

 

مقامات نظامی می گویند که ماتیس یک تفنگدار نیروی دریایی اصیل است و حرفه او تمامی اقدامات و اعتقاداتش را تعریف می کند؛ از رفتارش با سربازانش تا نگاهش به جهان. اما شاید در این میان، مهمترین مسئله ای که می تواند بر آمریکا و آینده کشور تاثیرگذار باشد، مشکل دراز مدت تفنگداران نیروی دریایی با ایران است که به دهه 1980 باز می گردد [انفجار در مقر تفنگداران نیروی دریایی آمریکا در بیروت که به دروغ به ایران نسبت داده شده است] و ماتیس نیز به همین علت با ایران مشکل دارد.

 

در واقع عناد و دشمنی ماتیس با ایران آنقدر شدید است که پرزیدنت باراک اوباما را مجبور به جایگزینی و کنار گذاشتن او از مسئولیت فرماندهی مرکزی ایالات متحده کرد. خصومت ماتیس با ایران موجب نگرانی بسیاری از مقامات ارشد پنتاگون است که با ارزیابی های او موافق نیستند و به وضوح نگرانند که دیدگاه های ماتیس پایه ای منطقه ای دارد یا بر اساس نفرت 30 ساله از جمهوری اسلامی است؛ نفرتی که به سرویس او اختصاص دارد. این شرایطی است که می تواند به گسترش اختلافات در پنتاگون بیانجامد.

 

یکی از مقامات ارشد تفنگداران نیروی دریایی در این رابطه می گوید: «این [حس نفرت] در خون ماتیس است؛ مثل اینکه می خواهد از آن ها [ایرانی ها] انتقام بگیرد.»

 

تفنگداران نیروی دریایی به خوبی می دانند که چگونه یک کینه را دل خود زنده نگه دارند. کینه ضد ایرانی آن ها به انفجار بیروت باز می گردد. اما هدف گرفتن تانکرهای نفتی کویت که تحت محافظت آمریکا قرار داشت و پرچم آمریکا روی آنها  نصب شده بود و همچنین حمایت ایران از شبه نظامیان شیعی برای کشتن نیروهای آمریکایی در عراق نیز در شعله ور کردن این کینه نقش دارد.

 

تمامی مقامات تفنگداران نیروی دریایی از جمله ماتیس ایران را از خاطر نمی برند. ماتیس در سال 2012 عنوان کرده است که سه تهدید بزرگی که آمریکا با آن مواجه است: ایران، ایران و ایران است. او پس از بازنشسته شدن در سال 2013 نیز به این اظهارات خود ادامه داده و گفته است: "ایران تنها تهدید ماندگار برای ثبات و صلح در خاورمیانه است." پس از آن نیز ماتیس ایران را به ظهور داعش ربط داده و گفته است: "ایران دشمن داعش نیست؛ آن ها از آشفتگی که داعش رقم زده بیشترین بهره را می برند." و سپس با طرح استدلالی عنوان می کند: "من فقط یک سئوال مطرح می کنم: تنها کشوری در خاورمیانه که هدف حمله داعش قرار نگرفته است کدام کشور است؟ یک کشور؛ ایران. به مطمئنم که این یک تصادف نیست."

 

شاید هم اینطور نباشد. ادعای ماتیس مبنی بر اینکه داعش همان ایران است با حقایق خارجی مطابق نیست. ایران در حال تجهیز نیروهای بسیج مردمی عراق برای مبارزه با داعش بوده و تهران به روشنی با گروه های تروریست سنی به مخالفت برخواسته است. در ماه جولای نیز ایران طرح بمب گذاری داعش در تهران را خنثی کرد. یکی از مقامات ارشد پنتاگون می گوید: "آمریکا اختلافات زیادی با ایران دارد اما مقابله با داعش از این موارد نیست؛ ما می خواهیم داعش شکست بخورد و ایرانی ها نیز همین گونه عمل می کنند. موضوع به این سادگی نیست و ماتیس باید متوجه این مسئله باشد. او برای مدت زیادی در خاورمیانه بوده است و به خوبی می داند که این منطقه چقدر پیچیده است."»

 

 

http://hadidnews.com/vdcb8abf.rhbagpiuur.html
منبع : جام
نام شما
آدرس ايميل شما