تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۰۳
هزاران واحد اقامتی و تجاری، سالن همایش، پارک آبی و... از جمله مواردی است که در تبلیغات برج به آن اشاره می‌شود و سبب تحریک مردم به سرمایه‌گذاری در چنین پروژه‌ای شده است.
تحریک مردم به سرمایه‌گذاری/درآمدزایی میلیاردی از زمین‌های بایر اطراف تهران با تبلیغات در صداوسیما
به گزارش حدیدنیوز، از اواخر پارسال یک شرکت گمنام با تبلیغات گسترده رسانه ای و تلویزیونی، مردم را به خرید سهام مشارکت در ساخت یک برج عظیم توریستی - تفریحی ترغیب می کند؛ این شرکت تاکنون ده ها میلیارد تومان از سهام مورد ادعای خود را فروخته است؛ اما خریداران خبر ندارند که به این زودی ها و شاید هیچ وقت خبری از بلندترین برج کشور نباشد.

مدتی است در برخی مطبوعات و همین طور صدا و سیما، شاهد تبلیغات گسترده برای سرمایه گذاری و خرید سهام مشارکت در ساخت پروژه ای که ادعا می شود بزرگترین برج توریستی تفریحی کشور است، هستیم.

در تبلیغات به تعداد زیاد واحدهای مسکونی، تجاری، هتل و سالن های همایش این برج اشاره می شود و بنا به اظهارات افراد پاسخگو در شرکت، آنها زمینی را خریده و با مجوز وزارت راه و شهرسازی، قصد دارند پروژه مذکور را با سرمایه گذاری خریداران سهام، احداث کنند.

تبلیغ سهام بلندترین برج توریستی کشور؛ فروش سهام بدون پشتوانه و بی ارزش


پیگیری های خبرنگار مشرق حاکی از آن است که مدیران این شرکت از انتشار اسناد موافقت وزارت راه و شهرسازی و همچنین مجوزهای اخذ شده برای احداث این مجتمع بر روی سایت خودداری کرده اند و صرفا شماره مجوزها را در سایت قرار داده اند و به خریداران می گویند برای دیدن اسناد، حضوری به شرکت بیایند و ما اسناد را از معاونت حقوقی میگیریم و به شما نشان می دهیم!

هزاران واحد اقامتی و تجاری، سالن همایش، پارک آبی و ......از جمله مواردی است که در تبلیغات برج به آن اشاره می شود و سبب تحریک مردم به سرمایه گذاری در چنین پروژه ای شده است.

شنیده شده این شرکت فقط در یکی از شهرهای کشور حدود ۲۰ میلیارد تومان از سهام این پروژه را به مردم فروخته است، بررسی ها نشان می دهد مسئولان شرکت از چند جهت در حال سوء استفاده از اعتماد مردم هستند. البته در این مطلب به سابقه مشکوک و منفی مدیران شرکت اشاره نمی کنیم و فقط به تحرکات آنها در این ماجرا اکتفا می کنیم که کاملا نشان‌دهنده وقوع یک سوئ استفاده میلیاردی است.

۱-مهمترین ایرادی که در این پروژه و فروش سهام آن وجود دارد، این است که در حالی که تبلیغات انجام شده درباره مشارکت در ساخت بزرگترین برج تجاری تفریحی کشور است، اما در متن قرارداد خرید سهام، اصلا به چنین پروژه ای اشاره نشده و صرفا درباره خرید و فروش بخشی از سهام مدیرعامل یک شرکت گمنام است که در ادامه به جزئیات آن می پردازیم. به عبارت دیگر، مردم ساده دل و بی خبر از پشت پرده، در حالی اقدام به خرید سهام بی ارزش می کنند که تصور دارند سهامدار بزرگترین برج توریستی کشور شده اند.

۲-شرکت فروشنده سهام ها (شرکت پ...) از نوع شرکت های «با مسئولیت محدودیت» و با سرمایه ۲۰۰ میلیون تومانی ثبت شده است. بنابراین از آنجا که این شرکت با مسئولیت محدود ثبت شده، قانونا پاسخ گویی اعضای هیئت مدیره و سهامداران آن فقط در سطح سرمایه شرکت یعنی ۲۰۰ میلیون تومان می باشد.

این در حالی است که همانطور که ذکر شد تاکنون دهها میلیارد تومان سهام از سوی این شرکت در یکی از شهرها به مردم فروخته شده و مدیران شرکت پ... می توانند به راحتی با اعلام ورشکستگی صوری، از پرداخت پول های هزاران نفر از مردم ناآگاهی که سهام شرکت را خریده اند، خودداری کنند و قانون نیز نمی تواند برای مردم کاری کند.

۳-بر خلاف تبلیغات گسترده شرکت پ... و تصاویر فتوشاپی کاملا حرفه ای منتشرشده از بزرگترین برج تجاری و توریستی کشور که تقریبا واقعی می نماید و بیننده را گمراه می سازد، اصلا پروژه ای در کار نیست جز یک تکه زمین بایر در اطراف تهران که فقط تابلوی شرکت پ... در آنجا نصب شده و هیچ گونه عملیات ساختمانی در آن انجام نمی شود. بنابراین مشخص است که پول های جمع آوری شده توسط این شرکت در ماه های اخیر، به حساب مدیران شرکت واریز شده و خبری از ساخت برج تجاری نیست و طبق گفته مسئول فروش این شرکت، در حال حاضر در حال ساخت یک ساختمان سه طبقه در زمین این پروژه هستیم که کارشناسان ما در آن استقرار پیدا کنند!

۴-میان تبلیغات و آگهی های گسترده شرکت پ... و آنچه که در متن قرارداد وجود دارد، تناقض هایی وجود دارد که متاسفانه مردم، بدون توجه به این حقایق اقدام به خرید سهام و امضای این قرارداد می کنند.

یکی از تناقض ها این است که در تبلیغات صورت گرفته، فروش سهام شرکت پ... به عنوان سازنده بلندترین برج توریستی تفریحی کشور تبلیغ می شود؛ اما متن قرارداد مربوط به فروش سهام شرکت دیگری به نام شرکت الف... است و شرکت پ... فقط کار انتقال این سهام را بر عهده دارد. همین یک نکته برای حساس شدن افراد خبره، کافی است اما متاسفانه اکثریت مردم با اعتماد به تبلیغات تلویزیونی و با امید چند برابر شدن سرمایه شان، اقدام به خرید سهام شرکت الف... می کنند به این امید که سهامدار برج بزرگ کشور شده اند.

۵تبلیغ سهام بلندترین برج توریستی کشور؛ فروش سهام بدون پشتوانه و بی ارزش-اما شرکت الف... چه شرکتی است و چه تجربه ای در عرصه ساخت و ساز دارد که اینک سهام یک پروژه خود را به بهای میلیاردها تومان می فروشد؟ حقیقت قابل تامل این است که این شرکت در آذرماه سال گذشته تاسیس شده است؛ یعنی اکنون حدود ۵ ماه سابقه موجودیت دارد. جالب آن که آدرس مکان شرکت الف... در متن اعلامیه ثبت آن در روزنامه رسمی همان آدرس شرکت پ... در متن قرارداد فروش سهام است.

۶-همچنین رئیس هیئت مدیره هر دو شرکت، یکی است. حال این سوال مطرح می شود که چرا مدیران شرکت پ... برای فروش سهام پروژه مورد ادعا، شرکت جدیدی را تاسیس کرده و سهام را به نام آن شرکت می فروشند؟ پاسخ این سوال در متن قرارداد نهفته است که به طور زیرکانه ای تنظیم شده است.

در متن قرارداد، شرکت پ... متعهد می شود که به وکالت از آقای س.الف که مدیرعامل شرکت الف است، بخشی از سهام وی در شرکت الف... را به متقاضی واگذار کند. در بندهای بعدی قرارداد، شرکت پ... هرگونه مسئولیت پس از فروش سهام را از خود سلب کرده است. به بند ۳-۱ قرارداد توجه کنید: «شرکت پ... (با مسئولیت محدود) و آقای س.الف هیچ تعهد و تکلیفی در خصوص بازخرید و یا استرداد وجه پرداخت شده بابت انتقال سهام بی نام عادی موضوع این قرارداد را تحت هیچ عنوان ندارند.»

این بند، ماهیت مشکوک این پروژه را افشا می کند. یعنی شرکت پ... در شرایطی که در حال فروش میلیاردها تومان از سهام شرکت الف... به مردم برای یک پروژه غیرواقعی است، از خریداران امضا هم می گیرد که پس از فروش، هیچ تعهدی به استرداد وجه آنها ندارد. به عبارت ساده تر، مسئولان دو شرکت مذکور می توانند هر گاه که خواستند فروش سهام را متوقف کنند و بدون آن که پروژه ساخت برج موصوف را اجرا کنند، هیچ تعهدی نیز به پاسخ گویی به خریداران سهام ندارند.

۷-طبق قرارداد، تنها شیوه ممکن برای اینکه خریداران سهام به پول خود برسند، فروش آن به یک شخص ثالث و البته پس از پرداخت ۲ درصد مبلغ سهام مورد معامله به شرکت پ... به عنوان کارمزد است. یعنی این شرکت به گونه ای قرارداد را تنظیم کرده که نه تنها مسئولیتی در استرداد وجوه مردم ندارد، بلکه اگر شخص ثالثی بخواهد از خریدار سهام او را بخرد، باید ۲ درصد نیز به شرکت پ... کارمزد بدهد؛ به قول معروف این شرکت از آب هم کره می گیرد و برای خود یک بورس محلی راه اندازی کرده است.

۸-در ماده ۵ قرارداد که درباره نحوه رسیدگی به اختلافات خریدار با شرکت پ... است، از خریدار تعهد گرفته می شود که اختلافات را صرفا داور مرضی الطرفینی به نام آقای ع.پ که مدیر قراردادهای شرکت پ... است، تعیین تکلیف خواهد کرد و طرفین ملزم به پذیرش رای وی هستند. به عبارت دیگر، یکی از مدیران شرکت پ... که ذینفع ماجرا است، به عنوان داور تعیین شده که از هم اکنون آراء وی قابل پیش بینی است. به نظر می رسد هدف از این تعهد، جلوگیری از پیگیری های قضایی خریداران سهام شرکت پ... است.

۹-در چند ماه اخیر که فروش سهام مذکور شروع شده، بدون آن که هیچ فعالیت عمرانی و اجرایی برای ساخت برج مذکور شروع شود، قیمت سهام آن از هر سهم یک ریال به حدود ۵۰۰ ریال افزایش یافته است که نقش سفته بازی گردانندگان شرکت و نمایندگی های فروش سهام را در این ماجرا به راحتی می توان دید که با هدف تحریک مردم به سرمایه گذاری در یک پروژه ظاهرا سودآور صورت گرفته است.

۱۰-تنها تعهدی که شرکت پ... بابت فروش سهام به خریدار می دهد، وعده ارائه ضمانتنامه بانک تجارت است که به گفته خریداران، مسئولان شرکت از ارائه ضمانتنامه بانکی به خریداران سهام خودداری کرده و می گویند ضمانتنامه ها باید نزد شرکت باقی بماند. شعب بانک تجارت نیز به خریداران سهام گفته اند: زمانی که اصل ضمانتنامه را داشته باشید ما پول شما را تضمین میکنیم.

البته شنیده شده بعد از اختلاف مالی مسئولان این شرکت با بخش بازرگانی صدا و سیما، تبلیغات این شرکت فعلا متوقف شده و مسئولان صدا و سیما نیز صدها میلیون تومان از این شرکت طلبکار هستند، امیدواریم مسئولان صدا و سیما که تا به حال چند بار با تبلیغات برخی شرکت ها مردم را سردرگم کرده اند، با اتخاذ سیاست هایی در تبلیغ این نوع شرکت ها حساسیت‌های ویژه ای داشته باشند تا مانع از دست رفتن سرمایه های مردم شوند.

با توجه به حقایق فوق، مشخص است که یک سوء استفاده عظیم از اعتماد مردم به تبلیغات صدا و سیما در حال اتفاق است که تبعات آن تا مدت ها سیستم قضایی و امنیتی کشور را درگیر خواهد کرد. احتمال می رود به دلیل عدم پشتوانه مالی مطمئن برای استرداد پول میلیاردی هزاران نفر از مردم، مدیران شرکت در فرصت مناسب اقدام به خروج سرمایه های مردم از کشور نمایند و مشکلاتی همچون پروژه شفق را تکرار کنند که ده هزار نفر از مردم دارایی خود را از دست دادند و هنوز بعد از گذشت چندین سال مردم بدنبال سرمایه از دست رفته خود می باشند.


بناراین ضروری است نهادهای نظارتی، امنیتی و قضایی به طور ویژه و با فوریت به بررسی مجوزها و نحوه فروش سهام این شرکت ورود پیدا کرده، تا مانع بروز یک فساد بزرگ احتمالی جدید در کشور شوند. http://hadidnews.com/vdcb50b5.rhb9fpiuur.html
منبع : مشرق
نام شما
آدرس ايميل شما