تاریخ انتشار :چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۳
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون همواره افزایش نرخ فرآورده های سوختی در بودجه مورد توجه بوده، گفت: در دولت یازدهم نیز این افزایش نرخ در بودجه لحاظ شده اما رشد قیمت بنزین این بار تاثیری زیادی بر نرخ تورم ندارد.
قیمت بنزین تاثیرزیادی درتورم ندارد/همانند دیگر کشورها نرخ بنزین هفتگی اعلام شود
ابوالقاسم حکیمی پور درباره تک نرخی شدن بنزین و تاثیر آن بر نرخ تورم و مصرف، افزود: با وجودی که در اقتصاد آزاد افزایش قیمت کالا در میزان تقاضا، تاثیرگذار است ولی این تئوری در کشور ما جوابگو نبوده است.

وی ادامه داد: متاسفانه از گذشته و در دولت های قبل نیز افزایش قیمت بنزین با روش غیرعلمی انجام می شد به طوری که سه ماه قبل از بالا بردن قیمت، این تغییر نرخ بر ارزش دیگر اقلام نیز تاثیر می گذاشت و تورم لجام گسیخته ای را بوجود می آورد.

به گفته این اقتصاددان این روش با انتقاداتی روبرو بود که در دولت فعلی تصمیم گرفته شد تا افزایش قیمت به یکباره اعلام شود ولی موضوعی که وجود دارد این است که اعلام شده بود که قیمت بنزین در خرداد ماه افزایش می یابد و از طرف دیگر معاون بین الملل وزارت نفت اعلام کرده بود چنین چیزی درست نیست اما تکذیب کردن این اخبار تنها موجب سردرگمی مردم می شود و خواهد شد.

حکیمی پور اظهار داشت: دولت گذشته با وجود حدود ۷۵۰ تا ۸۰۰ میلیارد دلار درآمد از فروش نفت خام نتوانست تغییری در زندگی مردم ایجاد کند، حال که قیمت نفت خام نیز در بازارهای جهان با ۵۰ درصد کاهش روبرو شده نمی توان امیدی به تغییر در زندگی مردم داشت.

وی درباره تاثیر تک نرخی شدن بنزین در مصرف نیز گفت: در گذشته وقتی قیمت ها افزایش یافت تغییری در تقاضا ایجاد نشد و نشان داد که این محصول کالایی بی کشش همانند اقلام دارویی و غذایی است.

این استاد دانشگاه علامه طباطبایی، افزود: در کشورهای توسعه یافته تک نرخی شدن بنزین تنها سه تا پنج درصد در تورم تاثیرگذار است چرا که در کوتاه مدت بر روی قیمت تمام شده تمام کالاها و خدمات تاثیر زیادی می گذارد.

حکیمی پور خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده آنچه موجب شتاب تورم است نوسانات نرخ می باشد و نرخ تورم بالای ۴۰ درصد در دولت گذشته ناشی از نوسانات نرخ ارز بود.

وی در خصوص راهکارهای پیشنهادی بری اصلاح قیمت فرآورده های نفتی افزود: به جای استفاده از روشهای سنتی که قیمت ها هر سال افزایش یابد و تغییری در مصرف ایجاد نشود و تنها سبب ایجاد موجی از افزایش قیمت کالاها و خدمات و فشار بر اقشار آسیب پذیر شود، قیمت ها هفتگی اعلام شود.

وی افزود: اگر قیمت ها هفتگی اعلام شود با توجه به عرضه بنزین در بورس جهانی می توان قیمت آن را کنترل کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی اضافه کرد: هیچ کشوری در دنیا نرخ بنزین را برای یکسال تعیین و اعلام نمی کند زیرا اگر نرخ این فرآورده نفتی هفتگی اعلام شود از افزایش سه تا پنج درصدی تورم نیز جلوگیری خواهد شد.

http://hadidnews.com/vdcb09bf.rhb55piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما