تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۱۷
اختلاف شش میلیونی میان خواسته شورای مذکور و شرکت تولید‌کننده

فاصله دنا با فرمول قیمت‌گذاری

قیمت‌گذاری خودرو براساس فرمولی تعیین شده از سوی شورای رقابت در دو سال گذشته مبنای تعیین قیمت محصولات داخلی بوده است.
فاصله دنا با فرمول قیمت‌گذاری
به گزارش حدیدنیوز،قیمت‌گذاری خودرو براساس فرمولی تعیین شده از سوی شورای رقابت در دو سال گذشته مبنای تعیین قیمت محصولات داخلی بوده، این در شرایطی است که قیمت‌گذاری با توجه به فرمول مذکور همواره با موافقت خودروسازان صورت گرفته است.

 بر این اساس هر چند طی دو سال گذشته در برخی مواقع صدای مخالف خودروسازان از عملکرد شورای مذکور به گوش می‌رسید اما توافق پنهانی همیشه چاشنی قیمت‌گذاری خودرو بوده است. با این حال در شرایطی که مشتریان و حتی دولت از افزایش قیمت‌ها اظهار گله‌مندی می‌کردند این شورای رقابت بود که در توجیه عملکرد خود بر «فرمول تعیین قیمت» و همچنین پارامترهای مورد نظر برای قیمت‌گذاری تاكيد مي‌كرد.

به گفته مسوولان این شورا فرمول قیمت‌گذاری خودرو براساس «یک فرمول معروف در اقتصاد تعیین شده و از اقتصاددانان و استادان برجسته‌ای نیز برای جایگزینی فاکتورهای این فرمول کمک خواسته شده تا متغیرها به درستی در این فرمول قرار گیرند»؛ بنابراین باتوجه به اظهارات مسوولان این شورا، فرمول مذکور به‌درستی می‌تواند مسیر مشخصی برای تعیین قیمت خودروهای داخلی باشد. اما اینکه فرمول مذکور در شرایط فعلی برای خودروی دنا به خوبی عمل نکرده و منجر به مناقشه‌ میان خودروسازان و شورای رقابت شده موضوعی قابل تامل است.

اختلاف شش میلیونی میان خواسته شورای مذکور و شرکت تولید‌کننده شاید به نوعی نشان‌دهنده ناکارآیی فرمول تعیین قیمت باشد چرا که این فرمول باید با توجه به هزینه تولید خودروی مذکور و دیگر پارامترها به تعیین قیمت یک محصول بپردازد حال آنکه در این بین شورای رقابت و شرکت ایران خودرو هر کدام در این زمینه بر توجیهات خود اصرار دارند.

حال سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که فرمول تعیین قیمت در این مناقشه‌ به چه کار می‌آید؟ و اینکه قرار بود این فرمول برای همیشه به دغدغه تعیین قیمت خودرو پایان دهد حال آنکه در‌ قیمت‌گذاری دنا برخلاف این موضوع ثابت شد؛ بنابراین به نظر می‌رسد که کارآیی این فرمول بار دیگر باید مورد بررسی قرار گیرد.
Share/Save/Bookmark
کد مطلب: ۱۵۰۰۵
مرجع : دنیای اقتصاد


http://hadidnews.com/vdcaw0ne.49n6w15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما