تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۵۴
آیا صحبت از تک نرخی شدن بیکاری در کشور زود نیست؟

نرخ بیکاری بر اساس چه فاکتور هایی عنوان می شود؟

در بیان شاخصهای کلیدی بازار کار باید ابتدا به چند فاکتور اساسی اشاره کرد تا بتوان یک برآورد کلی از آن به دست آورد.
نرخ بیکاری بر اساس چه فاکتور هایی عنوان می شود؟
در بیان شاخصهای کلیدی بازار کار باید ابتدا به چند فاکتور اساسی اشاره کرد تا بتوان یک برآورد کلی از آن به دست آورد که یک از آنها توجه به نرخ مشارکت نیروی کار است که اخیرا بررسی این شاخص در کشور چالشهایی را به همراه داشته است.

به گزارش حدیدنیوز به نقل از رویکرد حجت الاسلام دکتر حسن روحانی در گفت‌وگوی تلویزیونی خود اعلام کرد برای اولین بار تقاضای بیمه بیکاری کاهش یافت. او گفت: می‌دانید مساله اشتغال مساله بسیار مهمی است. اصلاً رشد و رونقی که ما دنبال آن هستیم، یکی از مهم‌ترین آثارش اشتغال است، وقتی رونق در جامعه‌ ایجاد می‌شود البته معنایش این نیست که به محض اینکه از رکود خارج شویم یک‌دفعه معضل اشتغال حل می‌شود. شما در یک کارخانه‌ای می‌دانید ممکن است با ۶۰ تا ۷۰ درصد ظرفیت کار کند و بعد شما بتوانید مواد اولیه بیاورید و سرمایه در گردش بیاورید و این ۷۰ درصد بشود ۱۰۰ درصد. در آن زمانی که ۷۰ یا ۶۰ درصد بود کارگرها اخراج نشده بودند و حالا که ۱۰۰درصد شده است ممکن است با همان تعداد بتوانند کارخانه را بگردانند. رشد وقتی می‌آید اشتغال با یک فاصله‌ای می‌آید. برای اولین بار امسال تعداد آنهایی که متقاضی دریافت از این صندوق هستند کاهش پیدا کرده است. معلوم است بیکاری کاهش پیدا کرده است. از آن سو در زمینه بیمه‌های جدید برای کارفرماها، کارگرها اضافه شده اند. وزارت کار ما در این ۶ ماهه تقریباً‌ یک چیزی بالای ۴۰۰ هزار اشتغال جدید را اعلام می‌کند، بنابراین در ۶ ماهه اول امسال اشتغال خالص ما رقم بسیار خوبی است. امیدواریم با اقدامات انجام‌شده حرکت رو به رشدی را در بخش‌ اشتغال داشته باشیم. البته در بحث اشتغال، بیکاری ما تک‌رقمی شده و بسیار خوشحالیم و امیدواریم بتوانیم این رقم را نگه داریم و در قدم‌های بعدی کاهش دهیم .

سخنان امیدوار کننده گرداننده دولت تدبیر و امید در شرایطی مطرح شد که بسیاری از کارشناسان اقتصادی باور این نکته را با توجه به وضعیت مشاهده شده در یک سال اخیر به وقوع پیوستن این مهم را بسیار دور از ذهن تلقی می کنند.

به بیان دقیق تر در بیان شاخصهای کلیدی بازار کار باید ابتدا به چند فاکتور اساسی اشاره کرد تا بتوان یک برآورد کلی از آن به دست آورد که یک از آنها توجه به نرخ مشارکت نیروی کار است که اخیرا بررسی این شاخص در کشور چالشهایی را به همراه داشته به نحوی که وزیر کار و امور اجتماعی در اظهار نظری کاهش نرخ بیکاری ماههای پایانی سال گذشته را به دلیل کاهش نرخ مشارکت اجتماعی اعلام کرده است .

شاخص مهم دیگر بازار کار، خالص اشتغال ایجاد شده است به نحوی که در این بخش باید دقت شود چه میزان اشتغال ایجاد می شود و از سویی دیگر نیز چه میزان اشتغال از بین می رود و در کنار آن باید بررسی شود چه تعدادی از افراد دارای بیش از یک شغل هستند و در همین ارتباط باید به شاخص عدم تعادل جنسیتی در بازار کار و اختلاف نرخ بیکاری زنان و مردان نیز به عنوان یکی دیگر از موارد شاخص های بازار کار توجه نمود .

در این زمینه می توان نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی را نیز بیان و در نظر داشت که شاخصهای دیگر بررسی مضعیت بازار کار نیز در زمینه های مربوط به میزان حضور نوجوانان در بازار کار و عدم تعادل های منطقه ای بین استان های کشور در کنار سهم شاغلان بخش عمومی از کل اشتغال کشور به همراه سهم شاغلان دارای تحصیلات عالیه وجود دارد که در آمار گیری ها مورد توجه قرار می گیرند .

حال با توجه به چنین شرایطی به نظر می رسد سخن گفتن از بحث تک نرخی بیکاری در کشور بدون توجه و ذکر موارد بالا و به بیان دقیق تر شرح آنها برای مردم مقداری دور از ذهن و عجولانه خواهد بود . http://hadidnews.com/vdcaoene.49n6m15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما