تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۳۱
اندیشکده «سیاست خاور نزدیک برای واشنگتن»

گسترش الگوی حزب‌الله در سوریه و عراق، آمریکا را نگران کرد

شبه‌نظامیان شیعی عراق اکنون در جنگ سوریه نیز فعالیت می‌کنند و به سپاه خارجی ایران نزدیکند.
گسترش الگوی حزب‌الله در سوریه و عراق، آمریکا را نگران کرد
یک اندیشکده آمریکایی ضمن یک گزارش تحلیلی اعلام کرد «سپاه خارجی» ایران در منطقه تقویت شده است.اندیشکده «سیاست خاور نزدیک برای واشنگتن» در این گزارش که توسط مایتو لویت و آرون زین تهیه شده، می‌نویسد: گروه‌های شبه‌نظامی شیعی عراق اکنون در جنگ سوریه نیز فعالیت می‌کنند و به سپاه خارجی ایران نزدیکند. 

به گزارش یونایتدپرس در این گزارش خاطرنشان شده است: آژانس‌های اطلاعاتی غرب حمایت نظامی حزب‌الله از رژیم اسد در جنگ داخلی سوریه را اغراق‌آمیز جلوه داده‌اند اما در این میان تهدیدی کمتر شناخته شده در حال شکل‌گیری می‌باشد که عبارت است از تقویت روزافزون نیروهای مبارز عراقی که در جبهه سوریه نیز مشغول نبرد هستند.

این بررسی می‌افزاید: به اعتقاد مقامات اطلاعاتی و کارشناسان نظامی، بسیاری از این افراد توسط حزب‌الله و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران برای مبارزه با نیروهای آمریکایی در عراق آموزش دیده‌اند و اکنون بخش مهمی از «سپاه خارجی» جدید ایران را تشکیل می‌دهند.تحلیل‌گران اندیشکده «سیاست خاور نزدیک» واشنگتن مدعی شدند حزب‌الله لبنان به عنوان قدرتمندترین متحد ایران در جهان عرب در حال تشکیل و تأسیس نمایندگان محلی در سوریه است و از طریق آنها می‌تواند نفوذ خود را حفظ کند و به منظور تضعیف ثبات این کشور در آینده دست به عملیات بزند.

مطالعه مذکور که تحت عنوان «تمهیدات حزب‌الله در سوریه» توسط آکادمی نظامی آمریکایی «وست‌پوینت» منتشر شده، یادآور شده است:‌ حز‌ب‌الله با الهام گرفتن از الگوی همکاری خود با سپاه قدس ایران، از دو گروه در عراق برای تعلیم و تجهیز چند گروه شبه‌نظامی شیعی دیگر در این کشور با هدف حمایت از اسد استفاده می‌کند. این دو گروه عبارتند از «کتائب حزب‌الله» و «عصائب اهل الحق» که در جنوب عراق در اواسط دهه ۲۰۰۰ و عمدتاً با هدف حمله به نیروهای آمریکایی تاسیس شد.»

به نوشته یونایتدپرس در تهران سال ۲۰۰۶ از حزب‌الله خواست تا آموزش شیعیان عراقی را بر عهده بگیرد و درس‌هایی را که از جنگ با اسرائیل آموخته به آنها منتقل کند. حزب‌الله در مه سال ۲۰۰۰ نیروهای اسرائیل را از جنوب لبنان بیرون راند و به مدت ۳۴ روز با آن‌ها به نبرد پرداخت. نیروهای کهنه‌کار حزب‌الله همچنین با همکاری و کمک به گروه‌های شیعی عراق اکنون در حال اجرای عملیات در سوریه هستند. این گروه‌ها عبارتند از جیش الشعبی، لواء (تیپ) ابوالفضل العباس، کتائب (گردان) سیدالشهدا، لواء ذوالفقار و لواء عماربن یاسر.

در ادامه گزارش مذکور آمده است: برخی از این گروه‌ها به تشکیل نیروهای دفاع ملی ‌(دفاع الوطنی) سوریه، متشکل از ۵۰ هزار نیروی شبه‌نظامی قدرتمند شیعه عراقی و اعضای اقلیت علوی سوریه، کمک کرده‌اند. نیروهای دفاع ملی از مهم‌ترین نیروهای دولت سوریه به شمار می‌آیند.طبق این مطالعه از چهار گروه شبه‌نظامی، تیپ ابوالفضل العباس برجسته‌ترین گروه به حساب می‌آید که متشکل است از ۲ تا ۳ هزار نیرو و از پاییز سال ۲۰۱۲ تاکنون در درگیری‌های سوریه مشارکت داشته ‌است. نیروهای این تیپ ترکیبی از اعضای لبنانی حزب‌الله، کتائب حزب‌الله و عصائب اهل الحق هستند.

اندیشکده خاور نزدیک واشنگتن نوشت: عملیات این گروه‌ها عمدتاً در جنوب دمشق متمرکز است که در آن مبارزان شیعه از حرم حضرت زینب (س) نوه حضرت محمد(ص) پیامبر اسلام که از مهم‌ترین زیارتگاه‌های شیعیان است محافظت می‌کنند.یونایتدپرس افزود: گفته می‌شود تیپ ابوالفضل‌العباس به لحاظ توان و قدرت رشد چشمگیری داشته که احتمالاً در نتیجه برخورداری از کمک‌های ایران طی ماه‌های اخیر بوده است. 

«مایکل نایتس» کارشناس مسائل عراق در اندیشکده «سیاست واشنگتن» گفت: گسترش این تیپ نشان‌دهنده تغییرات احتمالی خطرناک در منطقه است. تهران اکنون از یک سپاه شبه‌نظامی فراملی برخوردار شده است که می‌تواند موجب تقویت قدرت ایران در خارج از سوریه شود. http://hadidnews.com/vdcamwnu.49nmo15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما