تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۳۸
پرداخت وام ۶۰ و ۸۰ میلیون تومانی در دستور کار

یک بام و دو هوای در خصوص افزایش وام مسکن

نظام بانکی باید بازار تسهیلات رهنی مسکن را شکل دهد و پرداخت ۵۰ درصد قیمت خرید مسکن به صورت وام در دستور کار قرار بگیرد.
یک بام و دو هوای در خصوص افزایش وام مسکن
طرح‌هایی که طی روزهای اخیر در رسانه‌های عمومی کشور در مورد افزایش سقف تسهیلات در بخش مسکن مطرح شده است، به هیچ عنوان مرتبط با تسهیلات از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن نیست.

به گزارش حدیدنیوز به نقل از رویکرد افزايش وام مسکن یکی از موضوعاتی است که این روزها رسانه‌ها بسیار به آن می‌پردازند و هر بار از قول مقام مسئولی خبرهای خوشی از این افزایش منتشر می‌کنند اما پس از هر بار مقام مسئول دیگری آن افزایش را تکذیب می‌کند.

اولین اظهارنظرها از سوی وزیر راه و شهرسازی بود که اعلام کرد پیگیر افزایش سقف وام مسکن است به طوری که به آن امیدوار است؛ عباس آخوندی گفته بود سقف وام خرید و ساخت مسکن تا سال جاری افزایش می‌یابد.

اما اظهارنظر وزیر دولت یازدهم در خصوص افزایش وام مسکن به همین جا ختم نشد چرا که وی معتقد است نظام بانکی باید بازار تسهیلات رهنی مسکن را شکل دهد و پرداخت ۵۰ درصد قیمت خرید مسکن به صورت وام در دستور کار قرار بگیرد.

عباس آخوندی که در نشست رئیس‌جمهور با وزیر، معاونان و مدیران ارشد وزارت راه و شهرسازی صحبت می‌کرد، گفته بود که خانوارهای ایرانی باید بتوانند حداقل ۵۰ درصد هزینه ساخت و یا خرید واحد مسکونی خود را از بانک‌ها تسهیلات دریافت کنند و نظام بانکی باید بازار تسهیلات رهنی را شکل دهد و فعال سازد.

از سوی دیگر نیز مشاور وزیر راه و شهرسازی از نهایی شدن راه‌اندازی صندوق‌های پس‌انداز مسکن با امکان پرداخت تسهیلات ۶۰ تا ۸۰ میلیون تومانی در این بخش خبر داد.

طرحی که به گفته حسین عبده‌تبریزی می‌تواند کمک بزرگی به خروج اقتصاد کشور به طور کلی و بخش مسکن به طور خاص از رکود داشته باشد.

وی در خصوص جزئیات این طرح می‌گوید: هدف از تشکیل و راه‌اندازی این صندوق‌ها جمع‌آوری پس‌اندازهای مردم در این صندوق است تا بین مدت چهار تا شش ماه از آنها نگهداری شود و سپرده‌گذاران بعد از پایان مدت تعیین شده، چند برابر تسهیلات مسکن دریافت کنند که سقف آن ۸۰ میلیون تومان است.

مشاور وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان می‌سازد: این صندوق با هدف پرداخت ۶۰ تا ۸۰ میلیون تومان وام در مراحل نهایی راه‌اندازی قرار دارد و تاکنون چند صندوق زمین و ساختمان مجوز گرفته‌اند که با توجه به طی مراحل اجرایی، هرچه زودتر راه‌اندازی خواهند شد.

عبده‌تبریزی معتقد است: هدف اصلی وزارت راه و شهرسازی این است که حداقل نیمی از قیمت یک خانه از طریق نظام بانکی که در قالب تسهیلاتی که اوراق رهنی نام دارد، به دست مشتریان برسد؛ به همین منظور وزارت راه و شهرسازی خود را آماده می‌کند تا مابه‌التفاوت سود این تسهیلات را به نظام بانکی پرداخت کند و دولت هم باید بخشی از سود این تسهیلات را بر عهده بگیرد تا میزان اقساط برای مردم کاهش یابد.

پرداخت وام ۶۰ و ۸۰ میلیون تومانی در دستور کار

همچنین محسن نریمان معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با خانه ملت، با بیان این که راه‌اندازی صندوق پس‌انداز خرید مسکن به معنای جایگزینی آن برای اوراق تسهیلات فرابورس نیست، گفته که این صندوق پس‌اندازهای مردم را جمع‌آوری می‌کند و پس از طی دوره ماهانه تسهیلات پرداخت خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با بیان این که احتمالاً این تسهیلات به کسانی که فاقد مسکن هستند اعطا خواهد شد، افزود: مقرر شده است ۶۰ تا ۸۰ میلیون تومان وام به واسطه این صندوق به متقاضیان پرداخت شود.

گفتنی است به اعتقاد کارشناسان، اعطای وام ۶۰ تا ۸۰ میلیون تومانی از طریق صندوق‌های پس‌انداز مسکن، باعث کنترل نقدینگی در جامعه خواهد شد که همین امر سبب خواهد شد تا بخش تولید رونق بگیرد.

در این بین برخی مسئولان بانکی اعلام می‌کنند که تسهیلات بخش مسکن همان روال قبل را دارد و خریداران بر اساس وام‌ ۳۵ میلیون تومانی باید از طریق اوراق مشارکت برای در یافت وام و خرید خانه اقدام کنند.

براساس اعلام بانک مرکزی، راه‌اندازی صندوق پس‌انداز مسکن و افزایش وام خرید مسکن منوط به بررسی‌های کارشناسی است و بانک مرکزی با کلیات این طرح موافقت است و بر این اساس جلسات متعددی را با پیشنهاد دهندگان طرح از وزارت راه و شهرسازی برگزار کرده و از پیشنهاد دهندگان طرح، خواسته تا مشکلات و نگرانی‌های موجود در طرح پیشنهادی را برطرف کنند.

از سوی دیگر نیز، مسئول روابط عمومی بانک مسکن گفته که این بانک هیچ گونه طرحی در مورد افزایش سقف تسهیلات از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن ندارد.

مسعود ایزدی می‌گوید: طرح‌هایی که طی روزهای اخیر در رسانه‌های عمومی کشور در مورد افزایش سقف تسهیلات در بخش مسکن مطرح شده است، به هیچ عنوان مرتبط با تسهیلات از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن نیست.

به هر حال آنچه که این روزها از سوی وزیر راه و شهرسازی و معاونینش به صورت ناقص در رسانه‌ها در خصوص افزایش وام مسکن اعلام شده به مذاق بسیاری از کسانی که قصد خانه‌دار شدن دارند، خوش آمده است اما اظهارات مسئولین بانک مرکزی و مسکن آب پاکی بر روی دست آنها ریخته است!

به نظر می‌رسد که بهتر است است مسئولین قبل از اعلام خبرهای مسرت‌بخش برای شهروندان، ضمن انجام هماهنگی‌های لازم بین دستگاه‌های مختلف ابعاد این طرح را نیز به صورت شفاف اعلام کنند تا مردم و رسانه‌ها دچار سردرگمی نشوند! http://hadidnews.com/vdcaiune.49nww15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما