تاریخ انتشار :شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۵۹
مصرف بنزین در ایام تعطیلات عید فطر به رکورد تازه ای دست یافت در عین حال قیمت طلا منحنی کاهش را طی می کند.
از رکود زدن در مصرف بنزین تا شمارش معکوس برای حذف ۱۰ میلیون یارانه بگیر
به گزارش حدیدنیوز، خبرهای اقتصادی از رکود زدن در مصرف بنزین تا شمارش معکوس برای حذف ۱۰ میلیون یارانه بگیر،کاهش قیمت جهانی نفت، آزاد کردن نخستین قسط از ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار اموال بلوکه شده ایران، شمارش معکوس برای حذف ۱۰ میلیون یارانه بگیر ثروتمند، شکستن رکورد جدید مصرف بنزین همزمان با تعطیلات عید فطر مهم ترین خبرهای اقتصادی در تعطیلات آخر هفته بود.

طلا به پایین ترین قیمت شش هفته گذشته رسید

قیمت جهانی طلا به دنبال انتشار آمار مثبت و خوش‌بینی به اقتصاد آمریکا، امروز - جمعه - به پایین‌ترین سطح در شش هفته گذشته رسید و به سوی سومین کاهش هفتگی پیاپی پیش می‌رود. طلا سال گذشته پس از اعلام آغاز تعدیل تدابیر محرک مالی از سوی بانک مرکزی آمریکا، ۲۸ درصد سقوط کرد و اکنون انتشار گزارشهای مثبت از اقتصاد آمریکا، به جایگاه طلا به عنوان سرمایه گذاری مطمئن آسیب بیشتری زده است.
هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات سنگاپور حداکثر ۰.۳ درصد کاهش یافت و به ۱۲۷۹ دلار رسید که پایین‌ترین قیمت از ۱۹ ژوئن بوده است.

در بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر در ساعات ابتدایی معاملات ۰.۱ درصد افزایش داشت و به ۱۲۸۴ دلار رسید.

قیمت این فلز ارزشمند ۳.۴ درصد در ژوییه کاهش یافت که بزرگترین کاهش ماهانه از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون بوده است با اینهمه در نیمه اول سال ۱۰ درصد رشد قیمت را تجربه کرد و عملکرد آن بهتر از کالاهای دیگر، سهام و اوراق خزانه بود. در حالیکه تنشها در اوکراین و خاورمیانه تقاضا برای طلا به عنوان پناهگاه مطمئن سرمایه را تقویت کرد در مقابل نشانه‌های رشد اقتصاد آمریکا جذابیت این فلز به عنوان دارایی مطمئن را کاهش داد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، طلا سال گذشته پس از اعلام آغاز تعدیل تدابیر محرک مالی از سوی بانک مرکزی آمریکا، ۲۸ درصد سقوط کرد و اکنون انتشار گزارشهای مثبت از اقتصاد آمریکا، به جایگاه طلا به عنوان سرمایه گذاری مطمئن آسیب بیشتری زده است.

با وجود سقوط طلا به پایین ۱۳۰۰ دلار، تقاضای فیزیکی برای این فلز افزایش چندانی نداشت. فروش سکه طلا در آمریکا حدود ۴۰ درصد در ژوییه نسبت به ماه پیش از آن کاهش یافت. تقاضا برای جواهرات طلا در چین نیز در سه ماهه دوم سال جاری میلادی برای نخستین بار در هشت سال گذشته کاهش یافت و ممکن است امسال تا ۲۰ درصد کاهش را تجربه کند.

در بازار فلزات ارزشمند دیگر، هر اونس پالادیم برای تحویل فوری از ۸۷۲ دلار در روز پنج شنبه به ۸۷۳ دلار رسید. این فلز در پی نگرانی بازار از مختل شدن عرضه از سوی روسیه، در ۱۷ ژوییه به رکورد ۸۸۹ دلار صعود کرده بود. پالادیم از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون به دلیل اعتصاب پنج ماهه در معادن آفریقای جنوبی که بزرگترین تولیدکننده این فلز پس از روسیه است و همچنین افزایش تقاضا از سوی صنعت خودرو، ۲۲ درصد رشد قیمت داشته است.

هر اونس نقره برای تحویل فوری ۲۰.۳۹۵ دلار بود. هر اونس پلاتین نیز با ۰.۴ درصد افزایش قیمت، به ۱۴۶۵ دلار رسید. قیمت هر دوی این فلزات ماه گذشته کاهش داشت.

شمارش معکوس برای حذف ۱۰ میلیون یارانه بگیر ثروتمند

با شناسایی ۱۰ میلیون نفر از افراد پُردرآمد جامعه، به زودی فهرست جدید یارانه بگیران اعلام می شود. طیب نیا گفت: این افراد پُردرآمد شناسایی شده اند و به زودی و آرام آرام از فهرست یارانه‌ بگیران حذف می شوند. وی با اشاره به اینکه عدالت نیست به همه افراد کشور یارانه تعلق گیرد اظهارداشت: دولت برای اجرای عدالت یکی از بسته های حمایتی همچون بیمه همگانی و حمایت از تولید داخلی را تدوین و اجرا کرد.
علی طیب نیا گفت: با شناسایی ۱۰ میلیون نفر از افراد پُردرآمد جامعه، به زودی فهرست جدید یارانه بگیران اعلام می شود. این افراد پُردرآمد شناسایی شده اند و به زودی و آرام آرام از فهرست یارانه‌ بگیران حذف می شوند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه عدالت نیست به همه افراد کشور یارانه تعلق گیرد اظهارداشت: دولت برای اجرای عدالت یکی از بسته های حمایتی همچون بیمه همگانی و حمایت از تولید داخلی را تدوین و اجرا کرد.

طیب نیا از کاهش ۷۵ درصدی تورم خبر داد و افزود: در طول یکسال، تورم نقطه به نقطه کشور از ۴۵ درصد به زیر ۱۵ درصد رسید. همچنین با افزایش صادارت غیرنفتی و توجه به صنایع خُرد پیش بینی می شود کشور تا دو سال آینده از رکود خارج شود.

وی در در ارتباط با نرخ سود بانک‌ها بیان داشت: متأسفانه رقابت نادرستی میان بانک‌ها بر سر سود بانکی بود که سقف سود به ۲۲ درصد رسید. وزیر اقتصاد با بیان اینکه هم اکنون ثبات و آرامش در بازار کشور حاکم است گفت: کارشناسان اقتصادی معتقدند هم اکنون قیمت‌ها در بازار سرمایه به کف رسیده و دولت با ارائه اوراق مشارکت بدون ضامن در بورس این وضعیت را بهبود می بخشد.

طیب نیا با اشاره به درآمد حاصل از افزایش قیمت حامل های انرژی مرحله دوم هدفمندی یارانه ها اظهارداشت: این درآمد در مرحله نخست اجرای طرح هدفمندی یارانه ها، ۲۷ هزار میلیارد تومان بود.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه دولت سال گذشته ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از محل فروش سهام برخی شرکت های دولتی به دست آورده بود افزود: این رقم هم در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت تا بتواند هزینه های درمانی بیمارستان ها را کاهش دهد.

مصرف بنزین رکورد جدید زد


با آغاز دور دوم سفرهای تابستانی، رکورد مصرف بنزین پس از اجرای گام دوم قانون هدفمندسازی یارانه‌ها شکسته شد و به ۸۶ میلیون لیتر رسید.
مصطفی کشکولی - مدیر عامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی -درباره حجم مصرف بنزین در تعطیلات عید فطر اظهار کرد: بیشترین مصرف بنزین در آستانه دور دوم سفرهای تابستانی مربوط به روز پایانی ماه رمضان (ششم مرداد ماه) بود که ۸۶ میلیون لیتر بنزین مصرف شد.

وی میزان مصرف بنزین در روزهای هفتم و هشتم مرداد ماه (سه‌شنبه و چهارشنبه) را به ترتیب ۸۵ و ۸۱ میلیون لیتر اعلام و خاطرنشان کرد: آمار میزان مصرف بنزین در روز گذشته - پنجشنبه- هنوز اعلام نشده اما پیش‌بینی می‌شود میزان مصرف بنزین در روز گذشته ۸۰ لیتر بوده باشد.

مدیر عامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی با بیان این‌که با توجه به پایان تعطیلات عید فطر پیش‌بینی می‌شود حجم مصرف بنزین در روز جاری معادل ۸۶ میلیون لیتر باشد، گفت: بنزین به میزان کافی تامین شد و هیچ مشکلی در تامین سوخت و عرضه آن در جایگاه‌های کشور وجود نداشت.به گزارش ایسنا،این مقام مسوول با بیان‌ این‌که در سال جاری بیشترین میزان مصرف بنزین با رکورد حدود ۱۰۰ میلیون لیتر مربوط به ایام تعطیلات نوروز بوده‌ است، اظهار کرد: اوج مصرف بنزین پس از اجرای فاز دوم قانون هدفمندسازی یارانه‌ها مربوط به ششم مرداد ماه و روز پیش از تعطیلات عید فطر بوده است.

کشکولی با اشاره به این‌که سهمیه بنزین ۴۰۰ تومانی موجود در کارت‌های سوخت تا پیش‌ از تعطیلات عید فطر به کمتر از یک میلیارد تومان رسیده بود، افزود: با آغاز دور دوم سفرهای تابستانی سهمیه بنزین ۴۰۰ تومانی موجود در کارت‌های سوخت به تدریج به پایان می‌رسد.

کاهش ۲۰۰ میلیون لیتری مصرف بنزین در ماه رمضان

مصرف بنزین کشور در ماه مبارک رمضان (هشتم تیر تا پنجم مرداد ماه) به ۱.۹ میلیارد لیتر نزدیک شد؛ به طوری که در بازه زمانی ۲۹ روزه، یک میلیارد و ۸۶۱ میلیون و ۳۰۰ هزار لیتر بنزین در کل کشور مصرف شد که در مقایسه با ۲۹ روز قبل از تاریخ یاد شده ( ۸ تیر) ۱۹۹ میلیون و ۴۰۰ هزار لیتر کاهش داشته است.

آمارها نشان می دهد میانگین مصرف بنزین در ماه مبارک رمضان (بدون در نظر گرفتن آمار مصرف آخرین روز این ماه) ۶۴ میلیون و ۱۷۲ هزار لیتر و میانگین مصرف این فرآورده در ۲۹ روز قبل از ماه مبارک رمضان نیز ۷۱ میلیون و ۵۰ هزار لیتر بوده است که از کاهش تقریبی ۷ میلیون لیتر در روز مصرف بنزین حکایت دارد.

بیشترین موج مصرف بنزین در بازه زمانی هشتم تیر تا پنجم مردادماه امسال با ۷۲.۹ میلیون لیتر به روز پنجشنبه (۲۶ تیرماه) مربوط می شود.

بر این اساس در آستانه دور دوم سفرهای تابستانی میزان ذخیره بنزین کشور به ۱.۸ میلیارد لیتر رسیده بود که محاسبه میزان مصرف بنزین در روزهای ششم تا دهم مرداد ماه، نشان می‌دهد که بیش از یک‌چهارم ذخایر بنزین کشور در تعطیلات پایانی ماه رمضان مصرف شده است. http://hadidnews.com/vdcae6ne.49nwy15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما