تاریخ انتشار :جمعه ۱۵ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۲۴
فضایل و مناقب حضرت فاطمه معصومه(س) در کلام معصومان(ع) و بزرگان

راز «حرم» شدن سرزمین قم

امام رضا(ع) می‌فرماید: «مَن زارَها عَارِفاً‌ بِحَقِّها، فَلَهُ الجَنَّةُ ؛ هر کس شایستگی او را بشناسد و زیارتش کند،‌ لایق بهشت است.
راز «حرم» شدن سرزمین قم
به گزارش حدیدنیوز، آگاهی به فرهنگ و روش زندگی پرافتخار خاندان پیامبر و آل علی(ع) و پناهندگی معنوی و عملی به این پناهگاه مطمئن، یکی از اصیل‌ترین راه‌های شناخت اسلام ناب و بهره‌مندی از آن است چرا که آن‌ها از سرچشمه زلال اسلام اب نوشیده‌اند و تبلوری از مکتب حیات‌بخش پیامبر اسلام هستند. آگاهی به زندگی حضرت معصومه که گلی از گلستان خاندان نبوت است و آگاهی به سرزمین قم و برکات این سرزمین هر کدام فرهنگی پر بار و سازنده است که در مسیر هدایت موجب رشد بیشتری می‌شود.

هدف از آفرینش آدمی، چیزی جز عبادت و بندگی خداوند متعال نیست. آنان که به این هدف پی بردند، در راه رسیدن به عالی‌‏ترین مرتبه آن سر از پا نمی‏‌شناسند و بهترین ساعات زندگی خود را زمان عبادت و راز و نیاز با خدا می‏‌دانند. یکی از عالی‌‏ترین نمونه‌‏های عبادت و بندگی خدا از خاندان ولایت و امامت، کریمه اهل‏‌بیت، فاطمه معصومه(ع) است؛ او که عبادت و شب زنده‌داریِ هفده روزه‌‏اش در واپسین روزهای زندگی، گوشه‏‌ای از عمری بندگی و فروتنی در برابر ذات پاک الهی است.

حضرت معصومه(س) دل‌های پاک امامان معصوم(ع) را شیفته خویش ساخته، به گونه‌ای که جایگاه ایشان را نزد معصومین آشکارا احساس کرد. این فضیلت از کلام نورانی امام رضا(ع) به دست می‌آید، که به سعد اشعری قمی فرمود: «یا سعد! عندکم لنا قبر: ای سعد! نزد شما قبری است که از آن ماست».

همانا ارزش قبر، به ارج شخصی باز می‌گردد که در آن آرمیده است و امام رضا(ع) در این روایت، جایگاه ویژه‌ی آن بانوی بزگروار را در دل امامان(ع) گوشزد و دل سپردگی خویش را به خواهر آشکار می‌کند.

بی‌تردید معرفت خداوند و معصومان (ع) از مهمترین واجبات است و حال اگر شناخت بزرگواری دیگر نیز بنا بر گهر گفتارهای پیشوایان دین ضرورت یافت،‌باید به شان والای او پی برد. از کلام نورانی معصوم (ع) بر می‌آید که حضرت معصومه(س) چنین جایگاهی دارد؛ زیرا امام رضا(ع) می‌فرماید: «مَن زارَها عَارِفاً‌ بِحَقِّها، فَلَهُ الجَنَّةُ ؛ هر کس شایستگی او را بشناسد و زیارتش کند،‌ لایق بهشت است.»

پر واضح است که تلاش بندگان مومن الهی برای رسیدن به بهشت است و چه اندکند کسانی که تلاششان را، فقط برای خداوند، ناب کرده‌اند. این کوشش با شرایطی خاص پذیرفته و ثمربخش خواهد شد؛ که در برخی امور، از جمله زیارت حضرت معصومه شناخت،‌شرط پذیرش است. آن جا که امام رضا (ع) می‌فرماید: زیارت فاطمه‌ معصومه(س) بهشت را در پی دارد؛‌ به شرط آن که زائر، حضرتش را بشناسد.

مردان خدا ویژگی‌هایی شگفت انگیز دارند، که یکی از آن‌ها ارزش آفرینی است؛ به گونه ای که هر چیزی که مزین به نام آنان می‌گردد، ارج می‌یابد، حرمت پیدا می‌کند، و حرم می‌گردد؛ و اگر همین جریان توسط معصوم (ع) مهر تایید بخورد، دیگر جای هیچ سخنی نمی‌ماند. قم، یکی از سرزمین‌هایی است که به برکت وجود حضرت معصومه (ع) « حرم » شد. امام صادق (ع) می‌فرماید: « اِنَّ لَنا حَرَماً، وَ هُوَ بَلدَةٌ قُمَّ؛ برای ما حرص در، شهر قم است».

راز حرم بودن قم را آشکار می‌سازد: «وَ سَتُدفَنُ فیها اِمرأَةٌ،‌مِن اَولادِی ، تُسَمّی فاطِمةُ؛ به زودی بانویی از فرزندان من در آن جا آرام می‌گیرد، که نامش فاطمه است».

بزرگان و عالمان دین آنگاه که فضایل و برکات وجود حضرت را دیدند، سکوت را روا ندانسته، و هر یک فراخور شناخت خویش بنا بر ظرفیت افراد، نکاتی فرمودند، که شایان ذکر است. بزرگان و عالمان دین نیز پیرامون جایگاه والای حضرت فاطمه معصومه(س) و شهر قم فضائل و مناقب متعددی را ذکر کرده‌اند که در این بخش به گوشه‌ای از این فضائل از نگاه بزرگان اشاره می‌شود.

دیدگاه رهبر معظم انقلاب -حفظه الله تعالی: «یکی از امتیازات بزرگی که شهر قم دارد، این است که بر گرد مضجع شریف یکی از برگزیدگان اهل بیت(ع) حضرت معصمه(س) بنا شده است». آیت الله مکارم شیرازی: «به عقیده من، به ترین چیزی که می‌شودد درباره آن حضرت گفت، آن جاذبه‌ای است که برای تشکیل حوزه علمیه در جوار قبر مبارک آن حضرت بوده و هست». آیت الله صافی گلپایگانی: «قمی‌ها به واسطه حضرت معصومه(ع) به بهشت می‌روند». آیت الله فاضل لنکرانی: «کرامات ایشان خیلی بالاتر از این حرف‌هاست. ایشان کرامات معنوی و علمی نیز دارند، که اهیمت این ها بیشتر است».

تسنیم http://hadidnews.com/vdcaaanu.49nyo15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما