تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۷:۳۰
این توافقنامه جدیداً در بحبوحه ناآرامی های سوریه به تایید سه کشور رسیده و قرار است به عنوان گاردی برعلیه سوریه مورد استفاده قرار بگیرد.
به گزارش حدیدنیوز به نقل از رویداد، تودی زامان نوشت: اخیراً پارلمان ترکیه اذعان به امضای دو توافقنامه مجزا با قطر و عربستان سعودی، دو کشوری که خواستار سرنگونی دولت سوریه هستند کرده است. این توافقنامه حکایت از آمادگی سه کشور برای آموزش پرسنل نظامی و آماده سازی خود برای مقابله با سوریه دارند. البته پیشتر چنین توافقنامه ای بین دو کشور موجود بوده است اما به گزارش تودی زامان، تایید نهایی آن به تازگی اعلام شده است. 

ترکیه اعلام کرده است: هدف از تایید این توافقنامه، پاسخی به مناقشات مرزی ترکیه و سوریه و حمله های صورت گرفته در مرزهای دو کشور است. 

در پی امضای توافقنامه جدید، دولت سوریه نیز بار دیگر اعلام کرد: دمشق، قطر، عربستان سعودی و کشور همسایه، خود ترکیه را مقصر اصلی ناآرامی، از بین رفتن ثبات در کشورش و همچنین دخالت در امور داخلی خود می داند. 

ترکیه و دو کشور عربی موضعی مشابه به یکدیگر در حوزه دیپلماتیک و در ارتباط با سوریه اتخاذ کرده اند. توافقنامه جدید امضاء شده بین این کشورها می تواند ابعاد جدیدی به بحران ۲۰ ماهه سوریه بدهد. همکاری این سه کشور در زمینه آموزش و تربیت نیروی نظامی جهت دخالت در امور داخلی سوریه است. 

پیش تر هم توافقنامه ای از این دست، در تاریخ ۲ جولای، بین ترکیه و قطر در آنکارا امضاء شده است و در ۷ نوامبر تحت عنوان قانون شماره ۳۸۴۹ به صورت علنی اعلام شد. 

براساس ماده یک این توافقنامه قطر و ترکیه، موظف به ایجاد مکانیسم های همکاری در زمینه آموزش نیروی نظامی هستند. 

توافقنامه ای که به امضای ژنرال حمدبن علی العطیه رئیس ستاد ارتش قطر و همتای ترک خود، رسیده؛ جهت افزایش دوستی و تثبیت روابط بین دو کشور بوده است. 

براساس ماده ۴ توافقنامه مذکور، زمینه هایی که آموزش در آن صورت می گیرد، شامل ساخت پایگاه های ژاندارمری، گارد ساحلی و امنیت مرزی است و همچنین ماده ۴ اجازه می دهد دو کشور در مانور نظامی مشترک، تبادل نمایندگی ها، بازدید از بنادر و لنگرگاه ها، تبادل اطلاعات جهت بهبود و ارتقاء کیفیت آموزشی، تبادل اطلاعات از طریق بررسی تاریخچه نظامی، انتشار آرشیوها و نشریات نظامی، همکاری در آموزش لجیستیک و حمایت از صلح، مبارزه با تروریسم، امدادرسانی، مقابله با دزدی دریایی و تبادل پرسنل می باشد. 

همکاری آموزشی نظامی دیگری هم در تاریخ ۲۹ ماه می در پایتخت عربستان سعودی( ریاض ) به امضاء رسیده بود که مضمونی بر همین اساس دارد. 

به گزارش تودی زامان، این توافقنامه جدیداً در بحبوحه ناآرامی های سوریه به تایید سه کشور رسیده و قرار است به عنوان گاردی برعلیه سوریه مورد استفاده قرار بگیرد. http://hadidnews.com/vdcg.39yrak9uwpr4a.html
نام شما
آدرس ايميل شما