تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۲۱:۳۶
به‌تازگی مرورگر اینترنتی سافاری به‌روز شده و برخی آسیب‌پذیری‌های امنیتی آن برطرف شده است.
رفع حفره امنیتی خطرناک در مرورگر اینترنتی سافاری
به گزارش حدیدنیوز، آخرین تحولات IT بخوانید:

*رونمایی از نسخه نوین پایش محتوای مجازی در پارک فناوری تهران
 

پارک علم و فناوری دانشگاه تهران فردا ۱۶ آبان ماه از سامانه پالایش محتوای مجازی رونمایی خواهد کرد. 



این سامانه با گرایش خبری عرضه شده است که دربرگیرنده بیش از ۴۰۰ پایگاه اطلاع رسانی و مجهز به ابزارهای قدرتمندی مانند جستجوی تخصصی و تحلیل گرهای آماری است.

این سامانه از سوی شرکت دانش بنیان "راه کار سرزمین هوشمند"مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران به منظور استفاده محققان، اساتید، دانشجویان و خبرنگاران عرضه کرده است.

این نسخه به مرحله بهره‌برداری رسیده است و فردا سه شنبه ۱۶ آبان ماه در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران رونمایی خواهد شد.

*رفع حفره امنیتی خطرناک در مرورگر اینترنتی سافاری 

به‌تازگی مرورگر اینترنتی سافاری به‌روز شده و برخی آسیب‌پذیری‌های امنیتی آن برطرف شده است. 



 پی‌سی‌مگ: آسیب‌پذیری‌های یاد شده به هکرها امکان می داد تا از راه دور کدهای مخرب خود را از طریق مرورگر سافاری بر روی رایانه فرد قربانی اجرا کرده و برای وی مشکلات جدی ایجاد کنند.

این وصله‌ها هم جلوی بارگذاری ناخواسته ها کدها وبرنامه های مخرب را می گیرند و هم باعث به روزشده برنامه جاوا می شوند. یکی از انواع حملات هکری خنثی شده از طریق این وصله ها Drive-by download نام دارد. در جریان این حملات کاربران به صفحات وب آلوده هدایت می شوند.

اپل به کاربرانی که از سیستم عامل های OS X Lion v۱۰.۷.۵، OS X Lion Server v۱۰.۷.۵ و OS X Mountain Lion v۱۰.۸.۲ استفاده می کنند توصیه کرده حتماً وصله های یاد شده را بارگذاری و نصب کنند.

عرضه وصله های جدید پس از افزایش حملات به سیستم عامل مک از طریق تروجان های مخرب و به خصوص تروجان Crisis صورت می گیرد. این تروجان باعث بوت شدن مکرر سیستم های رایانه ای می شود.

*موبایل و اینترنت در چابهار به کما رفت 

قطع مکرر اینترنت و تلفن همراه در شهرهای جنوبی سیستان‌وبلوچستان، مشکلات فراوانی را برای مردم به ویژه تجار چابهار و کنارک به وجود آورده است. 

مشکل قطعی‌های مکرر تلفن همراه و اینترنت در شهرستان چابهار مصداق این ضرب‌المثل است «من نبودم دستم بود، تقصیر آستینم بود و پیدا کنید پرتقال فروش را؟» این مشکل ارتباطی و آن هم در شرایطی که در کشورهای همسایه سرعت اینترنت و دیگر خدمات ارتباطی و مخابراتی از رشد بالایی برخوردار است، این امر در استان سیستان‌وبلوچستان و به ویژه در شهرستان بندری چابهار و قطب اقتصادی شرق کشور با مشکلاتی مواجه شده که همه روزه و بدون اطلاع قبلی ارتباط شبکه اینترنت و خطوط تلفن همراه تا ۱۲ ساعت نیز در خاموشی به سر می‌برد.



مردم چابهار که از مرکز استان ۸۰۰ کیلومتر فاصله دارند، حال باید تبعات این دوری از مرکز و عدم نظارت دقیق بر دستگاه‌های متولی برقراری این ارتباطات را نیز پذیرا باشند و این در حالی است که اکنون و به دلیل اختلال در ارتباط خطوط تلفن و اینترنت برخی فعالیت‌های تجاری و اجتماعی این شهرستان مختل شده است.

تعداد زیادی از مردم چابهار در تماس با خبرگزاری فارس خواستار پیگیری علت این قطعی‌های مکرر و دامنه‌دار بوده و اظهار داشتند: در چابهار خدمات دهی دستگاه‌های دولتی همانند شرکت مخابرات هر روز نسبت به گذشته علاوه بر اینکه با رشد همراه نیست، بلکه شاهدیم خدمات ساده‌ایی همانند تلفن ثابت و اینترنت پرسرعت که در کشور چندین نسل از این فناوری‌ها گذشته، اما در چابهار هنوز اندر خم یک کوچه‌ایم!

یکی از شهروندان چابهاری که خود را دانشجوی رشته کامپیوتر دانشگاه آزاد معرفی کرد، گفت: ما دانشجویان که در بسیاری از موارد درسی باید دسترسی به شبکه اینترنت داشته باشیم، از این امکان محروم و محدود به دانشگاه شده‌ایم و در شهر چابهار کمتر از چند کافی نت فعال وجود دارد که آنها هم اکثرا به دلیل قطعی شبکه اینترنت در کما به سر می‌برند و این شرایط به حدی نامناسب است که این مراکز که در دولت الکترونیک باید جایگاه مطلوبی داشته باشند، در حال تعطیلی مخربی قرار دارند.

محمد براهویی با انتقاد شدید از مسئولان شهرستان چابهار افزود: چرا ما دانشجویان و مردم چابهار از امکانات پیش پا افتاده‌ای همانند اینترنت و خطوط تلفن همراه هم در هفته‌ای هفت روز به طور تقریبی چندین ساعت در روز را با قطعی ارتباطات به سر بریم که این مهم نشان از عدم حس مسئولیت‌پذیری و ارزش قائل نشدن برای وقت مردم در شهر به اصطلاح قطب اقتصادی استان و شرق کشور را مشخص می‌کند.

یکی از بازاریان فعال چابهاری که برای ثبت سفارش و پیگیری کارهای تجاری خود نیازمند اینترنت است، گفت: من نمی‌دانم چرا ما که برای توسعه اقتصادی استان و کشور در تلاش هستیم از امکانات اولیه همانند اینترنت باید بی‌بهره باشیم و همیشه با استرس قطعی چند ساعته آن، به سر بریم.



وی که خود را سعید بلوچ معرفی کرد، افزود: جای بسی تأسف دارد به جای اینکه توان خود را برای بهبود اقتصاد و پویایی آن هزینه کنیم اکثرا باید در باتلاق ضعف شدید امکانات ارتباطی و اینترنتی دست و پا زده و آیا با این شرایط می‌توان در رقابت با رقبایی که ثانیه به ثانیه بازار را رصد می‌کنند، وارد شد و حرفی برای گفتن داشت؟

وی معتقد است: مسئولان که همیشه خود را داعیه‌دار حمایت از تولید کنندگان و صادر کنندگان داخلی عنوان می‌کنند، چرا برای حل این مشکل ابتدایی و تلخ که تاکنون ضررهای مالی زیادی را به ما تجار که در کار صادرات وابسته به اینترنت هستیم، وارد کرده، گوش شنوایی نیست و اقدامی نمی‌کنند؟

بلوچ بیان کرد: اگر این مشکلات ادامه داشته باشد به طور حتم این ضعف در ساختار ارتباطی می‌تواند روند توسعه اقتصادی شهر بندری چابهار که قطب اقتصادی، صنعتی و تجاری استان سیستان و بلوچستان و شرق کشور است را با چالش‌های متعددی همراه کند.

قطع اینترنت موجب روی آوردن برخی از کافی‌نت‌دارهای چابهار به شغل‌های کاذب شده است

برای اطلاع دقیق از مشکلات دامنه‌دار این قطعی‌های مکرر در شهر بندری چابهار خبرنگار فارس به سراغ کافی نت‌داران این شهر رفته که از چند کافی نت فعال شهر تنها دو مغازه در ظاهر امر با تابلوی «باز است» باز بود.

فضای سوت و کور داخل کافی نت به همه چیز شبیه بود جز یک مرکز ارتباطی! از مسئول کافی نت علت این سکوت معنادار را جویا شده که با چهره‌ایی ناراحت، سوال خبرنگار ما نیز مزید بر علت شد و با لهجه زیبای چابهاری گفت: احتمالا شما در شهر چابهار نیستید که از نبود اینترنت و خطوط تلفن همراه حسابی کسب فیض کنید و در اوج کسب و کارت، یک دفعه شبکه اینترنت قطع شود و مردم هم به جای اینکه از ما راضی باشند با ناراحتی از مغازه خارج شده و مغازه را که با وام خوداشتغالی به راه انداخته‌ام، الان به لطف بی‌توجهی مسئولان مخابرات که هیچ‌کس هم دلش برای ما نمی‌سوزد، چندین ماه است که نتوانستم اقساط وامم را پرداخت کنم.

«عبدالله» جوانی ۳۰ ساله که فارغ‌التحصیل رشته کامپیوتر هم است، ادامه داد: فقط اجاره مغازه‌ام ماهی ۳۰۰ هزار تومان است که در ابتدا که وام اشتغال‌زایی را گرفتم با تلاش و لطف خدا وضع کسب و کار خوب بود و این روند ادامه داشت تا اتفاقات بمب‌گذاری تاسوعای حسینی سال ۸۹ و پس از آن شبکه اینترنت در چابهار با مشکلات و قطعی‌های مکرر مواجه شد.

از وی درباره وضعیت سایر هم صنف‌هایش جویا شده که اظهار داشت: طی این یک ساله که شبکه اینترنت و خطوط تلفن همراه مشکل پیدا کرده چندین مغازه به دلیل مشکلات مالی ناشی از این بی توجهی‌ها مجبور به بستن مغازه و بعضا روی آوردن به شغل‌های کاذب شدند.

این جوان تحصیل کرده چابهاری با بیان اینکه با پیگیری‌های مکرر، حرف ما به گوش مسئولان نرسید اما از طرف صنف کافی‌نت‌داران و جوانان چابهاری از شما می‌خواهیم اگر به فکر مردم و حل مشکلاتشان هستید خواهشاً این مشکلات را به مسئولان منتقل کنید تا شاید از بیکار شدن ما جوانان چابهاری که واقعاّ خواهان توسعه شهر هستیم، جلوگیری شود.

درصد زیادی از مردم چابهار که از خدمات اینترنتی شرکت «مبین نت» نماینده انحصاری ارائه اینترنت وایمکس در چابهار قرار دارد نیز با گلایه‌مندی از وضع موجود می‌گویند: ما هر ماه هزینه‌های بالایی را برای دسترسی به اینترنت پرداخت می‌کنیم اما در اکثر مواقع به دلایل نامعلوم شبکه خطوط همراه که قطع شده، شبکه اینترینت وایرلس این شرکت نیز قطع شده و در این بین ما مشترکان این شبکه با مشکلات زیادی رو‌به‌رو شده‌ایم.

احمد اربابی یکی از مشترکین این شبکه اظهار داشت: بنده با توجه به نیاز خود مجبور به پرداخت هزینه‌های بالا شده‌ام تا از این طریق اینترنت مطلوب را برای انجام کارهایم داشته باشم، متأسفانه با این قطعی های مستمر و بی ضابطه با ضررهای مالی زیادی مواجه و پس از شکایت از شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنت آنها اظهار داشته‌اند «مشکل از مخابرات بوده که بنا به دلایل مختلف آنتن دهی شبکه را قطع می‌کند!»

یکی دیگر از شهروندان چابهار نیز گفت: این قطعی‌های دامنه‌دار بنا به دلایل امنیتی بوده و هنگام مراسمات و یا حضور مسئولان کشوری یا استانی در چابهار شبکه اینترنت و خطوط تلفن همراه اول در خاموشی تلخی فرو می‌روند و مردم باید متضرر شده و آیا از این طریق می‌توان امنیت را برقرار کرد؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد استقبال مردم چابهار از اینترنت در این شهرستان در مقایسه با سایر شهرهای استان در جایگاه بالاتری قرار دارد، متأسفانه به دلیل ضعف در زیر ساخت‌های شبکه، این افراد باید برای بهره‌مندی از خدمات نامطلوب و همیشه در تلاطم اینترنت و خطوط تلفن همراه، باز هم باید چندین ماه در صف‌های چند کیلومتری مشتاقان بهره‌مندی از شبکه جهانی اینترنت باید آنلاین باشند تا برای دست یافتن به همین شبکه اینترنتی که اکثرا در کما بوده و باید برای سلامتیش دعا و خواستار بیداری مسئولان از خواب ناز خرگوشی بود، باید کماکان در انتظار باشند و در رویاهای خود از اینترنت پرسرعت بهره‌مند شوند!

رئیس اداره مخابرات شهرستان چابهار در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر علت قطعی‌های اینترنت و تلفن همراه اظهار داشت: این مشکلات به ما ربطی نداشته و علت اصلی این مشکلات بر می‌گردد به قطعی فیبر نوری ایرانشهر که در حال حاضر ارتباط اینترنت چابهار از طریق شبکه فیبر نوری ایرانشهر به چابهار تأمین می‌شود.



محمد رضا غفاری افزود: تا زمانی که شبکه فیبر نوری چابهار از مسیر شبکه فیبر نوری ایرانشهر تأمین شود به دلیل حفاری‌های غیر مجاز برخی سازمان‌ها، تیراندازی روستاییان به فیبر نوری و همچنین معضل سرقت فیبر نوری، باید کماکان شاهد ادامه این قطعی‌های مکرر در شهرستان چابهار باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برای تغییر مسیر ارتباط دهی فیبر نوری به شهرستان چابهار برنامه‌ایی دارید، گفت: با تلاش شبانه‌روزی نیروهای متخصص شبکه زیر ساخت در صدد هستیم تا شبکه فیبر نوری را از شهرستان نیکشهر به چابهار متصل کنیم که در صورت عملیاتی شدن این طرح به طور چشمگیری قطعی‌های موبایل و اینترنت در چابهار کاهش یافته و سرعت اینترنت نیز با افزایش همراه خواهد بود.

رئیس مخابرات چابهار ادامه داد: شرکت مخابرات به عنوان بخش خصوصی فقط ارائه دهنده خدمات مخابراتی و ارتباطی بوده و متولی رفع مشکلاتی همچون قطعی موبایل و کاهش سرعت اینترنت شرکت دولتی زیر ساخت قرار دارد و این در حالی است که در اذهان عمومی مردم شرکت مخابرات را عامل این مشکلات می‌دانند.

غفاری تصریح کرد: ما نیز در راستای حل این مشکلات در تلاش هستیم اما تا بستر لازم توسط بخش دولتی مهیا و در اختیار مخایرات به عنوان بخش خصوصی قرار نگیرد، توانایی کاهش نارضایتی مردم از خدمات ارتباطی را نخواهیم داشت.

قطع اینترنت مردم نیکشهر را هم دچار سرگردانی کرده است

شماری از مردم نیکشهر هم در اعتراض به قطعی مکرر تمامی ارتباطات تلفنی ازجمله تلفن همراه ایرانسل و روستایی به خبرنگار فارس در نیکشهر گفتند: اینترنت چند روزی است که به طور کامل قطع شده و دچار سرگردانی مردم منطقه شده است.

شهروندان افزودند: در زمانی که اینترنت هم وصل است سرعتی لاک پشتی دارد، قطعی تلفن‌های ثابت نیز گاهی مزید بر علت و موجب قطعی خطوط اینترنت می‌شود.

فرماندار نیکشهر در این زمینه اظهار داشت: زندگی مردم شهرستان نیکشهر و فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی روزمره آنان مختل و دچار مشکل شده است.

صاحب‌گل صالحی افزود: قطعی تمامی ارتباطات تلفنی و اینترنت طی چند روز گذشته در شهرستان نیکشهر سبب بروز اختلال در کارهای روزمره و ارتباطات هزاران نفر از شهروندان این شهرستان شده است.

وی بیان داشت: اختلالات اینترنت در این شهرستان طی هفته‌های اخیر برای مردم مشکل ساز شده و به قطع مکرر آن عادت کرده‌اند و حتی رفته رفته از آن قطع امید می‌کنند.

فرماندار نیکشهر از مسئولان مربوطه خواست هر چه سریع‌تر به حل این مشکل به صورت کارشناسی اقدام کنند تا هر چند وقت شاهد بروز چنین مشکلاتی نباشیم.

رئیس اداره مخابرات نیکشهر هم گفت: در محور جکیگور فیبر نوری از صبح روز جمعه توسط یکی از ارگان‌ها یا به اشتباه و یا صورت عمدی قطع شده بود که این مشکل در شهرهای جنوبی استان به خصوص چابهار، کنارک و نیکشهر موجب قطعی کامل تلفن و اینترنت شده است.

درویش رئیسی افزود: متأسفانه شرکت زیرساخت باید فیبر نوری که از طریق جاده ترانزیتی ایرانشهر به نیکشهر و ادامه آن به چابهار است و اکنون تمامی کارهای آن در شهرستان نیکشهر انجام شده است، از پیمانکار تحویل بگیرد.

وی تصریح کرد: چندین ماه است که کار فیبر نوری به شهرستان نیکشهر انجام شده است ولی اقدامی برای اتصال و تحویل از پیمانکار انجام نمی‌شود.

رئیس مخابرات نیکشهر گفت: اگر ارتباطات فیبر نوری نیکشهر از طریق ایرانشهر انجام شود، هیچ گونه مشکلی نخواهیم داشت.

*تجربه یک رانندگی هوشمند با تبلت/ کنترل امنیت و مراقبت از خودرو

یکی از شرکتهای تولید کننده تلفن همراه با همکاری یک کمپانی خودروسازی سیستمی جدید را در خودروی مشتریان تعبیه کرده که تجربه ای متفاوت از رانندگی را به وسیله تبلت برای کاربران فراهم می کند. 


کمپانی خودروسازی KIA به تازگی محصول جدید خود یعنی K۹ Luxury Sedan را معرفی کرد که این محصول مجهز به گلکسی تب ۱۰.۱ سامسونگ است و تجربه جدیدی از رانندگی را برای کاربران فراهم می کند.

راهکار جدید سامسونگ برای رانندگی در این خودرو، شامل امکاناتی می‌شود که در گلکسی تب ۱۰.۱ جای گرفته است؛ از جمله این امکانات می‌توان به ویدیوی آموزشی، کاتالوگ الکترونیک ماشین و ویجت هایی اشاره کرد که اطلاعات متنوعی را درباره خودرو در اختیار کاربر قرار می‌دهد. به کمک این ویژگی منحصر به فرد، کمپانی خودروسازی KIA می‌تواند میزان رضایت مشتری خود را افزایش دهد و به کاربران اجازه دهد تا از آخرین تکنولوژی موجود بر روی وسیله نقلیه خود، لذت ببرند.

گلکسی تب ۱۰.۱ سامسونگ شامل رابط کاربری ویژه K۹ است و قابلیت های ویژه ای را در رابطه با این خودرو، در خود جای داده است. 



سامسونگ این امکان را در طرح "راهکاری جدید برای تجربه ای متفاوت از رانندگی" فراهم کرده است که کمپانی ها بتوانند محیط و امکانات موجود را مطابق با سلایق خود تغییر دهند و آن را برای کاربران خود شخصی سازی کنند.

یکی دیگر از امکانات گلکسی تب ۱۰.۱ سامسونگ در خودروی KIA ، تکنولوژی UVO است. این تکنولوژی که برای ارتباط کامپیوتری درون خودروهای KIA تعبیه شده است، این اجازه را به راننده می‌دهد تا به آسانی و از طریق فرامین صوتی، به اطلاعات و خدمات متنوعی دسترسی داشته باشد.

از جمله سرویس هایی که این تکنولوژی ارائه می‌دهد می‌توان به کنترل هوشمند امنیت، نگهداری و مراقبت از خودرو و راهنمای استفاده اشاره کرد. تکنولوژی UVO به مشتریان KIA کمک می‌کند تا تجربه یک رانندگی هوشمند را داشته باشند.

کاتالوگ دیجیتال و قابلیت های اختصاصی شده برای K۹ به مشتریان KIA اجازه می‌دهد تا دسترسی آسان و سریعی به اطلاعات خودروی خود داشته باشند و آخرین اخبار را از طریق مجله KIA Motors دریافت کنند. کاربران همچنین می‌توانند با مراجعه به بخش ویدیوهای آموزشی، درباره نگهداری و تعمیرات خودروی خود نیز اطلاعات مفیدی کسب کنند.

تجهیز اتومبیل K۹ به سیستم های پیشرفته سامسونگ، این امکان را در اختیار رانندگان می‌گذارد تا از آخرین تکنولوژی های روز در ماشین خود لذت ببرند. 

*هیچ منعی برای استفاده از فیس‌بوک وجود ندارد 


شخصا از اين فیلترینگ جیمیل ناراحت بودم، چون مردم از يك سرويس‌ عمومي محروم شده بودند و خيلي‌ها كار و بارشان با اين ابزار بود. 



دبير شوراي عالي فضاي مجازي از تغيير سازماندهي دستگاه‌هاي مسئول در دفاع سايبري كشور و تمركز و واگذار شدن مسئوليت دفاع سايبري به اين شورا خبر داد.

به گزارش ایتنا مهدي اخوان‌بهابادي در گفت‌وگو با جام‌جم افزود: قبلا دفاع سايبري كشور به‌طور پراكنده توسط دستگاه‌ها يا سازمان‌هاي جداگانه‌اي انجام مي‌شد و هر سازمان براي خود روش و تشكيلات خاص خود را داشت. به عبارت ديگر، حلقه مفقوده در اين مسئله فرماندهي يكپارچه و هماهنگ بود.

وي اظهار كرد: اما اكنون با تغيير سازماندهي كه صورت گرفته است از اين پس مسئول و متولي دفاع سايبري كشور، شوراي عالي فضاي مجازي به عنوان يك نهاد فراقوه‌اي است. به اين ترتيب اين شورا در زيرمجموعه خود با تشكيل «مركز ملي فضاي مجازي» و سه كميسيون عالي آن، تمامي فعاليت‌هاي دستگاه‌هاي مسئول در امر دفاع سايبري را زيرنظر داشته و هماهنگ مي‌كند. به عنوان مثال سازمان پدافند غيرعامل اكنون به فعاليت خود در زيرمجموعه كميسيون عالي امنيت مركز ملي فضاي مجازي كشور ادامه خواهد داد.

وي تصريح كرد: ساير سازمان‌ها يا نهادهاي درگير در اين موضوع مانند ناجا، سپاه، وزارت اطلاعات، وزارت ارشاد، وزارت ارتباطات و... كه قبلا به طور مستقل در زمينه دفاع سايبري فعال بودند، اكنون تحت پوشش شوراي عالي و مركز ملي فضاي مجازي كشور فعاليت خواهند كرد.
اخوان‌بهابادي گفت: به اين ترتيب موضوع دفاع و امنيت سايبري كشور داراي يك مديريت يكپارچه و هماهنگ‌ شده كه قطعا توان مقابله با حمله‌هاي سايبري را دوچندان خواهد كرد.

دبير شوراي عالي فضاي مجازي با اشاره به حيطه پوشش و فعاليت اين شورا در فضاي مجازي گفت: اين شورا از اين پس متولي تمامي فعاليت‌هايي است كه در فضاي مجازي انجام مي‌شود. يكي از اين فعاليت‌ها اينترنت و محتواي آن است. مباحث فني، زيرساختي و امنيتي اينترنت نيز در اين حيطه قرار مي‌گيرد. ساير شبكه‌هايي كه در فضاي مجازي فعاليت مي‌كنند مانند شبكه تلفن‌همراه و سرويس‌هاي آن مانند پيامك، بازي‌هاي رايانه‌اي و سرانجام امنيت سايبري توسط اين شورا مديريت مي‌شود.

سياستگذاري‌هاي جديد درباره فيلترينگ
اين مقام مسئول يكي از مهم‌ترين سرفصل‌هاي شوراي عالي فضاي مجازي را سياستگذاري جديد درباره فيلترينگ در اينترنت عنوان كرد و افزود: از اين پس سياستگذاري‌هاي جديد براي فيلترينگ در اين شورا انجام و متمركز مي‌شود. با اين حال كميته تعيين مصاديق جرايم رايانه‌اي همچنان به كار خود ادامه مي‌دهد و مصاديق را مشخص مي‌كند؛ اما سياستگذاري‌ها در شوراي جديد انجام مي‌شود.

وي اظهار كرد: شوراي عالي فضاي مجازي درباره بررسي روش‌ها و سياست‌هاي قبلي درباره فيلترينگ است و هنوز تصميم نهايي براي گردش كار اين موضوع گرفته نشده است، اما آنچه روشن است اين‌كه سياست‌هاي جديد در اين باره ابلاغ خواهد شد و ديگر اين‌كه كميته تعيين مصاديق از اين پس بايد دقيقا مصاديق فيلترينگ را مشخص كرده و مثلا دقيقا بگويند فلان آدرس تخلف كرده است و به چه دليل موجه. سپس موضوع بايد به وزارت ارتباطات اعلام شود.

اخوان بهابادي با اشاره به ماجراي فيلترينگ جي‌ميل و علت آن اظهار كرد: در واقع هيچ برنامه و تصميم كلاني درباره فيلترينگ جي‌ميل وجود نداشت.
موضوع از اين قرار است كه دادستاني تصميم گرفت از انتشار فيلم موهن بر عليه رسول خدا(ص) بر بستر يوتيوب جلوگيري كند و اين را به وزارت ارتباطات اعلام كرد؛ اما وزارت ارتباطات به دليل ناتواني فني اعلام كرد قدرت تفكيك جي‌ميل و يوتيوب را ندارد، لذا هر دو آنها را با هم فيلتر كرد.

دبير شوراي عالي فضاي مجازي افزود: شخصا از اين موضوع ناراحت بودم، چون مردم از يك سرويس‌ عمومي محروم شده بودند و خيلي‌ها كار و بارشان با اين ابزار بود. لذا همان موقع با وزارت ارتباطات و دادستان كل براي حل موضوع تماس گرفتم.

نباید مانع استفاده از شبکه‌های اجتماعی شویم
وي درخصوص شبكه اجتماعي فيسبوك نيز گفت: فيسبوك در اصل يك شبكه اجتماعي است. اگر كار اشتباهي بود كه الان اين همه طرفدار نداشت. اصل موضوع قطعا به يك نياز بشر پاسخ مي‌دهد، لذا ما نمي‌توانيم مانع استفاده از اين شبكه‌ها شويم. برعكس حمايت و تشويق هم مي‌كنيم.

اخوان بهابادي افزود:‌ البته روشن است ما انتقاداتي به برخي شبكه‌هاي اجتماعي خارجي داريم، بدون اين‌كه عضويت در‌ آنها را جرم بدانيم. مردم مجازند از اين شبكه‌ها استفاده كنند. درست است كه الان مسير دسترسي مسدود است اما از نظر قانوني منعي براي استفاده از اين شبكه‌ها نمي‌بينيم.

متن گفت‌وگوي متفاوت جام‌جم با دبير شوراي عالي فضاي مجازي بزودي منتشر خواهد شد.





http://hadidnews.com/vdcj.iehfuqevtsfzu.html
نام شما
آدرس ايميل شما