تاریخ انتشار :شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۲۱
ایستگاه بعد: امام خمینی. مسافرین محترمی که…

به گزارش سرويس وبلاگستان حديد نيوز مهدی خانعلی زاده در وبلاگ خود نوشت:

«میدان حسن‌آباد تا چهارراه ولیعصر(عج)» مسیر هر روز من است؛ مسیری که ساعت ۱۵:۳۰ شنبه تا چهارشنبه آن را طی می‌کنم تا امورات دنیوی را بگذرانیم و خدا رو شکر کنیم. معمولا این مسیر را پیاده و از طریق خیابان خاطره‌انگیز «شیخ هادی» طی می‌کنم اما گرمای جهنمی تهران و روزه ۱۶ ساعته ماه رمضان باعث شده تا حداقل برای این مدت محدود، از تاکسی برای جابه‌جایی استفاده کنم.

«سر تخت طاووس!» این فریاد اکثر کسانی است که در مسیر خطاب به راننده تاکسی می‌گویند. برای من که اصرار ویژه‌ای بر کاربرد نام امروزی اماکن و معابر شهری دارم، این صدا همیشه دلخراش و گوشخراش بوده و هست و خواهد بود؛ به ویژه آنکه جماعتی که ظاهرشان هم انقلابی می‌خورد، آن را بیان می‌کنند اما وقتی دیروز، دختری با وضعیت حجاب نامناسب – که به قول فرهاد جعفری، نظام اخلاقی جامعه اجازه توصیف آن را نمی‌دهد – با صدای نازک، مسیرش را «سر شهید مطهری» اعلام کرد، اندکی قلبم آرام گرفت و خیالم از بابت تقسیم جامعه به دو بخش «مذهبی – غیرمذهبی» و تعیین ارزش‌های اجتماعی بین این دو طیف راحت کرد.

علاقه یا عدم علاقه ما به یک موضوع، باعث تغییر در ماهیت آن نمی‌شود؛ یعنی فلسفه وجودی اشیاء یا افراد ربطی به تفسیر ما از آنها ندارد. اسم خیابانی که جهت «غرب به شرق» دارد و از خیابان ولیصعر(عج) آغاز می‌شود و به بزرگراه شهید صیاد شیرازی ختم می‌شود، «شهید مطهری» است ولاغیر. شما مارکسیست باشی، لیبرالیست باشی، لائیست باشی، آتئیست باشی و حتی اگر از اهالی آفریقای جنوبی یا شبه جزیره اسکاندیناوی هم باشی، هیچگونه مجوزی برای تغییر نام این خیابان به هر نام دیگری را ندارید. اصلا دلیل خوبی نیست که مخالفت اعتقادی با مرتضی مطهری را دستمایه عدم استفاده و یا تغییر نام یک خیابان قرار بدهیم. به همان دلیلی که حتی مخالفت اعتقادی ما با روسای جمهور فقید فرانسه و ایالات متحده نمی‌تواند مجوز نامگذاری فرودگاه‌های بین‌المللی «شارل دوگل» و «جان اف کندی» به نام گل محمدی باشد!

این داستان برای خیایان شهید بهشتی، میدان امام خمینی(ره)، شهرک قدس، میدان نبوت، خیابان سروان خالد اسلامبولی و بسیاری دیگر از خیابان‌ها و معابر شهری هم صادق است و نمی‌توان و نباید به هیچ دلیلی آنها را عباس‌آباد، توپخانه، شهرک غرب، میدان هفت حوض، وزرا و یا هر چیز دیگری نامید. باز هم تاکید می‌کنم که عدم اعتقاد شما به عقاید و مواضع بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی ایران هیچ ارتباطی به نام یک میدان در تهران ندارد و شما هر تلاشی هم بکنید، نام آن میدان تغییری نمی‌کند.

بارها در مترو این ماجرا برایم پیش آمده که فردی از من نشانی ایستگاه توپخانه را سوال کرده و با پاسخ «چنین ایستگاهی در خطوط متروی تهران وجود ندارد. اگر منظورتان ایستگاه امام خمینی(ره) است، باید ۳ ایستگاه دیگر از قطار پیاده شوید» از سوی من روبرو شده است. تاکید دارم که این مساله هیچ ربطی به اعتقادات سیاسی یا مذهبی من ندارد و صرفا به منظور جلوگیری از رواج یک فرهنگ غلط اجتماعی است. http://hadidnews.com/vdcca4q082bqm.la2.html
نام شما
آدرس ايميل شما