تاریخ انتشار :دوشنبه ۶ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۰۰
سال ۱۴۰۲ در حالی به پایان رسید که در ماه‌های آخر این سال فرصتی برای تولیدکنندگان برق از منابع تجدیدپذیر فراهم شد تا برق تولیدی خود را صادر کرده و به این ترتیب کشورمان را تبدیل به قطب انرژی منطقه کنند.
تبدیل ایران به قطب انرژی منطقه با صادرات برق
به گزارش حدید نیوز؛ تلاش برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور از ابتدای روی کار آمدن دولت سیزدهم مورد توجه جدی این دولت قرار گرفت.

براین‌ اساس همه تلاش و هم‌وغم وزارت نیرو در دولت سیزدهم فراهم‌کردن اسباب و لوازم توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور قرار گرفت.

همان ایام آغاز به کار دولت سیزدهم علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو از تلاش برای افزایش ۳۵ هزار مگاواتی ظرفیت تولید برق نیروگاه‌ها خبر داد که ۱۰ هزار مگاوات آن از محل انرژی‌های تجدیدپذیر باشد.

وی با بیان اینکه دولت برنامه‌ای چهارساله برای افزایش ۱۰ هزار مگاواتی انرژی‌های تجدیدپذیر دارد، خاطرنشان کرد: بازار توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر ایران، با اتکا به قابلیت بالای منابع انرژی‌های تجدیدپذیر اعم از خورشیدی، بادی، زیست‌توده و زمین گرمایی، از طریق امکان عقد قراردادهای بلندمدت با نرخ‌های تشویقی، بازار بسیار جذابی برای سرمایه‌گذاران است.

وزیر نیرو تأکید کرده بود که ایران از قانون تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی برخوردار بوده و فرصت اقتصادی مناسبی برای سرمایه‌گذاران حوزه تجدیدپذیر برای ایجاد مزارع تجدیدپذیر فراهم کرده است.

پس از آن بود که محمود کمانی رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران گفت: ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه جدید در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر با کمک سرمایه‌گذاران بخش خصوصی ساخته می‌شود.

افزود: این میزان نیروگاه انرژی‌های تجدیدپذیر در بازه زمانی چهارساله ساخته خواهد شد.

علی شب نورد مدیرکل دفتر نظارت بر احداث و تولید نیروگاه‌های سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران (ساتبا) هم در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا گفته بود: توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر در دولت سیزدهم شتاب بیشتری گرفته است.

وی ادامه داد: پیش‌ازاین دولت، ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر چندان مورد اعتنا نبود؛ اما اقدام‌های دولت سیزدهم به‌خصوص وزارت نیروی این دولت فرایند احداث تجدیدپذیرها را شتاب داد.

شب نورد خاطرنشان کرد: طراحی مدل‌های مختلف سرمایه‌گذاری در دولت سیزدهم مشوق خوبی برای سرمایه‌گذاری در این بخش است.

یکی دیگر از اقدام‌های مهم برای توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر و ترغیب سرمایه‌گذاران برای حضور پررنگ‌تر در این بخش فراهم‌شدن امکان صادرات برق تجدیدپذیرها بود که ماه‌های آخر سال ۱۴۰۲ فراهم شد.

چندی پیش هم محمود کمانی رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران (ساتبا) به ایرنا گفته بود: بحث‌های تعیین قیمت، سیاست‌گذاری و اخذ مجوز لازم برای توسعه این نوع نیروگاه‌ها در یکی دو سال گذشته پیگیری شده است که نتایج مطلبی هم حاصل شد.

معاون وزیر نیرو خاطرنشان‌کردن: براین‌اساس تا کنون سه بسته با ظرفیت بالا از شورای اقتصاد دریافت شده و نیز مدل‌سازی‌های مختلف برای سرمایه‌گذاری دنبال شده است.

کمانی گفت: اکنون باید دنبال بحث اجرا بود که این مهم، همت شرکت‌ها و بخش خصوصی را می‌طلبد، زیرا آنها که برنده مناقصه‌ها شده‌اند، همچنین سازنده‌ها، شرکت‌های مشاوره و انجمن‌های مرتبط باید با عزم جدی ورود کنند.

وی ادامه داد: مهم است که کشور به‌زودی نتایج اقدام‌ها را ببیند و اگر همت شود می‌توان ۱۰ هزار مگاوات برنامه اعلامی وزیر نیرو را تا پایان دولت محقق کرد.

رئیس ساتبا خاطرنشان کرد: دولت هم در کنار بخش خصوصی برای رفع مشکلات ایستاده است.

امکان صادرات برق برای سرمایه‌گذاران نیروگاه‌های تجدیدپذیر فراهم شد

اکنون نیز مهم‌ترین گام برای توسعه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر برداشته و امکان صادرات برق از سوی آنها فراهم شد.

مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) در گفت‌وگو با ایرنا گفت: امکان تخصیص بخشی از ظرفیت مبادی صادراتی به نیروگاه‌های تجدیدپذیر با ابلاغ مصوبه وزارت نیرو مبنی بر صادرات برق تجدیدپذیر فراهم شد.

سخنگوی صنعت برق ادامه داد: بر اساس این مصوبه درصورتی‌که ظرفیت مازاد برای خطوط صادراتی برق کشور وجود داشته باشد مجوزهای لازم جهت سرمایه‌گذاری در حوزه نیروگاه‌های تجدیدپذیر، برق‌آبی و حتی زغال‌سنگ سوز به سرمایه‌گذاران متقاضی واگذار خواهد شد.

وی درباره دستورالعمل ذکر شده خاطرنشان کرد: امکان صادرات برق برای سرمایه‌گذاران این نیروگاه‌ها به مدت ۸ ماه در سال فراهم شده و سرمایه‌گذاران می‌توانند علاوه بر احداث نیروگاه تجدیدپذیر یا برق‌آبی نسبت به افزایش ظرفیت صادراتی شبکه برق کشور اقدام کنند.

سخنگوی صنعت برق با تأکید بر اینکه تأمین برق هم‌وطنان در داخل کشور همیشه در اولویت بوده و هست افزود: در ۴ ماه ایام اوج مصرف برق در کشور که با ناترازی تولید و مصرف مواجه هستیم، این نیروگاه‌ها موظف به عرضه برق برای مصارف داخلی در بورس انرژی هستند.

رجبی مشهدی ادامه داد: سرمایه‌گذاران می‌توانند با افزایش ظرفیت شبکه صادراتی، امتیاز استفاده از آن شبکه را برای مدت معینی در اختیار داشته باشند که موجب کسب درآمد صادراتی نیروگاه‌ها خواهد شد و با افزایش تبادلات ظرفیت صادرات و واردات کشور می‌تواند به پایداری شبکه برق کشور هم کمک کند.

مدیرعامل شرکت توانیر خاطرنشان کرد: در این دستورالعمل پیش‌بینی شده که در بورس انرژی یک بازار برای مبادلات برون‌مرزی جهت صادرات و واردات کشور فراهم شود و صنایع یا نیروگاه‌های مختلف و سرمایه‌گذاران از آن استفاده کنند.

رجبی مشهدی درباره تمهید دیگری که در این دستورالعمل برای سرمایه‌گذاران در نظر گرفته شده است، افزود: در مواقعی که سرمایه‌گذاران نتوانند به دلایلی نظیر تعمیرات یا موارد مشابه، برق موردنیاز را تأمین کنند وزارت نیرو، از بازار منطقه‌ای برق یا تابلوی بین‌المللی برق بورس انرژی اقدام به خرید برق و صادرات آن می‌کند.

وی گفت: وزارت نیرو شرایط لازم را برای سرمایه‌گذاران جهت امکان تبادل برق یا واردات آن جهت مشارکت در تأمین برق موردنیاز کشور در دوره اوج مصرف تابستان نیز فراهم کرده است.

مدیرعامل شرکت توانیر ادامه داد: انتظار می‌رود با ابلاغ این دستورالعمل سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور رشد قابل‌توجهی داشته باشد و به‌واسطه اختلاف قیمت بسیار بالایی که در کشورهای همسایه با قیمت داخلی وجود دارد سرمایه‌گذاران بتوانند با احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور برق موردنیاز آن کشورها را تأمین کنند و علاوه بر کمک به شبکه سراسری برق کشور در ایام ناترازی از سود قابل‌توجهی نیز برخوردار شوند.

منبع: ایرنا
http://hadidnews.com/vdch6mnx.23n6kdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما