تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۵۱
حوزه موشکی در سال ۱۴۰۲ یکی از دوره‌های باشکوه خود را سپری کرد، در این سال چند موشک استراتژیک و نقطه زن مانند «هایپرسونیک فتاح»، «پاوه» و موشک بالستیک «خرمشهر ۴» رونمایی شد.
جهش های موشکی | دستاوردهای موشکی در سال ۱۴۰۲
به گزارش جدید نیوز، در سال ۱۴۰۲ حوزه موشکی یکی از دوره‌های باشکوه خود را سپری کرد. در این سال سامانه موشکی ارتقایافته «شفق»، موشک کروز برد بلند زمینی «پاوه»، موشک موشک «هایپرسونیک فتاح ۱»، موشک راهبردیِ برد بلند و نقطه زن «خرمشهر ۴» و موشک فتاح ۲ موشک هایپرسونیک (ابرفراصوت) به نمایش در آمد تا سال ۱۴۰۲ را یکسال ویژه در صنعت موشکی کشور کند.

در ادامه به صورت مختصر قابلیت‌های برخی از مهمترین موشک‌های بومی رونمایی شده در سال ۱۴۰۲ را مورد بررسی قرار می‌دهیم؛

۱- سامانه موشکی ارتقایافته «شفق»
۱۴ بهمن ۱۴۰۲، در مراسمی با حضور امیر سرلشکر «سید عبدالرحیم موسوی» فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، از سامانه موشکی ارتقایافته «شفق» رونمایی شد.
سامانه موشکی «شفق» رونمایی شد
موشک بُرد بلند شفق، هوشمند و نقطه‌زن بوده و می‌تواند اهداف را از فاصله ۲۰ کیلومتری مورد اصابت قرار دهد.

۲- موشک قدر ۲۹
در همان روز سامانه موشکی قدر ۲۹ با برد ۱۵۰ کیلومتر، مجهز به چهار کیلوگرم سر جنگی نیز رونمایی شد که در عملیات‌های انتحاری و شناسایی کاربرد دارد. این سامانه موشکی که حائز قابلیت نصب بر روی انواع بالگردهای ۲۰۶ است، کاملاً بومی است و توسط متخصصان توانمند صنعت داخلی کشور و جهاد خودکفایی هوانیروز طراحی و تولید شده است.

۳- موشک کروز هواپایه بلندبُرد حیدر
سامانه موشک کروز حیدر یکی دیگر از تجهیزات رونمایی شده توسط فرمانده کل ارتش بود. این سامانه‌ی موشکی با قابلیت نصب بر روی اغلب بالگردها، مجهز به Seeker یا سر جست‌وجوگر حرارتی، با برد ۲۰۰ کیلومتر و دقت بالا در نقطه‌زنی اهداف ثابت و متحرک است.

سامانه موشک کروز حیدر با پیشرفت صددرصدی، بر روی بالگردهای سنگین و نیمه‌سنگین هوانیروز نصب و اجرایی شده و آخرین تست عملیاتی آن در آبان ماه سال ۱۴۰۲، در منطقه عمومی نصرآباد با موفقیت انجام شده است. این سامانه با قابلیت رهایش از بالگرد قادر است در تمامی مناطق صعب‌العبور کوهستانی، سواحل دریایی و مناطق رملی و بیابانی، در حداقل زمان و حداکثر غافل‌گیری، به دو روش انتحاری و بازیافتی، به تمامی اهداف زمینی و دریایی شلیک کند.

۴- الحاق موشک‌های کروز دریایی «طلاییه» و «نصیر» به منطقه سوم دریایی ارتش
سامانه موشکی طلاییه یکی از موشک‌های الحاقی به نیروی دریایی ارتش در سال ۱۴۰۲ بود این موشک با برد بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر به عنوان یک موشک کاملاً هوشمند در طول عملیات پروازی خود امکان این را دارد تا به صورت هوشمندانه و از طریق سامانه مادر اهداف جدیدی برای آن تعریف شود. یعنی امکان تغییر هدف اولیه پیش‌بینی شده برای موشک هنگام عملیات پروازی وجود دارد و طلائیه در طول مسیر می‌تواند برنامه پرواز پیچیده‌ای را انتخاب و به سمت هدف حرکت کند. به نحوی که غافلگیری را در بالاترین سطح ممکن انجام دهد و با دشمن درگیر شود.

موشک کروز دریایی نصیر هم در این سال به منطقه سوم دریایی الحاق شد. این موشک با برد بیش از ۱۰۰ کیلومتر یک موشک کاملاً هوشمند است و از توانمندی بسیار بالا در زمینه عملیات‌های انهدامی برخوردار است. این موشک بر روی یگان‌های موشک انداز در ترکیب مختلف ساختاری و یگانی نصب شد.

۵- موشک کروز برد بلند زمینی «پاوه»
۳۱ شهریور ۱۴۰۲ و در جریان رژه نیروهای مسلح در جوار حرم مطهر امام خمینی (ره) موشک کروز «پاوه» برای اولین بار به نمایش در آمد.
نمایش کروز «پاوه» و پرتابگر جدید سامانه سوم خرداد برای اولین بار
۶- موشک «هایپرسونیک فتاح ۱»
۱۶ خرداد ۱۴۰۲، موشک «هایپرسونیک» نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با نام «فتاح ۱» با حضور حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه و سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در ستاد این نیرو رونمایی شد.

با رونمایی این موشک ایران جزو چهار کشور دارای این فناوری قرار گرفت. موشک فتاح به دلیل فناوری که دارد هیچ ضد موشکی برای آن وجود ندارد.
موشک «هایپرسونیک» نیروی هوافضای سپاه رونمایی شد
موشک فتاح به دلیل نوع حرکت آنکه در جهات و ارتفاع مختلف است توسط هیچ موشکی قابل انهدام نیست.
سرعت موشک فتاح ۱۳ ماخ است، برد این موشک ۱۴۰۰ کیلومتر تعیین شده که در محدوده هدف به صورت دقیق اصابت کند.
۸ دستاورد موشکی در سال ۱۴۰۲/جهش بزرگ موشکی ایران با «هایپرسونیک۲»
سردار امیر علی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه نیز صبح امروز در آئین رونمایی از موشک هایپرسونیک فتاح اظهار داشت: موشکی که امروز رونمایی آن صورت گرفت، موشکی است که در دنیا کم نظیر است به نحوی که با رونمایی این موشک ایران جزو چهار کشور دارای این فناوری شد؛ موشک فتاح به دلیل فناوری که دارد هیچ ضد موشکی برای آن وجود ندارد در حالی که برای سایر سلاح‌ها مانند تانک، ناو، هواپیما و غیره موشک ضد آن وجود دارد و حتی برای سایر موشک‌ها هم ضدموشک هایی ساخته شده است.

وی افزود: البته پا سپر موشکی که موفقیت زیادی داشته باشد وجود ندارد؛ از سوی دیگر برای زدن یک موشک باید سه موشک شلیک شود و این در حالی است که تقریباً قیمت یک ضد موشک ۲۰ برابر موشک هدف است.
سردار حاجی زاده اضافه کرد: موشک فتاح به دلیل نوع حرکت آنکه در جهات و ارتفاع مختلف است توسط هیچ موشکی قابل انهدام نیست برای اینکه موشک‌های ضدموشک طبق یک بردار مشخص حرکت می‌کنند که البته سرعت آنها از سرعت کمی هم برخوردار است.

وی با بیان اینکه سرعت موشک فتاح ۱۳ ماخ است، ادامه داد: موشکی که دارای چنین سرعتی باشد مقابله با آن ناممکن خواهد بود؛ برد این موشک ۱۴۰۰ کیلومتر تعیین شده که در محدوده هدف به صورت دقیق اصابت می‌کند؛ فعالیت‌های ما در این حوزه به ساخت این موشک خاتمه پیدا نمی‌کند چون این مسیر را همچنان ادامه خواهیم داد تا هیچ دشمنی حتی تصور حمله به ایران را هم نکند.

۷- موشک راهبردیِ برد بلند و نقطه زن خرمشهر ۴
موشک راهبردی برد بلند و نقطه زن خرمشهر ۴ یکی دیگر از موشک‌های رونمایی شده در سال ۱۴۰۲ بود که در روز ۴ خرداد و همزمان با آزاد سازی خرمشهر و ایام مبارک دهه کرامت رونمایی از موشک راهبردی برد بلند و نقطه زن خرمشهر ۴ با حضور امیر سرتیپ آشتیانی انجام شد.

موشک خرمشهر یکی از پیشرفته‌ترین موشک‌های طراحی شده توسط متخصصان سازمان هوافضای وزارت دفاع است که برد آن ۲۰۰۰ کیلومتر بوده و مجهز به سر جنگی از نوع شدید الانفجار با وزن ۱۵۰۰ کیلوگرم می‌باشد.
این موشک برای ایجاد قابلیت‌های تاکتیکی، به یکی از پیشرفته‌ترین موتورهای سوخت مایع تجهیز گردیده و به نحوی طراحی شده است و موتور در مخزن سوخت قرار گرفته که این امر باعث کاهش طول موشک به حدود ۱۳ متر شده است.
۸ دستاورد موشکی در سال ۱۴۰۲/جهش بزرگ موشکی ایران با «هایپرسونیک۲»
سرجنگی این موشک با طول حدود ۴ متر، یکی از بزرگترین و اثر بخش ترین سرجنگی های تولید شده می‌باشد که قابلیت حمل بیش از یک تن مواد ناریه داراست.

سرعت بالای اصابت سرجنگی به هدف، باعث می‌شود سیستم‌های پدافندی دشمن، قادر به تشخیص و رهگیری و اقدام جهت انهدام سرجنگی را نداشته باشند.

تفاوت این موشک با سایر نسل‌های قبلی خود تأمین دقت نقطه زنی در فاز میانی (پرواز بالای جو) می‌باشد.
۸- موشک هایپرسونیک «فتاح ۲»

۲۸ آبان ۱۴۰۲ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمانده کل قوا با حضور در دانشگاه علوم و فنون هوافضای عاشورا، به مدت یک ساعت و نیم از آخرین دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در محل نمایشگاه دائمی این نیرو بازدید کردند.
رونمایی از موشک هایپرسونیک «فتاح ۲»و سامانه پدافندی متحرک «مهران»
در این نمایشگاه که شامل بخش‌های موشکی، پهپادی، پدافندی و فضایی بود، دستاوردهای جدید و به‌روز شده دانشمندان و متخصصان جوان نیروی هوافضای سپاه پاسداران تحت عنوان «از ایده تا محصولِ تمام ایرانی» به نمایش گذاشته شده بود.
روایتی از «شاهکار دفاعی کشور» در ۴۵ سال
همزمان با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی در این نمایشگاه، از موشک کروز هایپرسونیک «فتاح ۲» نیز رونمایی شد. فتاح ۲ موشک هایپرسونیک (ابرفراصوت) با قابلیت گلاید است که در دسته تسلیحات هایپرسونیک HGV دسته‌بندی می‌شود.

منبع: مهر
http://hadidnews.com/vdcepn8x.jh8vxi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما