تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۰۳
یک مقام سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) اعلام کرد، تحولات اخیر در دریای سرخ موجب افزایش جهانی مواد غذایی می‌شود و همچنین اعتصابات گسترده دامنه‌دار کشاوزران در اروپا، کشورهای این منطقه را با کمبود محصولات غذایی مواجه می سازد.
بحران دریای‌ سرخ | پیش‌بینی افزایش جهانی بهای مواد غذایی
به گزارش حدیدنیوز؛ خبرگزاری تاس با انتشار این مطلب نوشت: «اولگ کوباکوف» (Oleg Kobyakov) ، مدیر دفتر ارتباط روسیه در سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل (فائو)، گفت که تحولات در دریای سرخ و تنگه «باب المندب» بر تجارت جهانی مواد غذایی تأثیر گذار بوده و باعث افزایش (جهانی) قیمت‌ها می‌شود.

کوباکوف در مصاحبه با تاس در این باره گفت: انسداد تنگه باب المندب و تحولات در دریای سرخ اثری منفی بر تجارت جهانی مواد غذایی دارد، درحالی که تردد دراین مسیر آبی ۳۰ درصد کاهش داشته اما هزینه اجاره یک فروند کشتی چهار برابر شده است.

این مقام فائو گفت که شرکت های بزرگ کشتیرانی از تحویل مواد غذایی از مسیر دریایی سرخ خودداری می‌ورزند.

کوباکوف درادامه افزود: این امر باعث وقفه در زنجیره تامین کالا می شود. صاحبان کشتی‌های باری برای اجتناب از عبور کشتی‌های خود از تنگه باب المندب، ناگزیر به دور زدن آن بوده و برای تبادل کالا بین اروپا و آسیا از دماغه امید نیک عبور کنند، مسیری که هشت هزار کیلومتر طولانی‌تر و مسیری که ۱۰ تا ۱۴ روز بطول می انجامد و هزینه سوخت اضافی برای این مسیر بطور میانگین ۱۵ درصد افزایش می یابد که پیامد آن افزایش بهای مواد غذایی خواهد بود و نتیجه آن تورم مواد غذایی و کاهش توانایی مصرف کنندگان در (خرید) محصولات غذایی است.

این گزارش می افزاید پیش از این نیز «ماکسیمو تورو» (Maximo Torero)اقتصاددان ارشد فائو در مجمع جهانی خواربار و کشاورزی، ژانویه گذشته در نشستی در برلین آلمان درباره افزایش خطراتی که در آبراه های حیاتی جهان همچون دریای سرخ، دریای سیاه و کم شدن سطح آب در آبراه پاناما، جهان در زمینه تجارت دریایی با آن مواجه است، هشدار داده بود .

اعتراضات کشاورزان در اروپا باعث کمبود مواد غذایی در این قاره خواهد شد
تحولات دریای‌ سرخ و پیش‌بینی افزایش جهانی بهای مواد غذایی/ هشدار کمبود مواد غذایی در اروپا
کوباکوف در بخش دیگری با اشاره به اعتراضات گسترده دامنه دار کشاورزان در اروپا و احتمال حذف و کاهش یارانه های سوخت و دیگر کمک های دولتی به بخش کشاورزی، نسبت به کمبود مواد غذایی در قاره اروپا هشدار داد.

وی دراین باره گفت: این اعتراضات قطعا می تواند درکوتاه مدت موجب وقفه در چرخه تامین و حتی کاهش مواد غذایی در بخش‌هایی از اروپا شوند اما نباید تاثیر آنرا بر سایر نقاط این قاره دست کم گرفت.
تحولات دریای‌ سرخ و پیش‌بینی افزایش جهانی بهای مواد غذایی/ هشدار کمبود مواد غذایی در اروپا
این مقام روسی فائو افزود: در مورد قیمت غلات که یک محصول اصلی در اروپا است و بهای فروش آنها در حال تنزل است، اگر کشاورزان در فصل کاشت آتی مناطق زیرکشت را کاهش دهند، (آنگاه) گندم اروپایی گران خواهد شد.

کشاورزان در بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا همچون ایتالیا، فرانسه، آلمان و بلژیک به تازگی نسبت به مشکلات اقتصادی درعرصه کشاورزی و نبود حمایت‌های دولتی دست به اعتراض های سراسری زده اند.
http://hadidnews.com/vdcdfo0s.yt0jj6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما