تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۰۰
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون از طریق احیای واحدهای تولیدی راکد، افتتاح طرح‌های صنعتی جدید و افزایش ظرفیت واحدهای صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی ۶۴ هزار و ۱۳۴ شغل جدید به وجود آمده است.  
رشد اقتصادی | ایجاد ۶۴ هزار شغل از طریق احیای واحدهای راکد
به گزارش حدید نیوز از سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران فرشاد مقیمی در جشنواره تولید ملی، افتخار ملی افزود: از ابتدای سال تاکنون یک هزار و ۳۰۱ واحد صنعتی غیرفعال در شهرک‌ها و نواحی صنعتی احیا شده و به چرخه تولید بازگشته است که برای ۲۶ هزار نفر اشتغال به وجود آورده است.

وی اضافه کرد: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۴ هزار و ۱۱۸ واحد تولیدی راکد در بخش صنعت به چرخه تولید بازگشته است و برنامه دولت سیزدهم احیا ۳ هزار و ۶۸۰ واحد صنعتی راکد است.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ادامه داد: در حوزه افزایش ظرفیت واحدهایی که زیر ظرفیت تولید کار می‌کنند نیز ۲ هزار و ۳۳۵ واحد رشد تولید داشته‌اند که برای یک هزار و ۶۷۵ نفر شغل به وجود آورده است. همچنین برنامه دولت سیزدهم ارتقای ظرفیت ۶ هزار و ۴۳۰ واحد تا پایان دولت می باشد.

مقیمی یادآور شد: از ابتدای سال تاکنون همچنین ۲هزار و ۱۴۳ طرح جدید در شهرک‌ها و نواحی صنعتی به بهره‌برداری رسیده که اشتغال ۲۶ هزار و ۵۰۰ نفری به دنبال داشته است.

وی در ادامه، تصریح کرد:از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون از طریق احیای واحدهای تولیدی راکد، افتتاح طرح های صنعتی جدید و افزایش ظرفیت واحدهای صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی ۶۴ هزار و ۱۳۴ شغل جدید به وجود آمده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود نوسازی و بازسازی را نیاز صنعت دانست و خاطرنشان کرد: با ناترازی در بخش انرژی مواجه هستیم، یکی از دستاوردهای نوسازی و بهسازی کاهش میزان سهم انرژی در تولید و رساندن آن به کمتر از میزان موجود است، ضمن اینکه نوسازی و بازسازی کاهش آلایندگی را بدنبال دارد.

مقیمی، با بیان اینکه بدنبال ارتقای رقابت پذیری هستیم، اظهار کرد: ۷ شهرک و ناحیه صنعتی جدید در سال ۱۴۰۲ به مجموع شهرکها و نواحی صنعتی کشور اضافه شده است، همچنین با بهره برداری از یک شهرک صنعتی غیردولتی مجموع شهرکهای صنعتی غیردولتی به ۶۵ شهرک رسید که بیش از ۸ هزار واحد تولیدی در آنها فعالیت دارد.

وی در خصوص حمایت از واحدهای دانش بنیان و ارتقاء فناوری در صنعت، افزود: ۳۲۲ نیاز فناورانه از ابتدای سال تاکنون در بخش صنعت شناسایی شده است و مجموع نیازهای فناورانه شناسایی شده در بخش صنعت ۲ هزار و ۱۸۸ نیاز است که ۶۰۰ نیاز از طریق مکانیزم فن بازارها و شرکت‌های دانش بنیان، نوآور و فناور مرتفع شده است.

تاکید بر همراهی بانک ها در ارایه تسهیلات به واحدهای تولیدی

عبدالوهاب سهل آبادی رییس خانه صمت ایران در ادامه این نشست همچنین به آنچه خانه صمت ایران برای دفاع از حقوق تولید کنندگان انجام داده پرداخت و نسبت به عملکرد بانک ها در مواجه با تولید کنندگان انتقاد کرد.

وی افزود: بانک ها اصولا باید تسهیلات به این تولید کنندگان ارائه بدهند نه اینکه برای گرفتن مطالبات خود تولید کنندگان را با مشکلات مواجه کنند.

رشد ۱۱ درصدی شاخص پیچیدگی اقتصاد ایران

در ادامه بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش‌ های مجلس شورای اسلامی به متنوع بودن شاخه های تولید کشور به عنوان یک مزیت اقتصادی پرداخت و گفت: اقتصاد ایران نسبتا بزرگ و متنوع است و این امر باعث شده تاب آوری فعلی در شرایط جنگ اقتصادی داشته باشیم. ضمن اینکه با توجه به ظرفیت های خوبی که در تولید داریم به نظر می رسد پتانسیل خوبی برای رشد تولید داشته باشیم

وی همچنین تاکید کرد: ایران در مدت ۵ سال (۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰) ۱۴ محصول صادراتی جدید تولید و صادر کرده است که این امر وضعیت شاخص پیچیدگی اقتصاد ایران را نسبت به یک دهه قبل ۱۱ درصد رشد داده و تاب آوری اقتصادی را بالا برده است.

تامین نقدینگی و پاسخگویی بانک ها به واحدهای تولیدی؛ بخشی از مهمترین مطالبات بخش خصوصی

«مهدی اسلام پناه ریس سازمان ملی استاندارد، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت، علی آقامحمدی معاون امور بی المللی دفتر مقام معظم رهبری و بیژن پناهی زاده معاون معدنی خانه صنعت معدن و تجارت ایران» از دیگر سخنرانان حاضر در این مراسم بودند که عمدتا به مطرح کردن مباحثی همچون «لزوم تنوع بخشی مالیاتی برای سال آینده، مشارکت نظرات بخش خصوصی در تدوین توسعه اقتصادی کشور، تامین نقدینگی مورد نیاز بخش تولید، توانا سازی بانک ها در پاسخگویی به نیاز واحدهایی تولید، فراهم سازی برنامه های بلند مدت برای پیشبرد برنامه های کوتاه مدت واحدهای تولیدی، تسهیل مسائل پیرامون صادرات تولیدات صنعتی و معدنی و غیره» به عنوان اصلی ترین مطالبات بخش خصوصی و نیازهای تولید کنندگان این حوزه، پرداختند.

در پایان این همایش از واحدهای تولیدی برتر که شامل ۶۳ واحد می شد با اهدای لوح تقدیر و تندیس تجلیل به عمل آمد. برگزیدگان غالبا واحدهای تولیدی فعال در حوزه های مختلفی همچون «لوازم خانگی، صنایع غذایی، اسباب بازی و لوازم سرگرمی، معادن، زیورآلات، خدمات فنی و مهندسی، صنایع الکترونیک، تجهیزات و مصالح ساختمانی، وسایل نقلیه موتوری، تجهیزات حمل و نقل، بازیافت، محصولات دارویی و بهداشتی، ساخت ماشین آلات و تجهیزات، محصولات کانی غیرفلزی، ساخت فلزات اساسی، فرآورده های حاصل از نفت و پتروشیمی، ساخت مواد و محصولات شیمیایی، محصولات لاستیکی و پلاستیکی، منسوجات، محصولات چوبی به جز مبل، ابزار پزشکی، ماشین آلات دفتری و حسابداری، ماشین آلات و دستگاه های برقی، شهرک های صنعتی و غیره» بودند.

منبع: ایرنا
http://hadidnews.com/vdcefe8x.jh8vxi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما