تاریخ انتشار :سه شنبه ۱ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۳۶
وزیر امور خارجه با اعلام حمایت قاطع ایران از امنیت دریایی و کشتیرانی در منطقه خلیج فارس و اقیانوس هند، گفت: رژیم صهیونیستی امنیت منطقه را قویاً به خطر انداخته است.
اسراییل امنیت منطقه را به خطر انداخته است
به گزارش حدید نیوز، حسین امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک با علی صبری همتای سریلانکایی خود در کلمبو، با قدردانی از مهمان‌نوازی مقامات سریلانکا، سالروز استقلال این کشور را به دولت و ملت سریلانکا تبریک گفت.

وزیر امور خارجه در تبیین اهداف و دستاوردهای سفر خود به کلمبو گفت: امروز گفت‌وگوهای مفصل و توافقات نتیجه‌بخشی را با وزیر خارجه سریلانکا و وزرای همراه وی داشتیم.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه در مذاکرات همه ابعاد همکاری‌های سیاسی، تجاری، اقتصادی، فرهنگی، فناوری و گردشگری را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادیم، افزود: با توجه به ظرفیت‌های موجود در دو کشور توافق کردیم مناسبات را در همه زمینه‌های مورد علاقه ارتقا و تحکیم بخشیم.

وی ادامه داد: اتفاق‌نظر داشتیم که کمیسیون مشترک همکاری‌های افتصادی به‌زودی برگزار شود.

وزیر امور خارجه اظهار داشت: مذاکرات جامع و مفیدی هم با نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور سریلانکا داشتیم و رئیس‌جمهور از توافقات به عمل آمده بین وزرای خارجه دو کشور قویا حمایت و بر دعوت از رئیس جمهوری اسلامی ایران برای سفر به سریلانکا تأکید کرد که امیدواریم در اولین فرصت ممکن شاهد انجام این سفر و گفت‌وگوهای نتیجه‌بخش رؤسای جمهور باشیم.

امیرعبداللهیان تصریح کرد که بزودی در چارچوب مناسبات مطلوب دو کشور، نیروگاه برق یکصد مگاواتی که توسط شرکت‌های ایرانی و با همکاری مشترک دو کشور احداث شده، افتتاح خواهد شد.

وی افزود: خرسندیم دو کشور در سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی از همکاری‌های نیرومندی برخوردارند و از مواضع یکدیگر حمایت می‌کنند.

وزیر امور خارجه در بخش دیگری از این نشست خبری، ریاست سریلانکا در سازمان آیورا را تبریک گفت و آن را فرصتی برای توسعه همکاری‌های ایران و سریلانکا و همکاری‌های منطقه‌ای در قاره آسیا دانست.

امیرعبداللهیان سریلانکا را یکی از مقاصد گردشگری مردم ایران معرفی و خاطر نشان کرد: سال گذشته بیش از ۱۲۰ هزار ایرانی با هدف گردشگری به این کشور سفر کردند و خاطراتی دلنشین از میزبانی و مهمان‌نوازی مردم خوب و متمدن سریلانکا دارند.

وی با آرزوی بهترین‌ها برای مردم سریلانکا، از مردم این کشور برای سفر به ایران دعوت کرد و متذکر شد: با اراده‌ای که در رهبران دو کشور وجود دارد، در آینده نزدیک شاهد افزایش هرچه‌بیشتر مناسبات خواهیم بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور در ادامه با اشاره به پهلوگیری اخیر دو ناو ایرانی در سواحل سریلانکا گفت: از امنیت دریایی و کشتیرانی در خلیج فارس و اقیانوس هند و منطقه قویاً حمایت می‌کنیم.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه رژیم اشغالگر اسرائیل امنیت منطقه را قویاً به خطر انداخته است، افزود: از موضع قوی سریلانکا در پیوستن به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل مبنی بر توقف نسل‌کُشی و جنایات جنگی در غزه و کرانه باختری قدردانی می‌کنیم.

وی همچنین ادامه داد: از ابتکار عمل دولت آفریقای جنوبی نیز در بین‌المللی کردن شکایت علیه جنایتکاران جنگی رژیم اسرائیل حمایت می‌کنیم.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: اجماع حاصله در اتحادیه آفریقا در حمایت از فلسطین مورد توجه ما است و اتفاق نظر داریم که در مجامع منطقه‌ای و بین المللی الگوی ایجاد شده در اتحادیه آفریقا و در حمایت از فلسطین و توقف جنایات جنگی رژیم اسرائیل تکرار شود.

منبع: ایرنا
http://hadidnews.com/vdcd9o0s.yt0js6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما